چالش جدید برای لباسهای ترکی
تولیدکنندگان پوشاک ترکیه به دنبال افزایش هزینهها با فشار برای کمک به بخش نساجی مواجه هستند.
نتایج بررسی نشان داد که تولیدکنندگان پوشاک ترکیه، سومین تامینکننده بزرگ پوشاک در اروپا، با هزینههای تولید بالاتر و خطر عقب افتادن بیشتر از رقبای آسیایی خود پس از افزایش مالیات بر واردات پارچه توسط دولت این کشور مواجه هستند.
آنکارا تعرفهها را ۳۰ تا ۱۰۰ درصد بر صدها محصول نساجی ورودی افزایش داد که با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی نخ و پارچه انجام شد که خواستار حمایت در برابر موج واردات ارزانتر بودند.
مقامات صنعت پوشاک اظهار کردند که مالیاتهای جدید صنعت را تحت فشار قرار داده است زیرا یکی از بزرگترین کارفرمایان ترکیه است و برندهای بزرگ اروپایی مانند منگو، آدیداس و پوما را را تامین میکند.
نمایندگان این بخش افزودند که با افزایش هزینههای واردات و کاهش سهم تولیدکنندگان ترکیه از بازار به رقبایی مانند بنگلادش و ویتنام، ممکن است مشاغل کاهش پیدا کند.
صادرکنندگان میتوانند از لحاظ فنی برای معافیت از مالیات اقدام کنند اما منابع صنعتی میگویند معافیت پرهزینه و زمانبر است و در عمل برای بسیاری از شرکتها جواب نمیدهد.
شرف فیات، رئیس مجمع صنعت پوشاک TOBB ترکیه گفت که قیمت یک تی شرت ساخت ترکیه اکنون برای یک خریدار اروپایی ۴۰ درصد بالاتر از خریدار اهل بنگلادش است. یک منبع دیگر گفت: چند سال پیش این شکاف بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بود.
فیات گفت: برندهای مد میتوانند تا ۲۰ درصد قیمت های بالاتری را تحمل کنند اما هر چیزی بیشتر منجر به زیان بازار میشود.
طبق گزارش رویترز، ترکیه در سال گذشته ۱۰.۴ میلیارد دلار منسوجات و ۲۱.۲ میلیارد دلار پوشاک صادر کرد که این کشور را به ترتیب پنجمین و ششمین صادرکننده بزرگ جهان در جهان کرد اما سهم آن از بازار اروپا در سال گذشته از ۱۳.۸ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۱۲.۷ درصد کاهش یافت.