کیت‌های ایرانی یک گام جلوتر از کیت‌های خارجی در تشخیص کرونا

متخصص ویروس شناسی گفت: کیت‌های ایرانی در رصد کرونا درصد بسیار پایین خطا را دارند.

کیت‌های ایرانی یک گام جلوتر از کیت‌های خارجی در تشخیص کرونا
به گزارش منیبان؛ دکتر حمزه چوبین در خصوص دستورالعمل اشتباه بررسی کیت‌ها که احتمال خطا شدن آزمایش‌های پی سی آر را زیاد می‌کند افزود: این بررسی از سال ۲۰۰۹ توسط امریکایی‌ها اعمال شده که در بررسی‌ها اخیر به این اشتباه پی بردیم و یک مقاله در این خصوص منتشر کردیم.
وی ادامه داد:در کیت‌های ایرانی این مورد برطرف شده و احتمال خطا شدن آزمایش بسیار کم است.
دکتر چوبین گفت:یکی از نقص‌های آزمایش‌های PCR مشکل جواب منفی کاذب آن است که علت‌های مختلفی از جمله زود انجام شدن آزمایش، نمونه گیری ناکافی، حمل و نمونه گیری نامناسب و در نهایت خطای خود آزمایش PCR است.
وی افزود: برای کنترل این مراحل در کیت‌های PCR یک کنترل وجود دارد که صحت PCR را تایید می‌کند.
چوبین گفت: متخصصان جوان ایرانی در این مطالعه نشان دادند که طراحی کنترل کیت‌هایی که سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های امریکا (CDC) برای همه گیری جهانی آنفلوانزا در سال ۲۰۰۹ و همچنین در طول این سال‌های اخیر برای ویروس‌ها و بخصوص همین پاندمی کرونا داده اند مشکل اساسی دارد که باعث ایجاد ۵ تا ۲۰ درصد جواب منفی کاذب می‌شود. 
وی افزود: این کنترل دیگر نمی‌تواند به درستی کار خودش را انجام دهد و کافی بودن نمونه را مشخص نمی‌کند.
چوبین ادامه داد: در واقع ۱۲ سال به اشتباه از این طراحی در کیت‌ها استفاده شده است، ولی جوان‌های این مملکت با شناسایی این باگ ۱۲ ساله در کیت‌های تشخیصی و انجام دادن یک طراحی جدید برای این کنترل توانستند کیت جدیدی را ارائه کنند که توانایی رقابت با کیت‌های تراز اول خارجی را دارد.
وی در خصوص احتمال شناسایی واریانت دلتا گفت: در دلتا زودتر از واریانت‌های دیگر شناسایی رخ می‌دهد و ممکن است تا ۲۱ روز زمان بیماری طول بکشد و فرد ناقل باشد.
چوبین با اشاره به شروع فصل آنفولانزا افزود: امسال هم ممکن است مانند پارسال و با توجه به رعایت دستورالعمل‌ها آنفولانزا زیاد شیوع پیدا نکند.

 


ت ت
کدخبر: 34728 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها