بودجه 1400 شهرداری؛ خانه ای روی آب

آخرین بودجه این دوره از مدیریت شهری تقدیم شورای شهر شد ولی بودجه 1400 سوالات زیادی را برای متخصصان ایجاد کرده است.

بودجه 1400 شهرداری؛ خانه ای روی آب

به گزارش منیبان؛ آخرین بودجه دوره پنجم مدیریت شهری به دست رئیس شورای شهر تهران رسید و حالا امروز بر خلاف سنوات گذشته بودجه 1400 به صورت انبساطی و با بیش از 50 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده است اما در خصوص عدم تحقق بودجه شهرداری تهران و تفاوت این لایحه با سال های قبلی تفاوت های فاحشی وجود دارد.

بودجه 99 شهرداری تهران چقدر بود؟

رقم لایحه بودجه 99 شهرداری تهران با افزایش 25 درصدی نسبت به بودجه 98 شهرداری، 30 هزار و 200 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود. سال گذشته تاکید بر بودجه عمرانی وجود داشت. از این رو بنا بود فعالیت های عمرانی 43 درصد افزایش داشته باشد و بودجه محلی برای انجام طرح خیابان کامل در نظر گرفته شود. همچنین توسعه خطوط حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه خطوط 6 و 7 مترو از جمله تاکیدات حناچی در بودجه 99 بود. تاکیداتی که به نظر می رسد هیچ یک محقق نشده است.

عملکرد ناموفق در فعالیت عمرانی و کسری بودجه در سال 99

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران پس از ارائه لایحه بودجه 1400 به شهردار تهران گفت:  تا آخر آذر ماه 15 هزار میلیارد تومان بودجه محقق شده و اگر بدبینانه بگوییم سه ماهه آخر 5 هزار میلیارد تومان و در حالت خوشبینانه 10 هزار میلیارد محقق می شود و با این وجود ما حداقل 20 درصد عدم تحقق بودجه خواهیم داشت. کسری بودجه موضوع مهمی است که به عنوان ملاحظه مهم در تصویب بودجه آینده باید در نظر گرفته شود. باید به پروژه های نیمه تمام توجه بسیاری شود. در 6 ماهه آخر شورای پنجم هستیم و همچنان تعداد زیادی از پروژه های شهری بلاتکلیف است.

بودجه 1400 و تاکیدات حناچی

پیروز حناچی، شهردار تهران لایحه بودجه 1400 را صبح امروز 5 بهمن 99 تقدیم شورای شهر کرد. او رویکرد اصلی را بر خلاف سال گذشته که عملیات عمرانی می دانست، مسائل اجتماعی خواند. توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی همانند سال گذشته، توجه به اقشار آسیب پذیر، بودجه برای محلات نیازمند توجه در دسته برنامه های مهم حناچی در بودجه 1400 بود.

نکته جالب توجه این است که در بودجه 1400 تدوین دو نوع بودجه تعریف شده است. بودجه اصلی 47 هزار و ششصد و هشتاد و هفت است و دو هزار و دویست و هفتاد و چهار میلیارد بودجه پیشنهادی است که برای پروژه های خاص در نظر گرفته شده است و بودجه تکمیلی خواهد بود.  از این رو بودجه تکمیلی از افزایش درآمدهای شهرسازی محقق می شود و حناچی معتقد است باید کسانی که منافع از افزایش قیمت املاک می برند هزینه بیشتری کنند. برخی پروژه ها مانند خط 6 و 7 متروی تهران، خطوط آنتنی مترو از بودجه تکمیلی منتفع می شوند همچنین 27 پروژه توسعه ای از جمله مواردی است که اگر تصویب شود، صورت می گیرد.

احتمال رد لایحه بودجه 1400

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری رویایی تدوین شده و احتمال آن که این بودجه محقق شود ضعیف است، بنابراین یا لایحه را رد کنیم و یا آن را به بودجه عملیاتی نزدیک‌تر کنیم.  در مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها ردیف‌های پیش‌بینی شده اگر در محلی که باید اختصاص پیدا می‌کرد، اختصاص نیافته باید به شورا گزارش داده شود و اگر انحرافی از بودجه وجود دارد یا ندارد، گزارش داده شود.

او در ادامه می گوید که به نظر می رسد شهردار برنامه خود را ارائه کرده تا اینکه در صحن شورا چیزی از جزئیات لایحه بودجه بیان کند.

چرا بودجه 1400 خیالی است؟

سال 97 17 هزار و 517 میلیارد تومان، بودجه 1398، ۱۸ هزار و ۸۲۸ میلیارد تومان، سال 99، 30 هزار و 200 میلیارد تومان و بودجه 1400 بیش از 50 هزار میلیارد تصویب و پیشنهاد شده بود که دو سال ابتدایی بودجه به صورت انقباضی بسته شد اما سال جاری 20 هزار میلیارد افزایش بودجه وجود دارد که سوالات زیادی را مطرح می کند.

همه ساله شهرداری تهران در تحقق کامل بودجه ارائه شده موفق عمل نکرده و در بودجه غیر نقد مشکلات متعددی داشته که از این محل نتوانسته همه برنامه های خود را محقق کند با وجود اینکه تورم وجود دارد تصور به پیشنهاد بودجه انبساطی بود اما افزایش 20 هزار میلیاردی در زمانی که حداقل 20 درصد کسری بودجه برای سال 99 وجود دارد به نظر می رسد بودجه ای خیالی تدوین شده است. البته ممکن است شهرداری تهران به دلیل اینکه میداند در سال آینده نمی تواند حضور داشته باشد قصد خرج همه بودجه نقد را داشته و تحقق بودجه را برای آیندگان به جای بگذارد از این رو بزرگترین سوال متخصصان این است که مبنای ارائه بودجه ۴۷ هزار میلیارد تومانی در حالیکه تا پایان آذر بودجه ۱۳۹۹ تنها برابر با ۱۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان محقق شده چیست؟


ت ت
کدخبر: 387 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها