پای خودروهای خارجی دپو شده به بازار باز شد/ چالش‌های دولت رئیسی در صنعت خودرو

مشاهدات میدانی از بازار خودرو و در رأس آن نمایشگاه‌های خرید و فروش اتومبیل از افزایش عرضه خودروهای خارجی صفر کیلومتر و یا نزدیک به صفر خبر می‌دهد.

پای خودروهای خارجی دپو شده به بازار باز شد/ چالش‌های دولت رئیسی در صنعت خودرو

به گزارش گروه اقتصادی منیبان، هم اکنون در بازار خودروهای وارداتی با عرضه آزرا مدل ۲۰۱۹، رنو تالیسمان مدل ۲۰۱۸، النترا مدل ۲۰۱۸، میتسوبیشی اوتلندر تیپ ۵ مدل ۲۰۱۸، توسان LX ۳۵ در مدل های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ روبرو هستیم.

علت افزایش عرضه خودروهای وارداتی به بازار

فعالان بازار خودرو می‌گویند در حال حاضر کاهش انتظارات تورمی و ریسک‌های غیر اقتصادی (امید به احیای برجام، رفع تحریم‌های صنعت خودرو، کاهش قیمت ارز، از سرگیری واردات خودرو) در کنار طرح‌های خودرویی مجلس یازدهم همانند طرح آزادسازی واردات خودرو در ازای صادرات خودرو باعث شده است تا صاحبان اتومبیل‌های خارجی برای جلوگیری از تضرر بیشتر در صف فروش قرار بگیرند.

متخصصان صنعت صفرشویی خودرو نیز با اشاره به رشد مراجعه کنندگان خود می‌گویند صاحبان خودروهای خارجی از بیم افت شدید قیمت به فکر فروش افتاده‌اند و برای تحریک تقاضا به صفرشویی های مراجعه می‌کنند تا متخصصان ما ضمن نظافت تمامی قسمت‌ها و جزئیات داخلی و خارجی ماشین، به ترمیم، پولیش و صافکاری بدنه بپردازند.

بنابراین هم اکنون بازار خودرو شاهد خروج و عرضه بسیاری از خودروهای دپو شده خارجی صفر کیلومتر و یا صفرشویی شده است.

با فرض لغو نشدن تحریم‌ها اگر ممنوعیت واردات خودرو که از سال ۹۷ اجرا شد ملغی شود به تنهایی باعث شکسته شدن قیمت‌ها در بازار خودرو خواهد شد.

البته اگر در کنار طرح‌های ملی قانون‌گذاران برای آزادسازی واردات خودرو، آمریکا نیز به برجام برگردد شدت و سرعت سقوط قیمت‌ها در بازار خودرو دو چندان خواهد شد.

وضعیت عرضه و تقاضا در بازار خودروهای خارجی

به رغم افزایش صف‌های فروش خودروهای خارجی اما در سمت تقاضا نگاه‌های مملوء از ریسک به بازار حاکم است چرا که متقاضیان نیز بر این باورند که در آیندهای نه چندان دور بازار خودرو چه در بخش خارجی و چه در بخش داخلی با افت قیمت همراه خواهد بود.

شوک روانی متاثر از بازگشت آمریکا به برجام، لغو تحریم‌ها و طرح آزادسازی واردات خودرو در مجلس منجر به عقب نشینی تقاضا و افزایش صف‌های انتظار شده است.

البته برخی بی‌میلی موجود در بخش تقاضا و محدودیت خرید و فروش خودروهای خارجی را به دلیل تعطیلات شیوع پیک پنجم کرونا و آغاز تعطیلات تابستانی می‌دانند.

چند راهکار برای برگرداندن آرامش به بازار خودرو

حسن کریمی سنجری کارشناس بازار خودرو؛ افزایش تقاضا در برابر کمبود عرضه، شرایط نامناسب شاخص‌های کلان اقتصادی (رشد نرخ تورم، حجم نقدینگی و نرخ ارز) و افزایش هزینه تمام شده تولید خودرو را ۳ علت آشفتگی‌های امروز بازار خودرو دانست.

وی میزان تولید داخلی خودروسازان را قبل از تحریم‌ها یک میلیون و سیصد هزار و میزان واردات را ۷۷ هزار دستگاه اعلام کرد و می‌گوید در طول ۳ سال گذشته همواره بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار دستگاه خوردو تولید شده و واردات نیز ممنوع بوده است بنابراین در هر سال بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاه کمتر از نیاز، خودرو به بازار عرضه شده است، دولت جدید برای بهبود بازار خودرو باید ضمن رفع عقب ماندگی های تولید به سمت تولید متناسب با تقاضا روی بیاورد.

کریمی سنجری معتقد است برای خنثی سازی علت دوم (اثرگذاری افت شاخص‌های اقتصادی در گرانی خودرو) سیاست‌گذار خودرویی باید بازار خودرو را از هجوم سرمایه‌های سرگردان در امان نگه دارد بعبارتی با زدودن جذابیت از این بازار، تقاضای سرمایه‌ای را که بازار خودرو را محل امنی برای حفظ و افرایش دارایی‌های خود می‌دانند خارج کند.

ترین راه مصون نگهداشتن یک بازار از هجوم نقدینگی سرگردان حذف جذابیت‌های آن بازار برای سرمایه گذارانی است که بدنبال حفظ ارزش دارایی خود می‌باشند.

کارشناس صنعت خودرو می‌افزاید دولت باید اجازه دهد قیمت‌ها همتراز با تورم عمومی رشد کند سپس با تخصیص تسهیلاتی با بهره کم شرایط را برای ورود متقاضیان مصرفی فراهم آورد تا هم افراد صاحب خودرو شوند و هم خودروسازان با ضرر به تولید نپردازند.


ت ت
کدخبر: 29350 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها