چند نام جدید مورد تایید ثبت احوال قرار گرفت؟

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: در کمیته انتخاب نام این سازمان در سال گذشته ۷۸۲ عنوان نام جدید مورد تایید قرار گرفت و به فهرست نام های انتخابی ایرانیان برای فرزندانشان اضافه شد.

چند نام جدید مورد تایید ثبت احوال قرار گرفت؟

به گزارش منیبان؛ سیف الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: در سال گذشته هزار و ۴۶ درخواست عنوان نام جدید به کمیته انتخاب نام سازمان ثبت احوال کشور داده شده که از این تعداد ۲۶۴ عنوان از این درخواست ها پذیرفته نشد و ۷۸۲ عنوان از این درخواست ها مورد تایید قرار گرفت و متقاضیان توانستند آن نام ها را برای فرزندان خود انتخاب کنند.

او ادامه داد: گاهی افرادی برای انتخاب نام فرزند خود نام هایی را درخواست می کنند که در لیست نامگذاری ثبت احوال نیست، انتخاب این گونه نام ها در ثبت احوال بررسی و اعلام نظر می شود.

ابوترابی گفت : انتخاب نام نیک از وظایف پدران و مادران است، نام‌ها و نشان‌ها، هویت ما را تشکیل می‌دهند، هر نامی که برای هر کسی انتخاب می‌شود به طور معمول از زمان به دنیا آمدن تا زمان از دنیا رفتن، همراه اوست و با همان نام و نشان، شناخته می‌شود، شاید به همین دلیل است که اولین وظیفه پدر و مادر در برابر فرزندان، انتخاب نام مناسب برای آنها باشد و نکته ای که از سوی بزرگان دین مورد تاکید قرار گرفته است.

او خاطر نشان کرد: نوع نام‌های دخترانه و پسرانه می تواند برگرفته از الگوی های توصیفی، دینی مذهبی، ملی باستانی، قومی، منطقه‌ای، ترکیبی، نام گل‌ها، طبیعت، حیوانات زیبا، پرندگان، کوه‌ها و رودها و نام موجودات خیالی و تاریخی باشد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: برابر ماده ۲۰ قانون ثبت احوال کشور، انتخاب نام با اعلام کننده آن است. برای نامگذاری، یک نام ساده یا مرکب (مثل حسین، محمد مهدی و مانند آن که یک نام محسوب می شود)، انتخاب خواهد شد.

او ادامه داد: انتخاب نام هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌شود و همچنین عناوین و القاب و نام های زننده و مستهجن یا نامتناسب با جنس، ممنوع است. تشخیص نام های ممنوع با شورای عالی ثبت احوال است و این شورا نمونه های آن را تعیین و به این سازمان اعلام می کند.

ابوترابی تاکید کرد: به موجب ماده ۲۰ قانون ثبت احوال و تبصره های آن، انتخاب نام هایی که در فهرست نام های ممنوعه قرار دارد، قدغن است و دارندگان آنها می توانند با رعایت مقررات مربوطه نسبت به تغییر آن اقدام کنند.

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال با اشاره به اعضای «کمیته انتخاب نام» ثبت احوال خاطرنشان کرد: این کمیته بر اساس مصوبه شورای عالی فرهنگی تشکیل شده و در آن دو استاد دانشگاه در حوزه دکترای ادبیات فارسی و ادبیات عرب، ۲ نماینده از فرهنگستان ادب و زبان فارسی و سه متخصص از سازمان ثبت‌احوال حضور دارند و نام درخواست شده توسط افراد در این کمیته بررسی می شود و در صورت تایید می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

او اعلام کرد: به منظور رعایت حقوق شهروندی نام هایی که در فهرست نامگذاری ثبت احوال نیست، مورد بررسی قرار می گیرد و چنانچه مغایر با قوانین جاری ثبت احوال نباشد، متقاضی می تواند انتخاب کند.


ت ت
کدخبر: 21977 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها