سم‌زدایی پوست با این مواد

این روزها در جهان سلامت و بهداشت، سم‌زدایی به یکی از اصطلاحات رایج تبدیل شده است، اما این عبارت در چارچوب مراقبت از پوست چه معنایی دارد؟

سم‌زدایی پوست با این مواد

به گزارش منیبان؛ ملیسا دافت، جراح پلاستیک می‌گوید: «درست مانند سم‌زدایی تغذیه‌ای، ‌سم‌زدایی از پوست هم شرایط مطلوبی را برای پوست فراهم می‌کند تا تازگی و پاکیزگی متفاوتی را احساس کند. سم‌زدایی از پوست که از راه پاکسازی ناخالصی‌ها و عناصر مضر مانند رادیکال‌های آزاد یا ترکیبات آسیب‌رسان به DNA عمل می‌کند، شرایط زمینه‌ای سالم‌تری را برای پوست به‌وجود می‌آورد.

در این شرایط زمینه‌ای بهتر، شکل‌گیری کلاژن و الاستین بهتر می‌شود، متابولیسم سلولی تقویت می‌گردد، تکثیر و تقسیم سلولی افزایش می‌یابد و سد دفاعی پوست هم در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد».

اما چگونه پوست را سم‌زدایی کنیم؟ چنین کاری بسیار ساده است و با اضافه کردن چند ترکیب کلیدی به رژیم غذایی آغاز می‌شود: بلوبری، جو دوسر، چغندر و انواع مرکبات مثل پرتقال و نارنگی. اما به چیزهای دیگری هم نیاز دارید.

به‌گفته دکتر دافت: «بسیاری از محصولات مراقبت از پوست موجود در بازار حاوی مقادیری از ترکیبات سم‌زدا هستند». پس ممکن است که همین الان هم بعضی از ترکیبات سم‌زدا در روتین مراقبت از پوست شما وجود داشته باشند.

ترکیباتی مانند بنتونیت خاک رس، ترکیبات برگرفته از زغال و ویتامین C جزو مهم‌ترین ترکیبات سم‌زدا هستند که ناخالصی‌ها را از روزنه‌های پوستی مسدودشده بیرون می‌کشند، از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و کیفیت سالم‌تری به پوست می‌بخشند. در ادامه با جزئیات بیشتری درباره مهم‌ترین ترکیبات سم‌زدا آشنا خواهیم شد.

۱. بنتونیت خاک رس

ماسک‌های صورت غنی‌شده با بنتونیت خاک رس یکی از بهترین گزینه‌ها برای سم‌زدایی از پوست هستند چون بنتونیت ناخالصی‌ها را از پوست بیرون می‌کشد. شما می‌توانید بنتونیت خاک رس را به روتین هفتگی مراقبت از پوست اضافه کنید، درحالی که این ماسک برای افراد دارای پوست چرب و روزنه‌های پوستی مسدودشده اثربخشی بهتری خواهد داشت. کنترل درخشش پوست و پاکسازی پوست از بهترین مزیت‌های بنتونیت برای پوست‌های چرب است.

۲. ترکیبات زغال

به‌گفته دکتر دافت، ماده دیگری که ناخالصی‌ها را از پوست بیرون می‌کشد، ترکیبات زغال است. ترکیبات زغال در مواجهه با روزنه‌های مسدودشده مانند یک آهنربا عمل می‌کنند و می‌توانند ناخالصی‌ها را بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ برابر بیشتر از وزن خودشان جذب کنند. به همین دلیل هم ترکیبات زغال در بیشتر محصولات سم‌زدا یافت می شود، از ماسک‌های صورت تا پاک‌کننده‌ها و براق‌کننده‌های بدن. کنترل چربی، پاکسازی پوست و سفت‌سازی روزنه‌های پوستی از مهم‌ترین مزیت‌های ترکیبات زغال است.

۳. ویتامین C

تنها راه برای سم‌زدایی از پوست، تصفیه روزنه‌های پوستی مسدودشده نیست. ویتامین C به‌عنوان ماده‌ای که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند، سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به‌خوبی در برابر این عناصر ایستادگی می‌کند. رادیکال‌های آزاد همان عناصر مخربی هستند که می‌توانند باعث پدید آمدن خطوط ریز، چین‌وچروک‌ها، کدرشدگی پوست و دیگر نشانه‌های پیری زودرس شوند. بنابراین محافظت از پوست در برابر این عناصر با کمک ماده‌ای مثل ویتامین C قطعا می‌تواند شما را از پیری زودرس پوست دور نگه دارد.

۴. جلبک

ماده دیگری که در ساخت محصولات مراقبت از پوست به‌منظور سم‌زدایی از پوست کاربرد دارد، جلبک است. جلبک کیفیت بهتری به غشای سلولی می‌دهد و رطوبت پوست را بیشتر می‌کند. همچنین جلبک به‌علت داشتن آنتی‌اکسیدان‌های متعدد، اسیدهای آمینه ضروری و اسیدهای چرب امگا-۳ دارای عملکرد خوبی در سم‌زدایی از پوست است.


ت ت
کدخبر: 80500 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها