گزارش میلیاردها تومان کلاهبرداری

متن پیش رو در آفتاب یزد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

گزارش میلیاردها تومان کلاهبرداری

به گزارش منیبان؛ حدود یک ماه پیش مالباختگان مربوط به یکی از شرکت‌های کلاهبرداری به دادسرای ناحیه 31 امور جرایم رایانه‌ای درخصوص مبالغی که در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده بودند، شکایت کردند اما به گفته برخی از این مالباختگان شکایت‌های‌شان هنوز به جایی نرسیده است. این شرکت که به عبارتی از افراد زیادی کلاهبرداری کرده است حالا هیچ سرنخی از خود به جای نگذاشته است. این شرکت در اکثر مکان‌هایی که در معرض دید عموم قرار داشته تبلیغات گسترده‌ای انجام داده بود. اوایل سال جاری بود که تبلیغات خود را در زمینه سرمایه‌گذاری به دلار و تبدیل آن به ارز دیجیتال شروع کرد و اوایل شهریورماه جاری نیز اعلام کرد سایت شرکت به دلایلی از دسترس خارج شده است. برخی مالباختگان در همان ابتدای مشکلات پیش آمده برای این سایت به دفتر شرکت که در یکی از خیابان‌های میرداماد قرار داشت می‌روند اما آنجا مشاهده می‌کنند که شرکت جمع کرده و رفته است... حتی به گفته یکی از مالباختگان یک پسر جوان در تبریز که در سایت این شرکت سرمایه‌گذاری کرده بود پس از پی بردن به ماجرای کلاهبرداری شرکت و مالی که از دست داده، خودکشی کرده است.

«اعتماد» در راستای این اخبار با برخی مالباختگان مربوط این شرکت مصاحبه کرده است.

مالباخته اول

«دودانگه» یکی از مالباختگان است که حدود 18 هزار و پانصد دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده است. او به «اعتماد» در این باره می‌گوید: «من خودم خرداد ماه سال جاری شخصا از طریق تبلیغاتی که در برخی از رسانه‌ها دیدم برای سرمایه‌گذاری اقدام کردم. وقتی این تبلیغ را بررسی کردم دیدم در برخی سایت‌های دیگر هم تبلیغ این شرکت وجود دارد، بعدها هم در متروی میرداماد تبلیغ همین شرکت را دیدم و خیالم راحت شد. کلا این شرکت تبلیغات گسترده‌ای داشت. وقتی با پشتیبانی شرکت تماس گرفتم تا تحقیقات لازم را انجام بدهم به من اعلام کرد که سرمایه‌گذاری درخصوص ارزهای دیجیتال است و با قیمت دلار این سرمایه‌گذاری‌ها پیش می‌رود. 

سود سرمایه‌ها را هم براساس صرافی‌هایی که در خارج از کشور اعلام قیمت می‌کردند، واریز می‌کردند. البته این شرکت فقط با اسم یک سایت فعالیت نمی‌کرد و با چند سایت که نام‌های متفاوت داشتند، فعالیت می‌کرد و افراد می‌توانستند سرمایه‌گذاری کنند. حتی این را هم بگویم که یکی از صرافی های معروف در امریکا تبلیغات گسترده‌ای انجام داده بود. اوایل شهریور ماه وقتی متوجه شدیم سایت در دسترس نیست پیگیری کردیم و آنها هم به مالباختگان گفتند که سایت توسط یک فرد خارجی هک شده است. 

متوجه هم نشدیم این سایت متعلق به چه‌کسی یا چه کسانی بود! بعد از این ماجرا چون یک‌سری از وکلا هم در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده بودند، رفتند و شکواییه‌ای تنظیم کردند اما هنوز به جایی نرسیده است ولی پس از مدتی پای یک فردی به میان آمد که در حوزه علمیه درس خوانده بود و ادعا می‌کرد که روحانی است، بنابراین پرونده به دادگاه روحانیت ارجاع شد.»

مالباخته دوم

«محمد.ب» یکی دیگر از مالباختگان است که معلولیت دارد و در حال حاضر هم بیکار است. او درخصوص 100 میلیون تومانی که به دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده به «اعتماد» می‌گوید: «حدود پنج، شش ماه پیش تبلیغات این شرکت را در یک گروه تلگرامی دیدم و با بررسی‌هایی که انجام دادم در این شرکت سرمایه‌گذاری کردم. اواخر مردادماه علنا این شرکت خودش اعلام کرد افرادی که در ابتدا سرمایه‌گذاری کردند باید صبر کنند تا شرکت مشتریان بیشتری جذب کند تا بتواند سود افراد قبلی را واریز کند. به همین صراحتی که خدمت شما عرض می‌کنم این شرکت این موضوع را مطرح کرد. حدود یک ماه پیش رفتم و شکایت کردم. هنوز جوابی نگرفتم.»

مالباخته سوم

«فهیمه.ا» در یکی از شهرستان‌های استان فارس ساکن است. او حدود 60 میلیون تومان در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده و به «اعتماد» می‌گوید: «این مبلغ کل ‌دار و ندار من بود که بعد از شوهر خدا بیامرزم به من رسید، چون سر کار نمی‌روم و درآمدی ندارم این مبلغ را در این شرکت سرمایه‌گذاری کردم تا منبع درآمدی برای من و فرزندم باشد. چهار ماه پیش در یکی از سایت‌های مربوط به این شرکت ثبت‌نام کردم و مبلغ 60 میلیون تومان دلار خریدم برای سرمایه‌گذاری. درباره شرکت هم خیلی تحقیق کردم همه می‌گفتند شرکتی مورد اعتماد است و خیال‌تان راحت. سایت هم نماد اعتماد داشت این نماد را که الکی به کسی نمی‌دهند! اواخر مرداد ماه جاری یک مبلغ خیلی کمی به حساب شرکت واریز کردم ولی سایت مرتب اخطار می‌داد، وقتی پیگیری کردم گفتند مبلغی به حساب سایت ننشسته. گفتم من هشت تراکنش دارم که این مبلغ واریز شده است اما آنها منکر می‌شدند. بعد با یکی از افرادی که در کانال تلگرام این سایت عضو بود تماس گرفتم. خودش هم یکی از سرمایه‌گذاران بود، وقتی با او تماس گرفتم گفت خانم کجای کاری که این شرکت کلاهبردار از آب‌در آمده است. من هم رفتم از شرکت شکایت کردم اما بعید بدانم با این اوضاع کشور پیگیری شود.»

 مالباخته چهارم

«سهیل.ر» دکتر داروساز است و مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون تومان در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده است. او به «اعتماد» در این زمینه می‌گوید: «خرداد ماه جاری بود قصد داشتم یک موزیک دانلود کنم که چشمم به تبلیغاتی که این شرکت انجام داده بود، خورد. همیشه هم اعتقاد داشتم که این سایت‌ها کلاهبرداری است تا اینکه در متروی میرداماد تبلیغ مربوط به این شرکت را دوباره دیدم، همان‌جا اعتمادم جذب شد و من مقدار یک میلیارد و 500 میلیون تومان به حساب شرکت واریز کردم. قبل از این ماجرا من از بانک حدود 500 میلیون تومان وام درخواست کرده بودم، در همان حین وقتی قصد داشتم در این شرکت سرمایه‌گذاری کنم از طرف بانک با من تماس گرفتند و گفتند وامم حاضر است. حدود یک ماهی سودها منظم و به صورت روزانه واریز می‌شد اما بعد از آن اختلال به وجود آمد و وقتی پیگیر شدم متوجه شدم شرکت جمع کرده و رفته است، چون قبلا من به دفتر آنها رفت و آمد داشتم. در پیگیری این شرکت تنها از یک شخص توانستیم رد پایی پیدا کنیم که آن شخص نیز آبدارچی این شرکت بود. 

وقتی دادگاه او را فرا خواند گفت که آبدارچی شرکت بوده و روحانی است و افرادی که در این شرکت بوده‌اند از او خواسته بودند حسابش را دراختیار شرکت بگذارد. بازپرس بدون اینکه از این آبدارچی ادله‌ای بخواهد پرونده را به دادگاه روحانیت ارجاع داد. تنها اسامی که ما از این افراد داریم اسامی چند خانم است. یکی از این خانم‌ها هم مشخص شد در ترکیه ساکن است. چند ماه قبل از اینکه سایت مربوط به شرکت شروع به فعالیت کند برادران «ک» عهده‌دار عنوان این شرکت بودند و حتی مجوز مزرعه ماینر صادر می‌کردند. در ایران برای مزرعه ماینر مجوز صادر نمی‌شود چون کاری غیرقانونی است. چه کسی پاسخگوی این کلاهبرداری است؟» او در ادامه می‌گوید: «یک پسر جوان در تبریز وقتی فهمید مبلغی را که در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده از دست داده است خودکشی کرد. یکی دیگر هم که پسر جوانی بود و ساکن مشهد بود نیز قصد داشت خودکشی کند. چندین بار خود من با او تلفنی صحبت کردم. خدا را شکر از اقدامش منصرف شد ولی خب خیلی از افراد مبالغی را قرض کرده بودند که بتوانند در این شرکت سرمایه‌گذاری کنند.»

مالباخته پنجم

«فرزاد.ف» کارش آزاد است. او نیز در مورد 200 میلیون تومانی که در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده است به «اعتماد» می‌گوید: «اولین‌باری که تبلیغ مربوط به این شرکت را دیدم متروی میردادماد بود. بعد هم وقتی به دفترشان در میرداماد رجوع کردم مجوزشان را نشان دادند. بعد از سرمایه‌گذاری هم برداشت‌ها منظم بود و هیچ مشکلی وجود نداشت. حتی بعد از سرمایه‌گذاریم، برخی رسانه‌ها، تبلیغاتی مبنی بر این شرکت انجام دادند که خیال من بیشتر جمع شد. اواخر مرداد ماه این شرکت اعلام کرد سایت‌های‌شان هک شده و فعلا برداشت‌ها متوقف شده است. قبلا چون تحت عنوان آپدیت این مشکل برای سایت به وجود آمده بود شک نکردم اما وقتی مشکل سایت طولانی شد به دفتر شرکت مراجعه کردم و دیدم غیر از من افراد زیاد دیگری هم مال‌شان را از طریق همین شرکت از دست داده‌اند. من هم شکایت کردم اما فعلا جواب خاصی دریافت نکرده‌ام.»

 

 


ت ت
کدخبر: 116352 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها