ویژه نوروز ۱۴۰۲؛

آنچه در بهمن ماه 1401 گذشت

سال 1401 با تمام زخم‌های که از حوادث ریز و درشت بر تن خود داشت کم کم به پایانش نزدیک می‌شد اما جنجال های بسیاری در آستینش نهفته بود.

آنچه در بهمن ماه 1401 گذشت

به گزارش منیبان؛ بهمن ماه 1401 با رقم زدن یک تراژدی دردناک آغاز شد اتفاقی که قلب های بسیاری را در سینه فشرد و چشمانی زیادی را گریان کرد در ادامه این مطلب می‌خواهیم برخی اتفاقات مهم رخ داده در این ماه را از نظر بگذرانیم.

آزار و اذیت دانش‌آموزان یک مدرسه فوتبال در مشهد

یکی از اتفاقات تلخی که متاسفانه در سال های اخیر در جامعه زیاد شده است، تجاوز جنسی است. در این حالت فردی به صورت ناخواسته به صورت کلامی، بصری، جسمی و… مورد آزار قرار می گیرد. اگر اخبار را دنبال کنید متوجه خواهید شد که در کشور ما چنین اتفاقی حتی در میان اعضای یک خانواده نیز رخ می دهد. به جرات می توان گفت تجاوز جنسی تلخ ترین رخداد زندگی هر انسانی است به خصوص اگر فردی در دوران کودکی چنین حادثه ای را تجربه کند. بعد از این اتفاق، آسیب های روحی ممکن است تا سال های گریبانگیر فرد آسیب دیده باشد.

دقیقا اول روز بهمن 1401 خبری در فضای مجازی به ورزش خراسان و مشهد شوک عجیبی وارد کرد. تجاوز به فوتبالیست‌های پایه! تیتر خبری بود که جواد طاری‌بخش، مدیر رسانه سابق تیم شهر خودرو با انتشارش در استوری اینستاگرامش خبر از وقوع این فاجعه برای فوتبال مشهد می‌داد.

بر اساس صحبت‌های مطرح‌شده از سوی خانواده‌های این بازیکنان، پس از تغییر رفتار فرزندانشان و پیگیری و بررسی محتوای گوشی تلفن همراه بازیکنان، متوجه می‌شوند مربی این باشگاه آن‌ها را مورد آزار و اذیت قرار داده است و این نونهالان از ترس بازگو شدن این موضوع تحت فشار روحی و روانی قرار دارند.

به محض وصول گزارش‌هایی از تخلف وزیر ورزش به حراست این وزارتخانه دستور داد تا به موضوع رسیدگی کرده و پس از بررسی این ادعاها، در صورت صحت گزارش‌های رسیده با عامل یا عاملین این اتفاق با قاطعیت برخورد شود. پرونده ای که هر جای دنیا رخ دهد به شدیدترین شکل ممکن با آن برخورد می شود.

نکته عجیب، اما جایی است که در یک گروه تلگرامی که متشکل از مالکین مدارس فوتبال در مشهد است، فردی که مورد اتهام تعرض به نوجوانان این مدرسه فوتبال قرار گرفته با انتشار یک متن بلندبالا در این گروه تلگرامی مدعی شد که این خبر صرفا یک سناریو از سوی اتاق فکری در کشور آمریکا است تا چهره نظام جمهوری اسلامی ایران را خراب کند.

این فرد با اسم مخفف «ع. پ» در ادامه در گفتگو با خبرنگار هم‌میهن مدعی شد: «هیچ اتفاق ناگواری رخ نداده و شکایتی نیز از سوی این مدرسه فوتبال تنظیم شده تا افرادی که چنین اتهامی می‌زنند پاسخگو باشند.»

نکته حائز اهمیت این است که یکی از والدین شاکی می‌گوید، بررسی آن‌ها نیز چنین موضوعی را تایید می‌کند که این مدرسه فوتبال دارای مجوز از سوی نهاد‌های ذی‌صلاح نبوده است و خبری از هیئت‌مدیره و مدیرعامل نیست. همه‌کاره‌ی این مدرسه فوتبال همین شخصی است که در این گروه تلگرامی بیانیه‌ای منتشر کرده است.

 اما ماجرا به این راحتی های تمام نشده بود تا جایی که در تاریخ 8 بهمن 1401 تسنیم از قول دادستان مرکز خراسان رضوی نوشت: تا  این لحظه هیچ‌گونه سند و مدرکی دال بر وقوع تعرض نسبت به بازیکنان مدرسه فوتبال مشهد به مرجع قضایی ارائه نشده است، همچنین شکایتی تاکنون از سوی والدین بازیکنان در این خصوص در دستگاه قضایی مطرح نشده است. این پرونده تا روشن شدن تمام ابعاد مختلف موضوع مطرح‌شده در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد به‌صورت ویژه پیگیری خواهد شد.

خوی

زلزله خوی و دردهای نا تمام

همواره احتمال بروز زلزله‌های مختلف با قدرت‌های گوناگون در کشور ما وجود دارد، اما افسوس که این دغدغه همیشگی هیچ گاه به برنامه‌ریزی‌های جدی و اساسی منجر نشده است.به همین خاطر بعد از هر زمین لرزه مرگبار، آه و افسوس باقی می‌ماند و چشم‌های نگران و مضطرب برای زمین لرزه‌ای دیگر.

هشتم بهمن ماه 1401 بود که زلزله 5.9 ریشتری خوی در آذربایجان شرقی را لرزاند موجب تخریب و ویرانی بخشی از ساختمان‌های مسکونی و نیز وارد آمدن خسارات سنگین در برخی مناطق شد.

به دنبال این زمین لرزه، نیروهای امدادی و جهادگران نسبت به تامین مایحتاج و نیز امدادرسانی به مردم زلزله زده اقدامات مختلفی انجام دادند که با توجه به گستره مناطق زلزله زده، با وجود خدمات ارائه شده بازهم نیازهای مردم رفع نشد.

زلزله خوی

با توجه به فصل رویداد این زلزله، زندگی در چادر را برای مردم مصیبت زده این منطقه با توجه به برودت شدید هوا در شب‌ها سخت کرد. همچنین کمبودهای مختلف از جمله بهداشتی، غذایی و گرمایشی از دیگر مشکلات مردم خوی بود.

وقوع پس لرزه‌های سهمگین و با شدت بالای 4 ریشتری در خوی موجب ترس و استرس مردم شد به گونه ای که از حضور در منازل نیمه تخریبی و حتی سالم امتناع کردند و این امر موجب افزایش نیازها به امدادرسانی و خدمات می‌شد.

وضعیت اسف بار زندگی در چادر و طولانی شدن عدم اسکان صحیح و درست مردم زلزله زده تا جایی ادامه داشت که در پانزدهمین روز از بهمن خبرگزاری ها خبر از گازگرفتگی ناشی از مصرف زغال در داخل چادر یک مادر 80 ساله و پسر 55 ساله‌اش دادند.

همچنین خبر آمد که امدادگران هلال احمر استان آذربایجان شرقی سه کودک را که با دود والور نفتی در چادر مسموم شده بودند نجات دادند.

این در حالی بود که رییس بنیاد مسکن اعلام کرد: در جریان زمین‌لرزه خوی ۱۷۵۰ واحد مسکونی تخریب و ۷۵۰۰ واحد دچار خسارت شده که باید تعمیر شود.

سوز سرما، زخم مانده به تن زلزله‌زدگان خوی را دوچندان کرد. اما روند کمک‌رسانی به مردم این منطقه به گواه خبرگزاری‌های داخلی بسیار کند عنوان شد و مردم این منطقه با کمبود مواد غذایی، وسایل گرمایشی و مشکل اسکان موقت روبه‌رو بودند حتی با وجود آنکه از بسیاری از اهالی منطقه کارت ملی دریافت شده تا به آن‌ها چادر برای اسکان تعلق بگیرد، این مورد هم به‌طور کامل انجام نشد و بسیاری مجبور شده‌اند در آن سرمای عجیب‌و‌غریب منطقه با روشن‌کردن آتش در خیابان، سرمای شب را سپری کنند.

این مدل مواجه با بحران در کشور ما اتفاقی جدید نبوده و نیست و با هر حادثه و بلای طبیعی که به جان این آب و خاک می افتد باید فاتحه امید بهبودی اوضاع را خواند و علاج رویارویی با درد این حوادث فقط و فقط به دست خود مردم برای مردم است چون مسئولان بارها ثابت کردند درکی از مشکلات مردم ندارند.

فرشته مرگ در صف نفت هم جان گرفت

صبح پنجشنبه 6 بهمن ماه1401، یک خانم حدودا 53 ساله در «فنوج» استان سیستان و بلوچستان به علت استرس ناشی از مشاهده «صف دریافت سهمیه نفت» دچار «سکته قلبی» شد. پس از این حادثه او را به بیمارستان «ولیعصر» فنوج منتقل کردند اما او جانش را از دست داد.

داستان صف بستن برای نفتی که قرار بود روزهای سرد زمستان را گرم تر کند آن هم در هفتمین کشور بزرگ تولیدکننده نفت در جهان بیشتر به یک داستان سورئال شبیه است اما در ایران نه تنها واقعی اتفاق می افتاد بلکه به تراژدی هم ختم می‌شود اگه از این دردها بمیریم قطعا رواست.

از حمله به سفارت آذربایجان تا برکناری سردار حسین رحیمی

صبح جمعه، 7 بهمن 1401 یک فرد مسلح به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرد در این حمله، فردی مسلح، با استفاده از سلاح کلاشینکف به داخل سفارت نفوذ کرده و اورخان عسگروف، رئیس گروه حفاظت سفارت را کشته و دو نفر دیگر را زخمی کرد. بلافاصله رسانه‌های داخلی  به نقل ازسردار  حسین رحیمی، رئیس پلیس وقت تهران، از «دستگیری» فرد مهاجم خبر دادند و گویا فرد مهاجم، انگیزه خود را مشکلات شخصی و خانوادگی اعلام کرده‌ بود.

اما ساعتی پس از این اتفاق ، تغییر فرمانده نیروی انتظامی پایتخت اعلام شد. که شائبه برکناری فرمانده انتظامی تهران به خاطر این اتفاق قوت گرفت اما دیری نپایید که خبر آمد که سردار رحیمی عزل نشده زیر بلافاصله با حکم سردار احمد رضا رادان به عنوان رئیس پلیس امنیت اقتصادی منصوب شده است.

همچنین با حکم فرماندهی کل انتظامی کشور، سردار محمدیان فرمانده انتظامی تهران بزرگ شد. او فرمانده انتظامی استان البرز و رییس پیشین پلیس آگاهی تهران بود.

مسمومیت عجیب دانش آموزان دختر کلاف سردرگم روزهای زمستان 1401

اوایل آذرماه سال جاری بود که با اعلام روابط عمومی اداره‌کل آموزش و پرورش قم 18 دانش‌آموز هنرستان دخترانه نور به دلیل مسمومیت در بیمارستان بستری شدند، مسمومیتی که با علائم بی‌حالی، سوزش گلو و سرگیجه همراه بود.

در ابتدا که اخبار مسمومیت دانش آموزان دختر در قم منتشر شد کمتر کسی فکر می کرد این ماجرا به یک ماجرای مبهم و پرسروصدا تبدیل شود.

با این وجود هرچه زمان بیشتری از اولین مورد مسمومیت گذشته تعداد مسمومیت ها بیشتر شد و افکار عمومی جامعه نسبت به موضوع حساسیت بیشتری از خود نشان داد.

تاکنون بسیاری از چهره های سیاسی و اجتماعی نسبت به این ماجرا واکنش نشان داده اند. از نمایندگان مجلس گرفته تا وزیر آموزش و پرورش و وزیر بهداشت.در عین حال هنوز ریشه اصلی ماجرا مشخص نشده است.

گزارش‌هایی از دستور دادستانی قم برای بررسی موضوع وجود دارد، گزارش‌های فراوانی از اعزام نیرو‌های امدادی به چندین مدرسه برای کمک به دانش‌آموزان و معلمان وجود دارد، همین‌طور گزارش‌هایی از بستری شدن برخی دانش‌آموزان و معلمان در بیماستان‌های مختلف شهر قم در پی «انتشار گازی ناشناخته» در مدارس منتشر شده است. با این حال برخی می‌گویند تمام این‌ها «شایعه و فضا‌سازی» است، کسی مسموم نشده و اخبار دروغ است.

تعطیلی موقت همه مدارس راه حل عجیب آموزش و پرورش قم

عصر دوشنبه 17 بهمن، در اطلاعیه اداره کل آموزش و پرورش اعلام شد: روزهای سه شنبه و چهارشنبه 18 و 19 بهمن ماه 1401،کلاس های آموزشی کلیه مدارس استان بصورت غیرحضوری برگزار شود.

سردرگمی باقی‌مانده افکار عمومی به دلیل ابهامات بی پاسخ برابر اعلام نهادهای مسئول برای بررسی کارشناسی این موضوع که حالا دیگر بحرانی در افکار عمومی شده است، سطح ملی نهادهای مسئول نیز ورود کرده‌اند.

پس از انتشار اخبار در این زمینه شایعات زیادی پیرامون این موضوع به وجود آمد.از حل کردن ماده‌ای در دستگاه آب شیرین‌کن یک مدرسه گرفته تا حضور داعش در پشت پرده ماجرا، اما اخبار تایید شده بسیار اندک و اغلب غیرقابل راستی‌آزمایی است.

در یک نمونه، پدر یک دانش‌آموز دختر توضیح می‌دهد: «حوالی ساعت دو و نیم، دخترم از یک شماره غریبه به مادرش زنگ زد، صدایش از دور شنیده می‌شد و به نظر وحشت‌زده می‌آمد، با فریاد کمک می‌خواست. می‌گفت در مدرسه گاز سمی منتشر شده است. وقتی به مدرسه رسیدم اطراف مدرسه و داخل آن پر از ماشین‌های والدین نگران و خودرو‌های امدادی پلیس، آتش‌نشانی و اورژانس بود. دخترم که به شدت ترسیده بود، می‌گفت اقلا یک نفر در مدرسه بیهوش شده است».

از این گزارش کوتاه روشن است که نیرو‌های امدادی گزارش‌های مربوط به انتشار گاز در مدارس قم را جدی گرفته‌اند و آن‌طور که برخی می‌گویند، این گزارش‌ها «فضاسازی دانش‌آموزان» نیست.

واکنش وزیر آموزش و پرورش

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش نیز دیرهنگام اما بالاخره به حادثه مسمویت دانش‌آموزان در شهر قم واکنش نشان داد و گفت:  «برخی به ما گفته بودند که علت حادثه گاز منو اکسیدکربن است و در این باره از آتش‌نشانی سوال پرسیدم که گفتند در برخی مدارس نشست گاز در موتورخانه وجود داشت. برخی دلایل مختلفی را برای این حادثه مطرح کردند که فرصتی برای بررسی داده شده است. البته علت حادثه گاز آمونیاک نبوده است و از رئیس آتش نشانی قم هم دراین‌باره سوال پرسیدم که آن را رد کرد. اعلام کردیم وضعیت موتورخانه مدارس اصلاح شود.»

ماجرای مشکوک مسمومیت دانش آموزان نه تنها تمامی نداشت بلکه به دیگر شهرها هم سرایت کرد به طوری که ساعت 10 صبح امروز 25 بهمن ماه، خبر از مسمومیت دانش آموزان یکی از مدارس منطقه11 تهران رسید که مسئولین مربوطه آن را بی ربط به مسمومیت های قبلی دانش آموزان دانسته و علت را کنجکاوی دو دانش آموز در پی خالی کردن اسپری حشره کش در فضای کلاس دانستند و اعلام شد حدود30 دانش آموز دچار مشکل تنفسی شدند که  این امر موجب ایجاد استرس شدید در میان دانش آموزان شد.

روز بعد وزیر آموزش و پرورش در این خصوص اعلام کرد: هیچگونه آلودگی میکروبی گزارش نشده یا هیچ عارضه‌ ماندگاری در دانش‌آموزانی که مسموم شدند یا احساس مسمومیت کردند وجود نداشته است.

همچنین او ضمن عذرخواهی از خانواده‌ها قول پیگیری مسمومیت دانش‌آموزان قمی را داد.

نکته‌ مهمی که مطرح می‌شود این است که تقریباً تمام مدارسی که دانش‌آموزان آنها دچار مسمومیت شده‌اند دبیرستان و هنرستان دخترانه هستند.

این در حالیست که بازار شایعات و اخبار غیررسمی متاثر از ترس دانش‌آموزان و والدین در شهر قم داغ شده و هرکس روایت متفاوت و بعضاً ترسناکی را بیان می‌کند.

مسمومیت‌های تلخ و مشکوک در مدارس استان قم افراد را یاد ماجرای اسیدپاشی‌های اصفهان می‌اندازد که تا الان تکلیف پرونده آن مشخص نشده و قربانیان همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

انفجار اول در کرمان بعد در سنندج

ظهر روز 26 بهمن صدای مهیبی در شهر کرمان هم شنیده شد و پس از آن حدود ساعت 15 همان روز صدای مهیب انفجار در برخی مناطق سنندج نیز شنیده شد که به گفته مقامات رسمی ناشی از انهدام مهمات سنگین ارتش بوده‌است.

صدای این انفجار به حدی بود که شیشه برهی خانه‌ها را به لرزه درآورد.

مرگ زرافه های باغ وحش صفادشت

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران روز 26 بهمن خبر از مرگ دو راس زرافه در باغ وحش صفادشت داد.

او افزود: یکی از زرافه‌های باغ وحش صفادشت شهریور ماه و دیگری دی ماه تلف شد.

و طبق معمول علت این اتفاق هم مثل بسیاری از رخداد های دیگر در ایران نه تنها مشخص نشد بلکه مسئولیتی برای پاسخگویی به ابهامان آن هم وجود ندارد و این ماجرا هم مسکوت ماند.


ت ت
کدخبر: 141582 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها