وزیر آموزش و پرورش:
مردادماه معلمان واکسینه میشوند/ خانواده را مجبور به پرداخت شهریه نکنیم/ اولویت مسکن فرهنگیان با چه افرادی است؟
محسن حاجی میرزایی با حضور در برنامه نگاه یک به تشریح مسایل مربوط به آموزش و پرورش در دوران کرونایی و سال تحصیلی آینده پرداخت.
به گزارش منیبان؛ محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، شامگاه گذشته مهمان برنامه نگاه یک بود و به سوالات متعددی که درباره سال تحصیلی آینده و مسایل مربوط به آن وجود دارد پاسخ داد.
او در این برنامه با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا سال متمایزی داشتیم و به دلیل ابهاماتی که وجود داشت شرایط پیش رو مشخص نبود گفت: ما تشکیلات بزرگی هستیم که با نگرانی خانوادهها و صلاحدید ستاد ملی کرونا مدارس تعطیل شد. همه وارد فضای ناشناخته ای شدیم که در کنار تمام موارد توانمندیهایی را ایجاد کرد و نظام آموزشی را از یک آزمون مهم با موفقیت بیرون آورد.
او افزود: ما اجازه ندادیم آموزش تعطیل و تشکیلات عظیم دچار آسیب شود ارتباطات را برقرار کردیم و دستاوردهایی داشتیم.
حاجی میرزایی بیان کرد: سالها بود که به سمت آموزشهای الکترونیکی دعوت شده بودیم زیرا آینده ای با توسعه فعالیتهای الکترونیکی و مبتنی بر فناوریهای نوین پیش رو داریم اما توفیق بسیاری کسب نشده بود کرونا ما را وارد یک محیط جدید کرد و ترس از مواجه با تکنولوژیهای نو را از ما گرفت و به تدریج معلمان مهارتهای لازم را فرا گرفتند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در دوران کرونا دانشآموزان در آموزش خود سهم درستی را ایفا کردند و خانوادهها نیز به شکل گسترده ای با نظام تعلیم و تربیت مرتبط شدند ما به آرزوی دیرینه خود دست پیدا کردیم تا پیوند مدرسه و خانواده را برقرار کنیم هر چه این ارتباط بهتر برقرار شود اهداف تعلیم و تربیت بهتر محقق میشود. کرونا مدرسه و خانه را در کنار هم قرار داد و بسیاری از والدین به دستیار معلم تبدیل شدند.
فعالیت صدها کانال و گروه در شبکه شاد
او با اشاره به اینکه در دوره ابتدایی بدون کمک خانوادهها آموزش امکان پذیر نبود گفت: شبکه شاد یک مولود یک سال و چند ماه است که قابلیتهای آن گسترش پیدا کرده است و اکنون صدها هزار کانال و گروه وجود دارد تا فعالیتهای فرهنگی، پرورشی و تربیت بدنی را ایجاد کند.
ما هیچ فردی را از گردونه آموزش خارج نکردیم شیوههای آموزش متفاوت بود و در سال کرونا تعداد دانشآموزان ترک تحصیل زیاد نشد
حاجی میرزایی تاکید کرد عدم دسترسی به اینترنت و موبایل به معنای ترک تحصیل دانشآموزان نیست بسیاری از دانشآموزان آموزشهایی را از طریق راهبران آموزشی دریافت کردند. ما هیچ فردی را از گردونه آموزش خارج نکردیم شیوههای آموزش متفاوت بود و در سال کرونا تعداد دانشآموزان ترک تحصیل زیاد نشد.
وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد سال گذشته ۴۰ هزار دانشآموز ابتدایی داشتیم که ثبت نام نکردند که دلایل مختلفی داشت لذا ما مراقبت کردیم تا فردی ترک تحصیل نکند. شخصا با حدود ۸۰ هزار مدیر مدرسه ارتباط گرفتم و از آنان خواستم از دانشآموزان به عنوان امانت نگهداری کنند تا از آموزش دور نباشند.
شناسایی بازماندگان از تحصیل
حاجی میرزایی گفت: برای جبران افت تحصیلی دانشآموزان در سال تحصیلی آینده اقداماتی انجام میدهیم در شاد تدریس برتر را ایجاد کردیم تا معلمان در این بخش تدریس داشته باشند. برنامه ریزیهایی در تابستان و آغاز سال تحصیلی نیز داریم.
وزیر آموزش و پرورش از معلمان به دلیل کار بزرگشان تشکر کرد و گفت: در کرونا معلمان از آزمون سختی سرافراز بیرون آمدند.
حاجی میرزایی درباره ثبت نام دانشآموزان گفت: یک و نیم میلیون دانشآموز ورودی به کلاس اول داریم که سنجش سلامت این افراد در بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ پایگاه از سوی ۲۰ هزار نیرو سنجیده میشود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: تحرک و تواناییهای جسمی حرکتی این افراد سنجیده میشود و امکان مداخلات بهنگام میسر خواهد شد. در کرونا خانوادهها ۹۸.۸ درصد بچهها را بیشتر وارد مدرسه کردند تا این افراد سنجش شوند. این در حالی است که امسال ۶۰۰ هزار نوآموز اضافه شده است.
وقتگیری سنجش الکترونیکی است
اوخبر داد: وقت گیری نوآموزان الکترونیکی و ساعات روز و تعداد پایگاهها توسعه پیدا کرده است. برای دانشآموزان دوم بجز هفتم و دهم این موضوع انجام خواهد شد. اطلاعات دانشآموز سنجش شده تا زمانی که دیپلم میگیرد بر روی یک سامانه ثبت میشود.
وزیر آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس نیز عنوان کرد: بعد از اینکه یک سال از زمان کرونا گذشت اجلاسی برگزار شد و تمام وزرای آموزش و پرورش به صورت مجازی در آن شرکت داشتند در آن اجلاس جمعبندی صورت گرفت که اگر در ابتدای کرونا گفته شد مدارس را تعطیل کنیم اگر میگوییم باید مدارس را با هر کیفیتی بازگشایی کنیم وقتی بچهها از مدارس دور میشوند آسیبهای متعددی آنان را تهدید میکند.
اصل بر آموزش حضوری است
حاجی میرزایی با اعلام اینکه اصل ما آموزش حضوری است اظهار کرد: اگر در مهر ۱۴۰۰ با وضعیتی روبرو شدیم که ایمنی جمعی ایجاد شده باشد مدارس حضوری است اما اگر محدودیت تعداد داشته باشیم دانشآموزان را تقسیم میکنیم.
او سلامت دانشآموزان اولویت دانست و اعلام کرد بازگشایی مدارس بر افزایش و شیوع کرونا اثری نداشته و ندارد.
حاجی میرزایی از مدرسه تلویزیونی تشکر و اظهار کرد: این موضوع به معلمان کمک کرد در کنار توانمندیهای تدریس آموزش ببینند کمک صدا و سیما بسیار در این شرایط موثر بود.
کدملی معلمان در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است و ما پیش بینی کردیم با ایجاد محدودیت در واکسنها اولویتها مشخص شود تا معلمان دوره ابتدایی و دروس فنی و حرفه ای برای تدریس در کارگاهها واکسینه شوند.
نحوه واکسینه شدن معلمان
حاجی میرزایی درباره واکسیناسیون گفت: حدود ۹۲۰ هزار نفر از معلمان و کادر آموزشی طبق هماهنگی با وزارت بهداشت در مرداد ماه واکسن میزنند اکنون در این شرایط وزارت بهداشت در روز تا ۵۰۰ هزار دوز واکسن را تزریق کرده است و اگر بخواهد این موضوع را برای معلمان انجام دهد به سرعت تمام معلمان در مردادماه واکسینه میشوند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: کدملی معلمان در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است و ما پیش بینی کردیم با ایجاد محدودیت در واکسنها اولویتها مشخص شود تا معلمان دوره ابتدایی و دروس فنی و حرفه ای برای تدریس در کارگاهها واکسینه شوند. سرویس مدارس هنوز شکل نگرفته است که باید در شهریورماه درباره این افراد تصمیمگیری شود.
آیا امسال قیمت کتب درسی افزایش داشته است؟
حاجی میرزایی درباره توزیع کتب درسی نیز اظهار کرد: ما ۱۴۵ میلیون جلد کتب درسی را توزیع میکنیم افراد ثبت نام شده قبل از آغاز سال تحصیلی کتاب خواهند گرفت.
او درباره قیمت کتب گفت: در کتابها افزایش قیمت کاغذ را اتخاذ نکردیم و قیمتها حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افرایش خواهد داشت.
حاجی میرزایی درباره اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اظهار کرد: باید با شاخص در این باره صحبت کنیم؛ گزارش ارائه شده به من این بود که ۶ زیرنظام فرایند اجرایی شدن سند را مدیریت میکند و اهداف دورههای تحصیلی تعیین شده است. اکنون حدود ۳۰ درصد از سند تحدل اجرایی شده است من میگویم رکن تحول معلم است.
هدف رتبه بندی ارتقای توانمندی و صلاحیت معلمان است هر فوق العاده ای که کارکنان دولت دریافت میکنند معلمان نیز باید دریافت کنند
رتبه بندی برای ارتقای صلاحیت معلمان است
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد رتبه بندی اجرا شده در زمان ورود من به آموزش و پرورش، فوق العاده ویژه ای نداشت ماهم یک نوبت این موضوع را اجرا کردیم. هدف رتبه بندی ارتقای توانمندی و صلاحیت معلمان است هر فوق العاده ای که کارکنان دولت دریافت میکنند معلمان نیز باید دریافت کنند.
حاجی میرزایی درباره اجرایی شدن رتبه بندی افزود: کلیات این موضوع به تصویب رسیده است و در طول ۳ هفته گذشته کمیسیون آن را بررسی کرد. طبق مقررات مجلس تا ۱۰ روز نمایندگان نظرات خود را اعلام میکنند تا در دستور تصویب نهایی صحن برود و اجرای آن از اول سال ۱۴۰۰ خواهد بود. در لایحه رتبه بندی پیش بینی شده حقوق بازنشستهها با افراد شاغل همسان سازی شود.
اولویت مسکن فرهنگیان با چه افرادی است؟
او درباره تامین مسکن فرهنگیان نیز ادامه داد: تمام معلمان شاغل و بازنشسته در فراخوانی دعوت شدند تا در سایت مسکن فرهنگیان ثبت نام کنند که حدود ۳۲۰ هزار نفر ثبت نامی داشتیم در مرحله اول اطلاعات ۷۵ هزار تایید شد که اولویت با زنان سرپرستان خانوار، زوجین فرهنگی و بازنشستههاست. ۴۴ هزار فرهنگی از این تعداد وارد مرحله بعد شدند.
وزیر آموزش و پرورش در بخش پایانی صحبتهای خود تاکید کرد سال گذشته بیش از ۱۰۲ هزار ردیف استخدام برای نیروها گرفتیم و تاکنون سعی کردیم آرامش را برای معلمان مهیا کنیم.
خانواده را مجبور به پرداخت شهریه نکنیم
حاجی میرزایی درباره شهریه مدارس نیز توضیحاتی داد و گفت: درباره مدارس دولتی باید گفت هیچ مدرسه ای حق ندارد خانواده را مجبور به پرداخت شهریه کند. درباره مدارس غیردولتی نیز باید شهریه مصوب هر مدرسه تعیین شود و برای ارائه خدمات دیگر خانواده اختیار دارد برای آنان پرداخت هزینه داشته باشد.
او تاکید کرد سهم مدارس غیردولتی در قبولی کنکور از نسبت دانشآموزان در مقایسه با مدارس دولتی بیشتر نیست.
سهم کنکور
وزیر آموزش و پرورش درباره مافیای کنکور اعلام کرد: تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی بر برگزاری دوبار کنکور است. سنجش و پذیرش دانشجو ازهم تفکیک شده و سنجش، آزمون تخصصی است. سهم کنکور ۴۰ درصد شده و ۶۰ درصد سابقه تحصیلی و امتحان پایه دوازدهم خواهد بود. نتایج کنکور نیز تا ۲ سال قابل استفاده است.
حاجی میرزایی در پایان اضافه کرد آموزش و پرورش یک دستگاه بزرگ است و کار آن با انسانهاست. باید از افراد همراه در این وزارتخانه تشکر کنم دغدغه همکاران ما منزلت و معیشت است تمام تلاش براین است شرایط همکاران بهتر باشد.