ویژه نوروز 1402| بازنشر

عدم حضور زنان ایرانی در کنگره زنان تاثیرگذار جای تاسف داشت

یک فعال حقوق زنان در انتقاد از عدم حضور زنان ایرانی در کنگره زنان تاثیرگذار که سال گذشته برگزار شد، گفت: باعث تاسف است که از زنان اهل فرهنگ، سیاست و هنر در ایران که پرشمار و مشهورند به کنگره زنان تاثیرگذار دعوت نشده بودند درعین حال بسیار عجیب است همایشی با عنوان زنان تأثیرگذار دنیا برگزار شود و از زنان تأثیرگذار ایرانی خبری نباشد.

عدم حضور زنان ایرانی در کنگره زنان تاثیرگذار جای تاسف داشت

به گزارش منیبان؛ یکی از رویدادهایی که در سال گذشته به شدت مورد بحث و انتقاد قرار گرفت برگزاری کنگره‌ای با عنوان کنگره بین المللی زنان تاثیرگذار بود، کنگره‌ای که گاف‌های بزرگی داشت و حتی مشخص نبود لیست زنان تاثیرگذار با چه پارامترهایی تهیه شده است. مراسمی که جدا از هدیه‌های گزاف عدم حضور پرشور زنان ایرانی در آن مورد انتقاد قرار گرفت.

فرشته خادمی، فعال حقوق زنان در گفتگو با خبرنگار منیبان با اشاره به ضعف‌های برگزاری این کنگره گفت: از زمان آغاز اعتراضات سراسری در ایران، گفتمان در ارتباط با حقوق زنان با چالش جدی‌تری مواجه شد و بازتاب اعتراضات ایران با شعار «زن، زندگی، آزادی» در رسانه‌های جهان به صورت گسترده دیده شد و طیفی از واکنش‌ها را از سوی سیاستمداران کشور‌های مختلف به دنبال داشت. در همین راستا کنگره زنان تاثیرگذار نیز در ایران تشکیل شد اما به جای اینکه این کنگره برای زنان نخبه و تاثیرگذار ایرانی باشد تعدادی از زنان خارجی در آن حضور پیدا کردند.

او ادامه داد: به نظرم ابتدایی‌ترین کار در دعوت زنان تاثیرگذار این بود که شخص آنها کار خاصی کرده باشند؛ نه اینکه چون شوهرشان فرد مشهوری بوده، آنها هم به عنوان زن تاثیرگذار معرفی شوند بنابراین اینکه زنان برخی چهره‌های معروف خارجی چطور در زمره زنان تاثیرگذار جای گرفته‌اند جای سوال دارد.

خادمی با انتقاد از عدم حضور زنان ایرانی در این کنگره عنوان کرد: معاونت امور زنان برای اینکه بگوید اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل تاثیری نداشته، در اقدامی عجیب مهمانانی دعوت کرده تا نشان دهد رابطه ایران با دنیا نرمال است تا اینجای کار مشکلی نیست حرف بنده این است که حداقل در این کنگره که باشکوه هم برگزار شد از زنان نخبه و واقعا تاثیرگذار ایرانی دعوت می‌کردند تا به آنها نشان دهند صدای زنان ایرانی را می‌شنوند و برای مطالبات آنها ارزش قائل هستند.

این فعال حقوق زنان در پایان گفت: تأکید این کنگره بر زنان تأثیرگذار بوده ولی بیشتر بر روی همسرانِ مردان تأثیرگذار مانور دادند. وقتی از میان 7 برگزیده اصلی نه یکی هنرمند است، نه نویسنده، نه حقوق‌دان، نه فعال سیاسی، نه روزنامه‌نگار، نه کنش‌گر مدنی و نه بسیار محبوب به خاطر خدمات اجتماعی فراوان، می‌توان حدس زد در بین 300 میهمان اینچنین بوده و هیچکدام شامل این دسته نبودند. همچنان باعث تاسف است که از زنان اهل فرهنگ، سیاست و هنر در ایران که پرشمار و مشهورند دعوت نشده بود. بسیار عجیب است همایشی با عنوان زنان تأثیرگذار دنیا برگزار شود و از زنان تأثیر گذار ایران خبری نباشد.


ت ت
کدخبر: 145769 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها