مقطع پیش دبستانی الزامی نیست

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک وزارت آموزش و پرورش گفت: دوره پیش دبستانی یک دوره 1 الی 2 ساله است که رسمی است، اما الزامی نیست.

مقطع پیش دبستانی الزامی نیست

به گزارش منیبان؛ مجتبی همتی فر، رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه مدارس دولتی پیش دبستانی دارند یا ندارند، گفت: در سال 91 و 92 بخشی از ظرفیت مازاد مدارس ابتدایی و دبستان‌ها فرصتی شد تا پیش دبستانی‌ها در مدارس دولتی هم ارائه شوند، اما بعد از اجرای نظام جدید 3-3-6 که یک دوره به دوره ابتدایی اضافه شد، عملاً فضای مدارس که براساس ضریب 5 کلاس طراحی شده بود خودبخود به نحوی شد تا  پایه ششم را هم پوشش دهد. به همین دلیل سال 92 ابلاغ شد که اگر جایی ، فضا دارد پیش دبستانی را دولتی ارائه کند. ولی عمدتاً چنین فضایی نداشتند و عملاً مراکز پیش دبستانی به صورت غیردولتی شدند.

او افزود: درحال حاضر ما پیش دبستانی که در شهر‌های بزرگ بعنوان پیش دبستانی دولتی باشند نداریم مگر مدارس ابتدایی که فضای مازادی داشته باشند که تعدادشان زیاد نیست آن را هم با مزایده و شکل منصفانه برای استفاده احسن دراختیار مربیان بخش دولتی قرار می‌دهند. کسانی که از فضای مدرسه دولتی استفاده می‌کنند یا از همان زمان صبح وجود دارد یا اینکه در شیفت مخالف یعنی از ظرفیت مدرسه استفاده می‌کنند. از یک یا چند کلاسی که آزاد است برای پیش دبستانی استفاده می‌کنند. مدارس دولتی، چون هزینه مکان شان پایین‌تر است شهریه پایین تری دریافت می‌کنند.

همتی فر گفت: سازمان ملی تربیت کودک که از سال 1399 شکل گرفته وظیفه اش آماده کردن کودک 6 سال تمام است. سال اول تربیت تاحد ممکن در خانه و خانواده است و سازمان کمک به خانواده‌ها کند. سال دوم که توسعه پیش دبستانی درنظر گرفت بچه‌ها در شیب ملایمی آماده می‌شوند برای ورود به دبستان ما حدود 4 میلیون کودک 3 تا 6 ساله داریم که حدود 1 تا 1 و نیم میلیون پیش دبستان هستند اگر بخواهیم معادل ریالی اش را بودجه درنظر بگیریم هنوز باور کشور نیست که این دوره اساسی‌ترین دوره است و باید برایشان سرمایه گذاری کنیم. صرفاً الان پذیرفتیم که تربیت مهم است، اما با مدیریت بخش دولتی. هنوز کشور به این نرسیده است

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک وزارت آموزش و پرورش درباره پیش دبستانی‌های دولتی کجا رفتند، افزود: ما پیش دبستانی به شکل دولتی نداشتیم بخش ظرفیت مازاد بوده است که آن بخش وقتی 1 سال به پایه ابتدایی اضافه شد آن بخش دولتی به پایه ششم اختصاص یافت. کمبود نیروی انسانی شروع شد و نیروی مازادی برای این بخش نیست. حتی بخش مربیان پیش دبستانی در بخش غیردولتی هم بعنوان معلم ابتدایی استخدام شدند عملاً این دوره را دوره رسمی که با حمایت دولت باشد نداریم.


ت ت
کدخبر: 90570 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها