بالاخره بنزین در این دولت گران می‌شود یا خیر؟!

روزنامه اصلاح‌طلب هم‌میهن در شماره امروز به بررسی راهکاری پیش پای دولت برای حل مساله بنزین پرداخته است. ایده مجانی کردن بنزین را مطرح کرده و از مخاطرات افزایش قیمت بنزین گفته است. این روزنامه اما با همه تفاسیر گزینه گرانی بنزین را محتمل‌تر دانسته است.

بالاخره بنزین در این دولت گران می‌شود یا خیر؟!

به گزارش منیبان؛ ​روزنامه اصلاح‌طلب هم‌میهن در شماره امروز با در نظر گرفتن مواضع مسئولان دولتی در روز‌های اخیر سناریو‌های مختلف درباره قیمت بنزین را در نظر گرفته و از احتمال گرانی بنزین می‌گوید.هم‌میهن مروری بر اظهارات عارف و پزشکیان داشته و نوشته: باید دید پزشکیان و تیم او درباره بنزین چه تصمیمی را اتخاذ می‌کنند و صحبت‌های او و معاون اول را می‌توان استارت گرانی بنزین دانست یا خیر.

کاظم عزیزی، معاون مدیریت ستاد سوخت کشور در گفتگو با «هم‌میهن» گفته: «در سطح سیاست کلان اقتصادی دولت نیز قاعدتاً درخصوص اثربخشی قیمت‌گذاری در شاخص‌های اقتصادی و با توجه به دغدغه دولت در رابطه با کاهش تورم، بحث قیمت‌گذاری بنزین مورد تحلیل دقیق کارشناسی قرار خواهد گرفت و به نظر می‌رسد با توجه به همه ملاحظات این کار با دقت و حساسیت بالایی در دولت انجام شود. آنچه که از نظرات دولتمردان برآورد می‌شود این است که ابتدا فرهنگ‌سازی و شفاف‌سازی واقعیت‌های موجود و ارائه ضرورت‌ها از طریق اقناع افکار عمومی صورت پذیرد و روال کار مطابق فرآیند کارشناسی و با هماهنگی و همراهی جامعه هدف و مخاطبین این بخش انجام شود.»

عبدالله باباخانی، کارشناس بین‌المللی انرژی نیز به این روزنامه گفته: «دولت مجبور به واردات حدود ۲۰ میلیون لیتر بنزین است و هر سال حدود ۱۰-۷ میلیون لیتر به این مقدار اضافه می‌شود، چون که ماشین‌های موجود فرسوده‌تر و پرمصرف‌تر می‌شوند و از طرفی با تمام توان در حال مونتاژ ماشین غیراستاندارد هستیم. این یک کلاف سردرگم است. دولت توان خرید امسال ۸ میلیارد و سال دیگر ۱۲ میلیارد لیتر بنزین را ندارد. دست زدن به قیمت هم آثار خطرناکی دارد. اولاً نمی‌شود با درآمد ۲۵۰ دلاری بنزین منطقه خلیج‌فارس را فروخت. کوپن و سیستم پخش یارانه هم قبلاً امتحان خود را داده‌اند و فقط گذر زمان و بدتر کردن است.»

وی با اشاره به اینکه «اکنون کسری ۲۵ درصدی بنزین، کسری ۲۵ درصدی برق و کسری ۲۵ درصدی گاز کشور را وارد ابربحران انرژی کرده است» گفت: «دولت کسری گاز و برق را به گردن صنایع انداخته که فعلاً هزینه پنهان تحمیلی است، ولی به‌زودی آنجا نیز فاجعه‌ها یکی پس از دیگری رخ می‌دهد. اما از کسری بنزین نمی‌تواند مثل ۲ کسری دیگر فرار کند.»

او تاکید کرد: «کسی که عاشق ایران باشد و بدون حب و بغض با گروهی سیاسی بخواهد صحبت کند، باید گفت در لبه پرتگاه انرژی هستیم. دولت چهاردهم اگر دست به قیمت بنزین بزند همه اعتبار خودش را از دست می‌دهد و قیمت همه چیز، به طور عجیبی بالا خواهد رفت. راه دولت چهاردهم می‌بایستی مدیریت هدررفت انرژی باشد.»

علی‌‌اصغر سمیعی، رئیس هیئت مؤسس کانون صرافان نیز با اشاره به حساسیت مردم به موضوع قیمت بنزین گفته: «اگر این یارانه برای بنزین پرداخت نشود و بنزین بخواهد به قیمت واقعی عرضه شود مردم ناراحت می‌شوند و احتمالا دست به اعتراض می‌زنند».

او راهکار ارائه بنزین مجانی را مطرح کرد و گفته: «اجازه بدهیم بنزین مجانی بین همه ملت به صورت مساوی و عادلانه توزیع شود، مثلاً به هر ایرانی ماهیانه ۳۰ لیتر بنزین مجانی به جای یارانه نقدی داده شود. می‌شود بنزین را به شماره کارت ملی هر کسی واریز کرد، مواهبی که اینگونه توزیع مجانی بنزین دارد اینکه اولاً بعد از گران شدن بنزین دیگر کسی نگران نمی‌شود، چون هر مقدار که قیمت بنزین بالا برود، قیمت سهمیه او هم افزایش می‌یابد و شاید حتی برای آن‌هایی که مقدار مصرف‌شان کمتر از مقدار بنزین دریافتی‌شان باشد و مازاد آن را بخواهند بفروشند بالا رفتن بنزین و واقعی شدن قیمت آن امر شادی‌برانگیزی هم باشد، در این صورت روزانه حدود ۹۰ میلیون لیتر بنزین مجانی به جای یارانه نقدی به مردم داده می‌شود و مازاد آن یعنی حدود ۴۰ میلیون لیتر بنزین در اختیار دولت باقی می‌ماند، که احتمالاً با واقعی شدن قیمت بنزین و اصلاح الگوی مصرف و صرف نکردن قاچاق، دیگر نیاز به آن ۴۰ میلیون لیتر هم نخواهد بود.»

او در ادامه گفته: «دولت می‌تواند آن مقدار را صادر کند یا وارد نکند و در هر دو صورت از فشار بر بودجه کشور و نرخ تورم کاسته می‌شود، البته دولت می‌تواند در مواقعی با تزریق مقداری از آن از نوسانات در بازار بنزین جلوگیری کند، از سوی دیگر پمپ‌بنزین‌ها با درج قیمت روزانه برای خرید و فروش بنزین، اقدام به خرید و فروش بنزین از داخل کارت‌های مردم نموده یا با تحویل فیزیکی به فروش بنزین بپردازند، حتی بانک‌ها و صرافی‌ها هم می‌توانند با درج قیمت اقدام به خرید و فروش بنزین داخل کارت مردم بنمایند و بنزین می‌تواند به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای مورد خرید و فروش قرار بگیرد.»

وی ایده بنزین مجانی را اینطور پرداخته که «در ضمن نرخ برابری بنزین با ارز‌ها یا با سکه یا با حامل‌های دیگر انرژی به طور منظم از سوی بانک مرکزی اعلام شود، بانک مرکزی می‌تواند به بانک‌ها اجازه دهد همانگونه که حساب‌های ارزی برای مردم باز می‌کنند حساب‌های بنزینی هم به صورت جاری و پس‌انداز برای مردم افتتاح نمایند، مردم هم می‌توانند بدون اینکه نگران باشند که از ارزش اموال‌شان کاسته شود حساب بنزینی افتتاح کرده و سرمایه‌های خود را به صورت بنزین در حساب‌شان پس‌انداز کنند، حتی بانک‌ها می‌توانند سود مختصری هم به این حساب‌های بنزینی بدهند و آن را به صورت وام در اختیار صاحبان صنایع یا تجار قرار دهند، حتی بورس‌بازانی که معمولاً با خرید و فروش ارز و طلا به بورس بازی می‌پردازند، (در حال حاضر برآورد می‌شود بیش از بیست میلیارد دلار ارز خارجی به طور نقدی توسط مردم نگهداری می‌شود)

می‌توانند از این به بعد با بنزین، بورس‌بازی کنند، یعنی بنزین را خریداری کنند در کارت‌شان یا در حساب بنزینی خود در بانک‌ها قرار دهند، و با خرید و فروش آن از این طریق هم بورس‌بازی کنند و هم وجدانی آسوده داشته باشند، و هم از خطرات نگاه داشتن ارز و طلا، مانند آتش‌سوزی یا گم شدن یا دزدیده شدن یا مصادره شدن ایمن باشند، موهبت دیگری که واقعی شدن نرخ بنزین برای مردم دارد همانا کم شدن مصرف آن به خاطر تغییر الگوی مصرف خواهد بود که باعث می‌شود هوای شهر‌ها کمتر آلوده شود و همچنین مسلماً با کم شدن سفر‌های زمینی با اتومبیل، از تعداد تصادفات جاده‌ای کم می‌شود و همچنین از ترافیک در شهر‌ها که موجب تلف شدن وقت مردم و خرد شدن اعصاب آن‌ها خواهد بود کاسته خواهد شد، و از این طریق انواع بیماری‌ها کم می‌شود و از بار سیستم بهداشت و درمان هم قدری کاسته می‌شود.»

 


ت ت
کدخبر: 236886 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها