افزایش حقوق این معلمان تصویب شد / زمان اولین واریزی
رتبه بندی معلمان دغدغهای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است.
به گزارش منیبان، رتبه بندی معلمان دغدغهای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است.
رتبهبندی معلمان یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفهای معلمان باید به مرحله اجرا درآید. رتبهبندی معلمان دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که معلمان باید نسبت به آن آشنایی داشته باشند.بر اساس رتبه بندی معلمان آنها با در نظر گرفتن معیارهایی در چهار گروه طبقه بندی و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین میشد. رتبهبندی معلمان اواخر آبان ماه سال گذشته به تصویب رسید. رتبه بندی معلمان برای کلیه معلمان، در یکی از رتبه های ماده (۳) این قانون و مطابق آیین نامه اجرائی آن حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ قانون، انجام می شود.
رتبه بندی معلمان دغدغهای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است.
برای اجرای قانون رتبهبندی معلمان، وزارت آموزشوپرورش از معلمان خواست مدارک خود را در سامانه رتبهبندی بارگذاری کنند. رتبه بندی معلمان دغدغهای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است.
زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت. در ادامه به برسی رتبه بندی معلمان می پردازیم.سوالی که پیش میآید و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم آن را مطرح میکند این است که آیا این وزارتخانه برای رتبهبندی مدارک معلمانی که سالها مشغول فعالیت بودند را ندارد؟سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره نحوه اجرای قانون رتبهبندی معلمان، بیان کرد: بنده بهعنوان سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چندین بار تاکید کردم که انتظار داریم خروجی حوزه معاونت سرمایه انسانی وزارت آموزشوپرورش در خصوص چگونگی تدوین آییننامه احکام معلمان در رتبهبندی همان چیزی باشد که در مجلس به تصویب رسیده است و نباید با قانون مصوب مجلس خیلی فاصله داشته باشد. اینکه الان اندازهگیریهای خاصی برای رتبهبندی معلمان داشته باشند، قابل قبول نیست.رضا حاجیپور در ادامه با بیان اینکه ما انتظار داشتیم بعد از تصویب قانون و ابلاغ آن رتبهبندی بهطور دقیق اجرایی میشد، اظهار کرد: یک معلم ۲۷ سال خدمت کرده و تازه قرار است رتبهبندی شود، دنبال چه چیزی باید بگردیم. مجلس بر اساس تعداد معلمان، اعتبارات لازم را نیز در نظر گرفته است.
انتظار ما اجرای به موقع و دقیق رتبهبندی استحاجیپور تصریح کرد: امروز گفته میشود که برای رتبهبندی، اطلاعات معلمان باید بارگذاری شود. مگر اطلاعات معلمی که ۳۰ سال خدمت کرده، در اختیار آموزشوپرورش نیست؟ مگر غیر از این است که یک معلم سالیانه مورد ارزشیابی قرار میگیرد، چرا امروز دوباره گفته میشود که باید اطلاعات آنان بارگذاری شود؟ پس مسئولان در طول این سالها در وزارت آموزشوپرورش چه کار میکردند؟
وی در ادامه با تاکید بر اینکه مطالبه ما اجرای دقیق و به موقع رتبهبندی معلمان است، افزود: این برخورد با معلمان صحیح نیست. چقدر باید معلمان را شبانهروز به این ور و آن ور بکشانیم تا برای آنها کاری انجام دهیم. کدام یک از ارگانهای سازمانی در سطح کشور اینگونه با کارکنان خود برای افزایش حقوق برخورد میکند که این روزها با معلمان اینگونه برخورد میشود.نماینده مردم آمل در پایان گفت: چندین دولت لایحه رتبهبندی معلمان را آوردند اما در مجالس به نتیجه نرسید. حال که این لایحه به تصویب رسیده و تبدیل به قانون شده، ما انتظار اجرای به موقع و دقیق این قانون را داریم.
یوسف نوری با اشاره به فراهم شدن مقدمات اجرایی قانون نظام رتبهبندی معلمان اظهار کرد: رتبه بندی را نمیخواستند اجرا کنند. پولی که گذاشته بودند از محل فروش املاک بود. اصلا املاک به فروش نمیروند و یک ساله هم نمیتوان فروخت؛ نمیخواستند اجرا کنند و چون نمیخواستند، کارهای این چنینی انجام میدادند؛ یک لایحه ناقصی هم تهیه و به مجلس داده بودند.
وی افزود: قرار بوده در هرسالی ۲۰۰ هزار نفر در رتبههای پنجگانه قرار بگیرند.نوری با اشاره به اینکه دولت سیزدهم علی رغم محدودیتهای مالی این لایحه را پس نگرفت و چون قول رئیس جمهور وشعار انتخاباتیاش بود، به لطف خداوند تقویت شد و بودجهای در یک ردیف خاص برایش دیده شده گفت: دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبهبندی درنظر گرفته بود که ۱۳ هزار میلیارد تومان دیگر در مجلس به آن افزوده شده است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: قاعدتا بودجهایها میگویند قانون باید از اول امسال اجرا میشد چون دولت نیمه سال آمده بود اما با پولی که گذاشته شد زمان اجرای قانون را از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ دیدند؛ رتبهها نیز از آموزشیار تا استادمعلم تعیین شدند و از ۴۵ تا ۹۰ درصد مشمول افزایش حقوق میشوند.وی با بیان اینکه ابتدا گفته شد آنها که «کد شناسه» ندارند مشمول رتبه بندی نمیشوند گفت: تصور ما این بود که همه همکاران ما شناسه استخدام دارند اما وقتی بررسی کردیم مشخص شد ۴۶۰ هزار نفر شناسه استخدامی ندارند که خیلی عدد بزرگی بود. دوباره اصلاحیه به آیین نامه خورد و مشکل این گروه حل شدنوری درباره مشکلات معلمان «طرح مهرآفرین» نیز توضیح داد و گفت: به طور کلی گروهی بودند که در دولت نهم جذب شده بودند. اینها قرارداد با شرکتها داشتند که قراردادشان با شرکتها به قرارداد با دستگاه تبدیل شد و همه اینها رفتند آزمون دادند و جذب دستگاهها شدند.
منتها آموزش و پرورش از مهرآفرینها در طول این مدت آزمون نگرفته است. قوانین و مقرراتی دارند از جمله مصوبه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی که به موجب آن هرفردی میخواهد وارد آموزش و پرورش شود، باید آزمونی را از سربگذراند.
برگزاری دوباره آزمون برای فرهنگیانی که قبول نمیشوندوزیر آموزش و پرورش نودادبرتر افزود: اکنون آزمون ندادنِ مهرآفرینان مانع شمولیت آنها در رتبهبندی شده است و نه شناسه استخدامیشان؛ اکنون ۸۱۰ هزار نفر مشمول رتبهبندی هستند. مهرآفرینان باقی ماندهاند که در حال حل مشکل آنها هستیم. نظرم این است که آزمون پایان شهریور برگزار شود. همکاران میگویند ۲۰ مهر برگزار شود اما نظر بنده روی آخر شهریور است که اینها بیایند و اگر کسی نتوانست در این آزمون قبول شود یک بار دیگر به او مهلت داده شود تا دوباره آزمون بدهد. مطمئن هستم همکاران همه پذیرفته میشوند و نگرانی از این بابت نداریم چون همه معلم هستند و معلمان همواره مطالعه دارند.
بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، ستاریفرد در پایان ضمن تشکر از همراهی و همکاری شبانهروزی همکاران خود در ستاد، استانها و مناطق افزود: برخی مناطق و استانها در صدور احکام بسیار خوب عمل کردند؛ ولی متاسفانه تعدادی نیز از فرصت آبان ماه، آنچنانکه انتظار داشتیم، استفاده نکردند. بنابراین باید این ۲ هفته پیشرو دوچندان تلاش کنیم تا مزایای رتبهبندی را بطور کامل مستقر کنیم و به طور موازی ارزیابی و تعیین امتیاز رتبه افراد نیز دنبال شود، نکته قابل توجه اینکه همچنانکه قبلا تاکید و تصریح شد مسئولیت صدور احکام رتبهبندی مشمولان، تسریع و دقت در کار و حسن انجام امور مربوط با مدیران مناطق و مدیران کل استان هاست، وزارتخانه نیز باید در این راستا نقش تنظیمگری و تسهیلگری خود را بخوبی ایفا نماید تا ان شاء الله هم رضایتمندی شغلی معلمان و هم کیفیتبخشی آموزشی و پرورشی محقق شود.
طرح رتبه بندی معلمان مراحل نهایی را طی می کند طبق گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش متن آییننامه رتبهبندی معلمان نهایی شده است. مقدمات رتبهبندی معلمان نیز آماده شده است. یکی از اولویتهای دولتها باید توجه به فرهنگیان باشد و در همین راستا رتبهبندی معلمان اجرا میشود.طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه رتبهبندی معلمان باید منجر به ارتقای کیفیت آموزش شود.
جوابیه آموزش و پرورش به کم و کاستی های فیش حقوقی آبان ماه فرهنگیان را در ادامه بخوانید.
منصور نجفی مدیر منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش استان ایلام در گفتگو با کانال اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان ایلام درباره ابهامات فیش حقوقی آبان ماه فرهنگیان توضیحاتی ارائه کرد.
نجفی گفت: در این مرحله برای همکاران عزیز بازنشسته بعد از ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ با توجه به تاکید مرکز برنامه ریزی منابع انسانی فعلا حکمی صادر نگردیده، ان شاء الله در آذر ماه این مهم نیز میسر خواهد شد.
به گفته وی در خصوص همکاران انتقالی چه موقت و چه دایم با توجه به نیاز به تبادل فایل انتقالی بین مناطق مبدا و مقصد قسمت اعظم کار انجام شده لیکن در مواردی اندک به دلیل مشکلات ابلاغ امکان صدور احکام وجود نداشته و تلاش میشود تا ماه آینده این مشکل نیز حل شود.
نجفی ادامه داد: با توجه به اینکه لازمه صدور احکام نیاز به ابلاغ تمام وقت افراد بوده در مواردی به دلیل کسر ساعت موظف امکان صدور احکام وجود نداشته. این افراد نیز در آذر ماه مشکل آنها برطرف خواهد شد.
روابط عمومی آموزش و پرورش استان ایلام در ادامه نوشت:
در مواردی اندک نیز اسامی بعضی از همکاران ارجمند به دلیل مشکلات سیستم در جدول رتبه بندی مشاهده نمی شد وعملا صدور احکام ممکن نبود جهت حل مشکل این عزیزان نیز با شرکت پشتیبان رایزنی صورت گرفته است.
تاریخ صدور احکام از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ بوده و با توجه به پرداخت علی الحساب قبلی به حساب همکاران عزیز، سه ماه از مقدار پرداخت شده بازگشت داده میشود.
تاریخ پرداخت ترمیم حقوق نیز از ابتدای مهرماه جاری بوده و معوقات آن نیز همانند رتبه بندی پرداخت خواهد شد.
همکارانی که در فاصله زمانی ۳۱ شهریور تا امروز در دو منطقه بوده، مطالبات قبلی را در منطقه مبدا و مطالبات بعد از تاریخ انتقال را نیز قطعا در منطقه مقصد دریافت خواهند نمود.
همه عزیزانی که صندوق بازنشستگی آنان صندوق بازنشستگی کشوری بوده مطابق قوانین مشمول مقرری ماه اول خواهند بود.
بار دیگر تاکید می گردد همکاران اداری در همه مناطق با توجه به وقت کم با تلاش شبانه روزی تلاش کردند که به موقع فرآیند صدور احکام را به پایان رساندند که وظیفه خود میدانم از زحمات این عزیزان تشکر و قدردانی نمایم.
در پایان در خصوص همکاران باقی مانده ان شاء الله تلاش میشود تا ماه آینده احکام آنان نیز صادر گردد.
وزیر آموزش و پرورش با اینکه قرار است برای حل مشکل نیروی انسانی آموزش و پرورش در کوتاه مدت از روش «۳-۱» استفاده کنیم، گفت: این روش همان دو مدرکی است یعنی دانشجو سه سال در دانشگاههای دیگر و یک سال در دانشگاه فرهنگیان درس بخواند.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در خصوص کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش و آخرین اخبار از استخدام در این وزارتخانه، اظهار کرد: در بخشهای کیفیتبخشی مثل مربی پرورشی، مشاور، مربی بهداشت و مربی تربیتبدنی کمبود نیروی انسانی داریم؛ ضمن اینکه به سرایدار و خدمتگزار هم در آموزش و پرورش نیاز داریم.
وی ادامه داد: مجوزی برای جذب نیروهای کیفیت بخشی دریافت کردیم که اقدامات آن در دانشگاه فرهنگیان و معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در حال انجام است.
نوری با اشاره به اینکه قرار است برای حل مشکل نیروی انسانی آموزش و پرورش در کوتاه مدت از روش «۳-۱» استفاده کنیم، افزود: این روش همان دو مدرکی است یعنی دانشجو سه سال در دانشگاههای دیگر درس بخواند و با شرایط ویژه جذب شود؛ به عنوان مثال نمره کل او کمتر از ۷۵۰۰ نباید باشد.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در این روش، دانشجو، یک سال هم در دانشگاه فرهنگیان درس میخواند تا برای تدریس به اول مهر سال آینده برسد.
وی با بیان اینکه قرار نیست دیگر آزمون ماده ۲۸ داشته باشیم، تصریح کرد: جذب ما در آموزش و پرورش فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان خواهد بود.
معلمان مهرآفرین از کی رتبه بندی می شوند؟
صادق ستاریفرد درباره مصوبه نمایندگان مجلس مبنی بر مشمول شدن معلمان طرح مهرآفرین در قانون رتبه بندی معلمان بدون برگزاری آزمون مجدد و الزام وزارت آموزش و پرورش به صدور کد شناسه اظهار کرد: مصوبه مذکور باید در شورای نگهبان مطرح و مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرد. هر زمان که ابلاغ شود ما مجری قانون هستیم.
وی درباره طرح برخی انتقادات از سوی معلمانی که احکام آنها صادر شده و به جای عبارت «فوقالعاده ویژه رتبهبندی» از عبارت «مزایای رتبه بندی» استفاده شده که برخی محرومیتها را به دنبال دارد گفت: آن زمان رتبهبندی انجام نشده بود. در حقوق مهرماه به ۱۳ هزار و ۱۲۰ نفر از همکارانی که سوابقشان پایین بوده است، مزایای رتبه یک را پرداخت کرده بودند ولی بلافاصله از شروع این ماه، نسبت به اظهار نظر و ارزیابی مشمولان اقدام شد.
سرپرست معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: فرایند این گونه است که ابتدا ارزیابی از سوی مدیران مدارس انجام میشود و بعد از آن مرحله، ارزیابان حرفهای آموزش دیده توسط سازمان امور اداری و استخدامی، ارزیابی در مرحله بالاتر را انجام میدهند و بعد کار وارد هیئت ممیزه مناطق و استانها میشود. اکنون در مرحله اول قرار داریم و اینکار باید در این هفته انجام شود.