یک معدن در تخت‌جمشید پلمب شد

معدن شهرداری مرودشت در کوه رحمت تخت‌جمشید بالاخره با دستور دادستان مرودشت پلمب شد.

یک معدن در تخت‌جمشید پلمب شد

به گزارش منیبان؛ دادستان مرودشت اعلام کرد: در حال حاضر پروانه فعالیت معدن شهرداری مرودشت اعتبار ندارد و تا زمانی که شهرداری مرودشت مجوزهای لازم را در اختیار نداشته باشد امکان بازگشایی و فعالیت معدنی در کوه رحمت را ندارد.

 فعالیت معدن شهرداری مرودشت در کوه رحمت بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای به‌همراه داشت. این معدن سنگ‌شکن شن و ماسه که متعلق به شهرداری مرودشت است یک‌بار در سال ۹۴ با دستور قضایی تعطیل شده بود اما براساس گفته‌های فعالان میراث‌فرهنگی مرودشت در ۲ ماه گذشته فعالیت خود را از سر گرفته بود.

درحال‌حاضر دادستان مرودشت با تأیید این خبر به پایگاه خبری صدای میراث اعلام کرده است که حکم پلمب معدن شهرداری مرودشت در حریم درجه دو تخت جمشید صادر شد و رسیدگی به این پرونده در محاکم قضایی ادامه دارد.

اسماعیل سیاوش‌پور افزود: معدن سنگ‌شکن و شن و ماسه متعلق به شهرداری مرودشت یک‌بار در سال ۹۴ با دستور قضایی تعطیل شد، ولی طی ۲ ماه گذشته فعالیت این معدن ادامه داشت.

اسماعیل سیاوش‌پور تأکید کرد: با توجه به اینکه کوه رحمت در عرصه و حریم تخت جمشید و معدن سنگ‌شکن شهرداری مرودشت نیز در حریم درجه۲ تخت‌جمشید قرار دارد، هرگونه فعالیت در این محدوده، تابع قوانین میراث فرهنگی است، بنابراین مجوزی برای فعالیت دوباره معدن صادر نخواهد شد.

به گفته دادستان مرودشت، هم‌اکنون دستور توقف و منع فعالیت معدن شن و ماسه و سنگ‌شکن شهرداری مرودشت در کوه رحمت صادر شده است و با ارجاع پرونده فعالیت معدنکاوی شهرداری مرودشت در کوه رحمت تخت جمشید اگر خسارتی به کوه رحمت و حریم درجه دو تخت جمشید وارد شده باشد با تشخیص قضات پرونده موضوع رسیدگی و حکم قضایی لازم در مورد تخریب کوه رحمت دراین پرونده صادر می‌شود.

اعلام پلمب معدن شهرداری مرودشت در کوه رحمت تخت جمشید از سوی دادستان مرودشت درحالی صورت گرفته است که ۲ مرحله تلاش یگان حفاظت میراث فرهنگی تخت جمشید و مرودشت برای توقف فعالیت معدن سنگ‌شکن شهرداری این شهرستان در حریم درجه ۲ تخت جمشید با شکست مواجه شد و در آخرین تلاش که صبح دیروز صورت گرفت آنطور که خبرگزاری ایلنا پیگیری کرد، حتی حاضران در این معدن برخورد تندی با یگان حفاظت میراث فرهنگی مرودشت داشتند و زیر بار توقف فعالیت معدنی در کوه رحمت نرفتند. کوه رحمت در عرصه و حریم میراث جهانی تخت جمشید واقع شده و براساس گزارش‌های منتشر شده شهرداری مرودشت طی سال‌های گذشته بیش از ۶۰ هکتار از حریم درجه ۲ تخت جمشید را تخریب کرده است.

کوه رحمت در عرصه و حریم محوطه میراث جهانی تخت جمشید قرار دارد و دارای سه حریم مشخص است. شهرداری مرودشت اما در حریم درجه دو تخت جمشید سرگرم برداشت معدنی است.

کوه رحمت از چنان اهمیتی برخوردار است که هخامنشی‌ها تخت جمشید را در دامنه این کوه بنا کردند و پادشاهان ساسانی به دلیل وجود معبد بزرگ آناهیتا در بخشی از این کوه در نزدیکی شهر باستانی استخر تاجگذاری خود را در آن انجام دادند. حتی برخی شاهان ساسانی مدتی نیز به عنوان نگهبان آتش در دامنه این کوه و در معبد باستانی آن خدمت کرده اند.

کوه رحمت تخت جمشید همچنین دارای غارهای باستانی است که بررسی باستان‌شناس‌ها در آن‌ها قدمت استقراری بشر در این غارها را به دوره نوسنگی رسانده است. همچنین باستان‌شناس‌ها توانسته‌اند در حریم درجه دو تخت جمشید محوطه‌های گورستانی متعدد شامل تابوت‌های سفالی اشکانی و هزاران گور ساسانی بیایند.


ت ت
کدخبر: 239291 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها