اجرای نامناسب رتبهبندی معلمان صدای همه را در آورد
نایبرئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان باید در مسیر حل چالشهای اساسی تربیتی حرکت کند، گفت: رتبهبندی معلمان به شکلی نامطلوب اجرا شد و به جای ایجاد رضایت، نارضایتی گستردهای را به همراه داشت.
به گزارش منیبان؛ حمیدرضا حاجیبابایی، نایبرئیس مجلس شورای اسلامی امروز در جشنواره ملی پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه فرهنگیان با هدف تربیت معلم ایجاد شد تا پس از ورود به این حرفه، بهطور مداوم سطح علمی و مهارتی معلمان را ارتقا دهد و آموزشهای ضمن خدمت را برای آنها برگزار کند. یکی از مهمترین موانع ایجاد دانشگاه فرهنگیان، مقاومت سایر دانشگاهها بود. در مقطعی، وقتی آموزشکدههای فنی به وزارت علوم واگذار شدند، رسمیت یافتند و اکنون به یکی از نیازهای اساسی کشور تبدیل شدهاند.
حاجیبابایی با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان دارای 64 پردیس است، تأکید کرد: نباید این دانشگاه را به یک مدرسه تبدیل کنیم و در هر شهر و روستا پردیسی مجزا راهاندازی شود.در برههای، برخی به دنبال تعطیلی دانشگاه فرهنگیان بودند و ظرفیت پذیرش را به 3 هزار دانشجو کاهش دادند، در حالی که بنده با اجرای ماده 28 مخالفم.حاکمیت باید درآمد حاصل از نفت را در آموزش، بهداشت و امنیت هزینه کند و مدیریت سایر بخشها را به بخش خصوصی واگذار نماید.
حاجیبابایی با تأکید بر اینکه راه نجات نظام آموزشوپرورش از مسیر دانشگاه فرهنگیان میگذرد، گفت: ایجاد معاونت اقتصادی در این وزارتخانه هیچ معنایی ندارد جز فروش مدارس برای کسب درآمد.رتبهبندی معلمان بسیار ضعیف اجرا شد. در تاریخ سابقه ندارد که مجلس بهصورت یکجا 50 هزار میلیارد تومان برای رتبهبندی اختصاص دهد، اما به دلیل اجرای نادرست، طرحی که میتوانست باعث خوشحالی معلمان شود، به عاملی برای نارضایتی آنها تبدیل شد.دانشگاه فرهنگیان باید بر تربیت معلمان توانمند تمرکز کند، زیرا دانشآموزان تنها از زبان معلمان خود مفاهیم آموزشی را میپذیرند. تعلیم و تربیت یک شبکه عاطفی است و اگر روابط مناسب باشد، دانشآموزان به سخنان معلمان خود توجه خواهند کرد.در کشور، تنها دانشجو معلمان حقوق دریافت میکنند.
منبع: تسنیم