تشکری هاشمی:
آلودگی هوا سالانه جان ۲۶ هزار ایرانی را میگیرد
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با تأکید بر اینکه بیش از ۲۶ هزار نفر در سال به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می شوند، یادآور شد: هزینه ناشی از تبعات آلودگی هوا در کشور معادل ۳۰ میلیارد دلار برآورد شده است.
به گزارش منیبان؛ سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در یکصد و سیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با اشاره به آمار آلودگی هوا در جهان گفت: سالانه بیش از ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به علت آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می شوند که ۴.۵ میلیون نفر از این افراد به دلیل ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون جان می بازند. در دنیا چهارمین عامل مرگ و میر، آلودگی هواست و این در حالیست که در کشورهای حال توسعه عامل سوم مرگ و میر به شمار می رود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه تنها آثار ظاهری آلودگی هوا مهم نیست، خاطرنشان کرد: آنچه مهم است تأثیر آلودگی بر کودکان، سالمندان، گروه های حساس و مادران باردار است. آلاینده ازن و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و کمتر از ۱۰ میکرون، دی اکسید کربن و نیتروژن از گازهای تهدید کننده سلامت شهروندان هستند که در گرفتگی عروق، سرطان ها، عفونت های ریوی و مرگ و میر نوزادان اثرگذار هستند.
او با بیان اینکه سوخت خودروها و صنایع به عنوان دلایل اصلی تولید آلاینده ۲.۵ میکرون به شمار می روند، تصریح کرد: کربن سیاه نیز برای سلامت بسیار مضر بوده و بر تغییرات آب و هوایی نیز اثرگذار است. به لحاظ روانی نیز آلودگی هوا موجب افسردگی، خشونت و اضطراب افراد می شود.
تشکری هاشمی با اعلام اینکه ایران بین ۱۱۷ کشور رتبه بیست و چهارم آلودگی هوا را دارد، گفت: بین ۱۰۷ پایتخت دنیا تهران رتبه بیست و یکم آلاینده ها را دارد که نشان می دهد باید به طور جدی به این موضوع پرداخته شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با تأکید بر اینکه بیش از ۲۶ هزار نفر در سال به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می شوند، یادآور شد: هزینه ناشی از تبعات آلودگی هوا در کشور معادل ۳۰ میلیارد دلار برآورد شده است.
او با بیان اینکه هزینه های مربوط به درمان و مرگ میر افراد در تهران بیش از سه میلیارد دلار در سال است، گفت: هیچ یک از آلاینده ها به اندازه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون خطرناک و اثرگذار نیست. بهبود وضعیت گازوئیل در کشور موجب شده که اکسید گازوئیل در سالهای اخیر کاهش پیدا کند، اما سایر آلاینده ها آمار افزایشی دارد.
تشکری هاشمی ضمن مقایسه آمار روزشمار آلودگی هوای امسال نسبت به سال قبل تصریح کرد: ۱۷.۴۲ درصد از آلایندگی ناشی از منابع ثابت و مابقی به منابع متحرک یعنی خودروها و موتورسیکلت ها اختصاص دارد. ۶۰ درصد از آلاینده ها در بخش ذرات معلق ناشی از منابع متحرک است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه تردد خودروهای سنگین در روز ممنوع است، اما در شب تحرک دارند و آلایندگی را در ساعات شب تولید می کنند، یادآور شد: عدم امکان کنترل تردد کامیون ها در شب یکی از مشکلات در تولید آلاینده ها محسوب می شود.
او با اعلام اینکه احکامی در طول برنامه دوم و ششم توسعه بر زمین مانده است، خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات ناگوار در کشور افزایش استانداردهاست، در حالی که باید به دیگر مسائل توجه شود؛ خودروهای فرسوده که استاندارد لازم را ندارند، همچنان در سطح شهر تردد می کنند.
تشکری هاشمی با بیان اینکه خودروهای فرسوده ۲۵ برابر خودروهای یورو۲ آلودگی ایجاد می کنند، یادآور شد: خودروهای فرسوده ده ها برابر از استاندارد مورد نظر در شهرها آلایندگی تولید می کنند. اینکه تمام خودروها و موتورسیکلت ها را برقی کنیم، مشکل رفع نخواهد شد، چرا که واقعیت این است یکی از دلایل تولید کربن سیاه، فرسایش لاستیک روی آسفالت است.
او با اشاره به تجربیات دیگر کشورها برای کنترل و مدیریت آلودگی هوا تأکید کرد: از جمله راهکارهای زودبازده در کشور شامل نصب فیلتر جاذب دوده در اتوبوس های دیزلی و کامیون های شهری برای به حداقل رساندن کربن سیاه، جایگزینی موتورسیکلت های کاربراتوری، تعویض کاتالیست های تاکسی ها، مدیریت تقاضای سفر از طریق خدمات دولت الکترونیک، مناسب سازی توزیع سوخت با کیفیت و الزام انجام آزمون آلایندگی جاده ای است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا ادامه داد: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، توسعه و تکمیل خطوط و ناوگان قطار شهری و اتوبوس تندرو، اصلاح کیفیت سوخت و جلوگیری از مازوت سوزی نیز از جمله راهکارهای مکمل به شمار می رود.
حبیب کاشانی خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش تشکری هاشمی در خصوص آلودگی هوا با اشاره به مسئولیت ۲۳ نهاد و سازمان برای رفع معضل آلودگی هوا و با تأکید بر اینکه چه کسی در این ترک فعل باید پاسخگو باشد، اظهار کرد: کسی باید در این زمینه مستندات را مورد توجه قرار دهد. باید قرار و تضمینی صادر شود. ۴۳ سال هیچکسی مقصر نیست و آیا کسانی که به علت آلودگی هوا جان باختند مقصر بودند؟
او با بیان اینکه چگونه افراد اگر از منزل خارج نشوند، معیشت خود را تأمین کنند؟، تصریح کرد: اگر کسی مسئولیتی در قوه قضاییه دارد، بدون تعارف برای نجات جان آدمها دلسوزی کند.
پرویز سروری نایب رئیس شورا نیز با بیان اینکه امسال سامانه ای توسط معاون حقوقی رئیس جمهور راه اندازی شد، خاطرنشان کرد: مشکلات قانون اساسی می تواند در این سامانه مطرح شود و مسائل تخطی از قانون اساسی در کمیته شکل گرفته ذیل این سامانه مورد بررسی قرار می گیرد.