وکیل پایه یک دادگستری تشریح کرد؛

سند «صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» چه می‌گوید؟

غلامرضا عابدینی گفت: طبق آماری که سازمان یونیسف منتشر کرده است، حدود ۸۰ درصد از کودکان در ۲۵ کشور جهان در معرض خطر سوءاستفاده‌های جنسی و استثمار آنلاین هستند همچنین بیش از یک‌سوم نوجوانان در ۳۰ کشور قربانی قلدری سایبری بوده‌اند و از هر ۵ دانش‌آموز ۱ نفر به‌خاطر آن ترک تحصیل کرده است.

سند «صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» چه می‌گوید؟

غلامرضا عابدینی، وکیل پایه یک دادگستری و حقوقدان در گفتگو با خبرنگار منیبان با اشاره به محتوای سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی گفت: طبق آماری که سازمان یونیسف منتشر کرده است، حدود ۸۰ درصد از کودکان در ۲۵ کشور جهان در معرض خطر سوءاستفاده‌های جنسی و استثمار آنلاین هستند همچنین بیش از یک‌سوم نوجوانان در ۳۰ کشور قربانی قلدری سایبری بوده‌اند و از هر ۵ دانش‌آموز ۱ نفر به‌خاطر آن ترک تحصیل کرده است بنابراین بیشتر دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی به صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی توجه نشان داده‌اند. ایران هم از این موضوع مستثنا نیست.

او ادامه دارد: کنوانسیون حقوق کودک مهم‌ترین سند بین‌المللی حقوق کودک و نوجوان است. این کنوانسیون توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسیده است. در اسناد و دستورالعمل‌های سازمان یونیسف نیز به موضوع صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی به‌طور ویژه توجه شده است. مهم‌ترین برنامه‌های یونیسف عبارت‌اند از: برنامه حمایت از کودکان در فضای آنلاین، پروژه جهانی کودکان آنلاین، طرح مقابله با آسیب‌های آنلاین. اتحادیه بین‌المللی ارتباطات راه دور نیز در رابطه با صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی اقداماتی انجام داده است. در اسناد این سازمان در زمینه حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای اینترنت همواره ۳ گروه مخاطب قرار گرفته‌اند: قانون‌گذاران و دولت‌ها، صاحبان کسب‌وکارهای مجازی، والدین و معلمان.

عابدینی با اشاره به اجرای این سند در ایران بیان کرد: ایران در سال ۱۳۷۲ مقررات کنوانسیون حقوق کودک را پذیرفت. در سال ۱۳۸۶ نیز به پروتکل الحاقی کنوانسیون حقوق کودک در خصوص فروش، فحشا و هرزه‌نگاری کودکان پیوست. پیوستن ایران به این کنوانسیون و پروتکلش به این معناست که از آن تاریخ به‌بعد باید هر قانون و مقرراتی که تصویب می‌کند بر اساس آن باشد. در قوانین مختلف کشورمان مسئله مقابله با هرزه‌نگاری کودکان و نوجوانان در فضای مجازی مطرح و برای آن ضمانت‌های اجرایی در نظر گرفته شده است.

این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی ۴ ماده اصلی دارد. موضوع این مواد عبارت‌اند از: تعاریف و اختصاراتی که در سند آمده، هدفی که سند دنبال می‌کند، سیاست‌های کلان سند، اقدامات کلان و تقسیم کار ملی. همچنین در ماده ۱ سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی راجع به اشخاص مدنظر در سند صحبت شده است. در این ماده گفته شده که خردسالان، کودکان و نوجوانان کمتر از ۱۸ سال که در کشور ایران زندگی می‌کنند موضوع این سند هستند.

او درخصوص مزایای این سند تصریح کرد: در سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی به حضور کودکان و نوجوانان در اینترنت توجه و تلاش شده تا محیطی سالم و امن برای آنها ایجاد شود تا پیش از این، قانون جامعی برای حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای آنلاین وجود نداشت. در قوانین و مقررات مختلف و پراکنده از کودکان و نوجوانان حمایت شده بود، اما کمبود چنین قانونی همیشه احساس می‌شد. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای آنلاین مطرح شده، آموزش سواد رسانه‌ای است. افزایش آگاهی والدین و فرزندانشان در این زمینه باعث می‌شود که خیلی از اشتباهات خواسته یا ناخواسته اتفاق نیفتند.

این حقوقدان با اشاره به معایب این سند گفت: در قوانین و مقررات بین‌المللی مثل کنوانسیون حقوق کودک بر لزوم آزادی دسترسی کودکان به رسانه‌ها تأکید شده است با وجود این، در سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی محدودیت‌هایی ایجاد شده که باید بیشتر بررسی شوند در واقع نباید به‌بهانه صیانت از کودکان و نوجوانان، حقوق دیگر آنها نادیده گرفته شود. باید تناسب میان این دو برقرار شود. هدف این سند تمام کسانی هستند که زیر ۱۸ سال سن دارند درحالی که باید در این سند میان کودکان و نوجوانان فرق گذاشته می‌شد به این دلیل که مثلا روحیات و نیازهای کودک ۷ساله با نوجوان ۱۷ساله متفاوت است.


ت ت
کدخبر: 132081 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها