بازنگری در تعرفه‌های دفاتر اسناد رسمی در دستور کار قرار دارد

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با توجه به وضعیت تورم بازنگری در بحث تعرفه های دفاتر اسناد رسمی را در دستور کار قرارداده ایم.

بازنگری در تعرفه‌های دفاتر اسناد رسمی در دستور کار قرار دارد

به گزارش منیبان؛ حسن بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست سردفتران و دفتریاران با رئیس معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت گفت: امروز قوه قضاییه دوره تحول و تعالی است و سازمان ثبت نیز از این امر مستثنی نیست.

او گفت: ما به تاسی و تبعیت از سیاست‌ها و راهبرد‌های قوه قضاییه در سازمان ثبت سیاست گذاری و برنامه ریزی می‌کنیم بنابراین باید درباره مباحث و مسایل مختلف عالمانه تصمیم بگیریم و تصمیم گیری‌های ما هیجانی مثل تصمیم گیری عوام نباشد که چهره سازمان را مخدوش کند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: از ابان ماه سال گذشته که در خدمت سازمان ثبت بودم، اقدامات خوبی را شروع کردیم و توانستیم هجمه‌هایی که علیه دفاتر اسناد رسمی بود تعدیل کنیم و بر همین اساس امروز ریاست قوه قضاییه بحث برون سپاری قبول می‌کند که برخی وظایف سازمان ثبت به دفاتر اسناد رسمی واگذار شود، البته ما در ابتدای کار هستیم و خیلی از تفویض امور ما به دفاتر اسناد رسمی در مرحله طفولیت است و هنوز رشد نکرده است.

او گفت: ما آمدیم برون سپاری را کلید زدیم که البته برخی‌ها که هنوز به رشد علمی و عقلی نرسیده اند، معنا و مفهوم این برون سپاری به دفاتر را نمی‌فهمند.

آقای بابایی در ادامه به بررسی صلاحیت علمی و عملی سردفتران اشاره کرد و افزود: نه تنها صلاحیت علمی بلکه صلاحیت عملی افراد نیز بررسی شود باید سردفتران ما عزت نفس داشته باشند و خودش را به راحتی نفروشد و چهره سردفتری را مخدوش نکند، کما اینکه در قضاوت و وکالت نیز با چنین افرادی مواجه هستیم و متاسفانه هنوز این جایگاه را نشناخته اند و آمده اند وکالت و قضاوت می‌کنند و چهره یک جمع را (با عملکرد نامناسب) خراب می‌کند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: اکنون که قانون کسب و کار نیز مطرح است و ما ملزم به اجرای قانون هستیم هرچند که من بار‌ها گفته ام که باید فرایند‌ها را به خوبی تعریف کنیم، اما بغیر از صلاحیت علمی، صلاحیت عملی افراد نیز بررسی شود که در بحث صلاحیت عملی، بحث اخلاق برای ما یک محور است.

او گفت: همانطور که اکنون در بحث قضاوت (جذب قضات) یک گروه روان شناسی با آن‌ها مصاحبه می‌کند در بحث سردفتری نیز این افراد را از نظر شخصیتی و جایگاهی تحلیل کنیم آیا می‌تواند به عنوان یک فرد امین و منتسب به سازمان ثبت، در اموال مردم ورود و سند آن را تنظیم کند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک افزود: ما باید دستورالعمل جامعی در بحث جذب سردفتران داشته باشیم و باید یک فرآیند جدیدی را طی کنیم، کما اینکه در فرایند جذب قضات نیز نیاز به یک بازنگری داریم، قضای می‌داند که سختی کار و حقوق و مزایا چقدر است، اما در امر قضاوت ورود می‌کند و یکسال نشده یا خطا می‌کند یا اصرار که از سیستم خارج شود. نشان از این دارد که فراینده‌های ما خوب نبوده است، اگر دادسرا یا دادگاه انتظامی ما این همه پرونده دارد که اگر بررسی کنیم عمدتا در گروه‌های هستند که جدیدا جذب شده اند نشان دهنده این است که نیاز به یک بازبینی در فرایند جذب داریم.

آقای بابایی در ادامه با بیان اینکه ما در بحث ساختار قانونی هیچ مشکلی نداریم گفت: از لحاظ قانون نیز مشکلی نداریم، اما بعد معنوی را در درون خودمان تقویت نکردیم همفکری، همدلی همکاری و مشورت و چاره اندیشی در بین سازمان و سران دفاتر مغفول مانده است.

او به بحث تشکیل کارگروه و کمیته‌های تخصصی اشاره کرد و گفت: ما کمیته تنقیح قوانین و بخشنامه‌ها را راه اندازی کردیم این‌ها ابزار کار یک سردفتر است. از ظرفیت‌ها استفاده کنیم ما مشکل ساختار و قانون نداریم همدلی ما ضعیف است، در ماده ۲۹ قانون راهنمایی و رانندگی صراحت قانونی داریم، تنها مشکلی که داریم این بود که همفکری و همدلی نداشتیم که چطور تقسیم وظیفه کنیم چطور ورود و دفاع کنیم نبود. وقتی طرحی در مجلس مطرح می‌شود از ناجا صد نفر در آنجا حضور دارند و نماینده‌های مختلف صحبت می‌کنند که این طرح را به نفع خودشان به سرانجام برسانند؛ بنابراین ما در این حوزه باید چاره اندیشی جدیدی داشته باشیم.


ت ت
کدخبر: 84776 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها