موتور سایپا آریا سه سیلندر شد / همراه مشخصات فنی موتور تیوان
شرکت تیوان زیر مجموعه گروه بهمن نسل جدید موتورهای سه سیلندر ایرانی که با همکاری شرکت AVL اتریش ساخته شده است را معرفی کرد اما موتور تیوان چه خصوصیتهای فنی دارد و روی چه خودروهایی استفاده خواهد شد؟
به گزارش منیبان، شرکت تیوان زیر مجموعه گروه بهمن، خط تولید موتورهای سه سیلندرش را افتتاح کرد. این خط تولید ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار موتور در سال را دارد . موتورهای ساخته شده در گام اول سه و چهار سیلندر است و قدرتی بین ۷۵ تا ۱۵۵ اسب بخار دارد .
تیراژ تولید در سال جاری ۲۰ هزار دستگاه است و در سال آینده به ۷۵ هزار دستگاه خواهد رسید. موتورهای سال جاری در محصولات گروه بهمن استفاده خواهد شد و در سال آینده دو موتور سه سیلندر یکی برای شاهین و دیگری برای آریا استفاده خواهد شد.
موتورهای سه سیلندر این شرکت دارای قدرت ۷۵ ، ۱۲۰ و ۱۴۳ اسب بخاری هستند. نوع ۱۲۰ اسب بخاری قرار است در آینده در خودرو شاهین و نوع ۱۴۳ اسب بخاری در خودرو سایپا آریا استفاده شود.
موتور آریا سه سیلندر و دارای حجم یک لیتری است و با قدرت ۱۴۳ اسب بخار دارای فناوری پاشش مستقیم سوخت،توربوشارژ و سیستم زمانبندی متغییر سوپاپ است.
مراحل ساخت داخل
بر اساس اعلام سازنده ریختهگری و ماشینکاری تمامی قطعات اصلی موتور مانند بلوک، سرسیلندر، میللنگ در داخل ایران انجام می شود گفته شده است عمق ساخت این موتورها به بالای ۸۰ درصد رسیده است.
قطعات ریختهگری این موتور به وسیله شرکت پارس رایزن تولید میشود شرکت کروز هم قطعات الکترونیک و EMS این موتور را تولید می کند ساخت قطعات پلاستیکی، سیستم سوخت و کاتالیست هم به وسیله شرکت رایزکو انجام می شود.
استاندارد آلایندگی موتورهای تولیدی یورو شش است و ادعا شده است که مصرف سوخت خودروهایی با وزن مناسب با این موتورها میتواند حدود پنج لیتر در صد کیلومتر باشد.
این موتورهای سه سیلندر قابلیت سازگار شدن با موتورهای هیبریدی را هم در آینده دارند.
شرکت تیوان با همکاری دانشگاه تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قصد دارند تا به توسعه خودروهای هیبریدی با استفاده از نسل جدید موتورهای سه سیلندر ساخته شده در این شرکت بپردازند.
گفتنی است پیشتر بیوک علیمرادلو مدیرعامل گروه بهمن به بیت ران گفته بود :«پلتفرم فیدلیتی توسط شرکت بهمن موتور خریداری شد. اکنون مالکیت معنوی این پلتفرم متعلق به ماست و امکان تولید خودروی جدید بر اساس آن را داریم.
تولید فیدلیتی با درصد داخلی سازی بالای ۵۰ درصد آغاز شده است و از همه قطعه سازان دعوت کردیم تا در جهت داخلی سازی قطعات فیدلیتی، با ما همکاری کنند.
ما در حال شکل دهی به مراکز طراحی هستیم. واحد مهندسی در بخش خودروهای تجاری در حال گسترش است. در آینده، جهت جذب دانش روز دفاتری را نیز در خارج از کشور تاسیس خواهیم کرد.
در بخش خودروهای سواری نیز در مرحله اول بحث خودکفایی پلتفرم فیدلیتی را داریم. در مراحل بعد، طراحی و تولید خودروهای مختلف روی این پلتفرم فیدلیتی صورت می گیرد.»