دستاورد جدید سایپا/ ریل صندلی شاهین داخلیسازی شد!
در شرایطی که وضعیت خودروسازی داخلی چندان تعریفی ندارد، شرکت سایپا از دستاورد جدید خود پردهبرداری کرد. سایپا آذین توانست برای اولین بار، ریل صندلی شاهین، محصولی که بهعنوان خودروی ملی از آن یاد میشود را داخلیسازی کند.
به گزارش منیبان به نقل از تجارتنیوز، صنعت خودروسازی ایران با وجود اینکه بیش از 50 سال قدمت دارد، با مشکلات عدیدهای مانند تحریم، کیفیت پایین، رقابتپذیری کمتر نسبت به خودروهای جهانی و زیان انباشته دست و پنجه نرم میکند. همین عوامل، دلیلی بر عقبماندگی صنعت خودرو نسبت به خودروسازان جهانی است. گاهی اوقات اخباری از این صنعت منتشر میشود که خودروسازان داخلی، مسائل بسیار معمول را به عنوان دستاورد خود معرفی میکنند.
ریل صندلی، دستاورد جدید شرکت سایپا
شرکت سایپا آذین یکی از زیرمجموعههای گروه خودروسازی سایپاست که وظیفه تولید و طراحی صندلی، رودری و تزئینات داخلی محصولات این شرکت را برعهده دارد.
امین حسنزاده، مدیرعامل شرکت سایپا آذین در گفتگو با سایپانیوز و با اشاره به بومیسازی قطعات وارداتی خودرو با هدف خودکفایی و کاهش خروج ارز از کشور، اظهار کرد: شرکت سایپا آذین به همت مهندسان و کارشناسان خود و همچنین مجموعههای دانشبنیان موفق شد، ریل صندلی خودروی شاهین را داخلیسازی و کشور را از واردات این محصول بینیاز کند.
او با بیان اینکه ریل صندلی خودروی شاهین که بومیسازی شده،توانسته آزمونهای بینالمللی تست ایمنی را با موفقیت سپری کند، افزود: به منظور ارزیابی ایمنی سرنشینها و کاهش آسیب حاصل از تصادف، دو آزمون مهم ایمنی سطح خودرویی مجموعه صندلی جلو چپ و راست خودروی شاهین صورت گرفت. این آزمون شامل تست ضربه از روبرو (برخورد از جلو) در انطباق با استاندارد ECE R94 و تست برخورد جانبی منطبق بر استاندارد ECE R95 در یکی از مراکز تست معتبر اروپایی انجام و نتایج هر دو آزمون برای مجموعه صندلی شاهین با موفقیت همراه بوده است.
اینکه خودروساز داخلی با هدفگذاری در بخش طراحی و تولید، آن هم در شرایط تحریم، داخلیسازی قطعات خود را بالا ببرد، امر تحسین برانگیزی است؛ اما باید به چند نکته توجه داشت.
هرچند ریل صندلیهای جلو برخلاف انتظار، جزو یکی از مهمترین مولفههای تأثیرگذار روی امنیت خودرو بوده و غیراستاندارد بودن آن، خطرات بسیاری برای سرنشینان به ارمغان میآورد، اما داخلیسازی ریل صندلی نمیتواند به عنوان یک دستاورد برای خودروساز بزرگی همانند سایپا به شمار بیاید.
این موارد بارها و بارها در تولید خودروهای ملی همانند سمند، دنا و ... نیز تکرار شده و خودروسازان برخی از قطعات مورد نیاز خود را به صورت وارداتی تأمین کردهاند. همچنین پس از گذشت چند سال و داخلیسازی یکی از قطعات خودروها، این موارد را به عنوان دستاورد بزرگ تلقی کردند. اما زمانی که خودروساز، محصولی همانند شاهین را به عنوان خودروی ملی به بازار معرفی میکند، باید توان تولید تمامی قطعات آن را در داخل کشور نیز فراهم کنند.