پر تقاضاترین لوازم ‌یدکی خودرو در ایران کدام است؟

خودروها همواره در حال جابه‌جا کردن مردم و بارهای مختلف هستند و به‌سادگی می‌توان این ادعا را داشت که تحرک آن‌ها بیشتر از انسان‌ها است. بنابراین، هرچند وقت یک‌بار نیاز به سرویس و تعویض قطعات پیدا می‌کنند.

پر تقاضاترین لوازم ‌یدکی خودرو در ایران کدام است؟
پیشنهاد ویژه

به گزارش منیبان، خودروها همواره در حال جابه‌جا کردن مردم و بارهای مختلف هستند و به‌سادگی می‌توان این ادعا را داشت که تحرک آن‌ها بیشتر از انسان‌ها است. بنابراین، هرچند وقت یک‌بار نیاز به سرویس و تعویض قطعات پیدا می‌کنند.

اما یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در قیمت قطعات و هزینه کلی تعمیرات، دسترسی به قطعات موردنیاز است. برای مثال، پراید ازجمله خودروهایی است که قطعات موردنیاز آن به‌راحتی پیدا می‌شود؛ بنابراین، قیمت قطعات طبق نمودار عرضه و تقاضای بازار پایین می‌آید. این برای خودروهای خارجی کاملاً برعکس است و به دلیل تحریم‌ها و کمیاب بودن قطعات این خودروها، نمونه‌های اصل قطعات قیمت بالایی دارند. در این مطلب قصد داریم به بررسی پر تقاضاترین قطعات خودرو و رایج‌ترین نقص‌هایی که ممکن است در خودروی شما بروز دهند، بپردازیم.

قطعات موردنیاز خودرو تصادفی

با توجه به آمار تصادفات درون‌شهری و جاده‌ای، به‌راحتی می‌توان نیازها را در این زمینه پیش‌بینی کرد. در تصادفات شهری درصد خسارت‌ها کمتر است. البته برای خودروهای حساس و ضعیفی مانند پراید، این خسارت قابل‌لمس‌تر است. اما با توجه به اینکه لوازم یدکی پراید به‌راحتی یافت می‌شوند، هزینه تعمیر و خسارت ایجادشده زیاد نیست. در این تصادفات معمولاً جلوبندی که شامل کاپوت، داشبورد، چراغ، فرمان، بخش جلویی تعلیق و چرخ‌های جلویی خودرو می‌شود دچار ضربه می‌شود. خسارت در این بخش می‌تواند رانندگی نرم، عبور از ناهمواری‌ها و فرمان‌برداری خودرو در پیچ‌ها را دچار مشکل کند. در تصادفات جاده‌ای، خسارت می‌تواند شدید باشد و به خسارت‌های جانی نیز منجر شود. به‌این‌ترتیب، امکان نیاز تعویض بدنه، گیربکس، جلوبندی، زیر بندی، درب‌ها، گلگیرها، ایربگ فرمان یا ستون، سپر جلو و عقب و چراغ‌های عادی و مه‌شکن وجود دارد. در بسیاری موارد، از نمونه دست‌دوم آن‌ها استفاده می‌شود تا هزینه تعمیرات کاهش یابد.

قطعات موردنیاز تاکسی‌ها

 

تاکسی‌ها ازجمله خودروهای پر استهلاک هستند. این خودروها روزانه بیش از ۱۲ ساعت روشن هستند و به دلیل ترافیک‌های سنگین و پوشش نامناسب خیابان‌های سطح شهر، تقاضای لاستیک و قطعات جلوبندی از طرف تاکسی‌داران بسیار زیاد است. بعد از پراید، پژو ۴۰۵ و سمند نیز به این بازار کشیده شدند و قطعات موردنیاز این خودروها در بازار افزایش پیدا کرد. به دلیل آلاینده‌ها و تصادفات درون‌شهری، تقاضا برای قطعات بدنه مانند چراغ، فرمان، آینه‌بغل، گیربکس، سپرهای جلو و عقب در این خودروها زیاد است. البته تاکسی‌های آنلاین نیز نسل جدیدی از سیستم حمل‌ونقل عمومی هستند که با درصد کمتری از تاکسی‌ها، استهلاک و نیاز به لوازم‌یدکی در آن‌ها هم زیاد است.

لوازم یدکی خودروهای چینی

مدت زیادی است که خودروهای چینی به ایران واردشده‌اند و در رقابت با خودروهای ایرانی هستند. قیمت این خودروها از حدود ۸۰ میلیون شروع می‌شوند و به نزدیک ۳۵۰ میلیون یا بیشتر هم می‌رسند. اما برخی از این خودروهای چینی مانند جک و لیفان، کیفیت قابل قبولی ندارند و بعد از مدتی دچار ایرادات مختلفی می‌شوند. این خودروها دارای کیفیت پایین، سواری خشک و استهلاک بالایی هستند. استهلاک بالای خودرو، نیاز به تعویض قطعات را افزایش می‌دهد. لوازم یدکی لیفان بسیار پرهزینه است. به‌گونه‌ای که هر بار ترمز گرفتن نیز خرج بر روی دست مالک خودرو می‌گذارد و لنت جدید و کلاچ گران‌قیمت تقاضا می‌کند. تصادف با این خودروها نیز خسارت زیادی به همراه دارد و برای مثال، شکستن چراغ‌ها خرج میلیونی را به دنبال دارد. خودروهایی مانند هیوندای، نیسان، چری، سانگ یانگ و رنو نیز ازجمله خودروهای چینی در ایران هستند که با قیمت کمتری نسبت به برندهای غیر چینی، امکانات و تجهیزات رفاهی بیشتری را به کاربران خود ارائه می‌دهند. البته قیمت نسبتاً خوب این خودروها نمی‌تواند کیفیت و امنیت پایین در بسیاری از مدل‌ها را بی‌اثر کند و همچنان خسارت‌های خود را به شکل هزینه‌تراشی برای قطعات یدکی گران‌قیمت و تعمیرات پرهزینه ایجاد می‌کند.

رنوها از آن دسته خودروهای فرانسوی هستند که از بیشتر از نیم‌قرن پیش در ایران جای خود را بازکرده‌اند. خودروهایی مانند رنوهای قدیمی، L90 و ساندروها ازجمله رنوهای شناخته‌شده در ایران هستند. شباهت این خودرو‌های فرانسوی با چینی‌ها را می توان در قیمت ارزان آن‌ها دانست. ساندور استپ وی از آن دسته خودروهایی است که باوجود رقبای زیادی که دارد، خود را به‌خوبی نشان داده و فروش مناسبی داشته است. لوازم یدکی استپ وی به نسبت خوبی در بازار یافت می‌شود و قیمت‌ها آن‌ها در حدود قابل قبولی است. شما می‌توانید باکیفیت‌ترین قطعات یدکی انواع خودرو را با مناسب‌ترین قیمت در سایت ایستگاه پیدا کنید.

هزینه بالای تعمیرات خودروهای خارجی

 

خودروهای خارجی و کمیاب در ایران، قطعاً هزینه تعمیرات بالایی نیز دارند. بروز نقص در هر قسمت این دسته خودروها می‌تواند میلیون‌ها تومان خسارت به بار بیاورد. به دلیل معدود بودن قطعات خودروهای میلیاردی برندهایی مانند مازراتی و بی ام، هزینه تعمیرات آن‌ها نیز سرسام‌آور است. بااین‌حال، هر که بامش بیش برفش بیشتر. بنابراین، به نظر می‌رسد که به‌عنوان‌مثال، خسارت یک چراغ ۲۷ میلیون تومانی و تعویض لنت‌های ۶ میلیون تومانی، برای مالک یک مازراتی هزینه چندانی به‌حساب نیاید. برای این دسته خودروها امکان تعویض بدنه، درب‌ها، کاپوت و امثال آن راحت به نظر نمی‌رسد و هزینه تعمیرات پس از تصادفات را افزایش می‌دهد. تمام این افزایش قیمت به دلیل تحریم‌ها و واردات بسیار ضعیف لوازم‌یدکی این دسته خودروها است و کاملاً اجتناب‌ناپذیر است.

ماشین سنگین‌ها

نیاز ماشین سنگین‌ها به سرویس و تعمیرات، معمولاً با توجه به مدل و سن آن‌ها مشخص می‌شود. خودروهایی با سنی بیشتر از ۴-۵ سال، هرچند وقت یک‌بار به سرویس کامل نیاز دارند. هزینه لازم برای تعمیرات و سرویس، با توجه به مدل ماشین سنگین تغییر می‌یابند. ماشین سنگین‌هایی که در ایران دیده می‌شوند شامل دانگ فانگ، البرز، رنو میدلام، کاویان، فوتون، کاوه، الوند، آمیکو و هوو هستند. این خودروها باری هستند و علاوه بر وزن خود، وزن بسیار سنگینی را به دنبال خود می‌کشند. بنابراین، موتور بسیار قوی لازم دارند و بعد از چند سال به تعمیرات و سرویس موتور نیاز پیدا می‌کنند. لاستیک‌ها نیز ازجمله لوازم پر تقاضا در میان ماشین سنگین‌ها هستند که بعد از یک یا دو بار طی کردن مسیر جاده‌ای، نیاز به تعویض لاستیک و تعمیرات جلوبندی پیدا می‌کنند. لنت، کمک‌فنر کابین، کمک‌فنر شاسی و کیسه باد ازجمله دیگر لوازم‌یدکی پر تقاضای ماشین سنگین‌ها هستند.

البته در کنار ماشین سنگین‌های باری، جرثقیل‌ها و ماشین سنگین‌هایی که در راه‌سازی و ساختمان‌سازی کاربرد دارند را نیز باید در نظر داشت. لوازم موردنیاز این دستگاه‌ها کمی متفاوت است. برای مثال، این خودروها نیازی به حرکت زیاد در جاده‌ها ندارند و لاستیک آن‌ها بیشتر عمر می‌کند. قطعات یدکی کوتور، وسایل زیر بندی، پولی‌های چدنی، قلاب، کمربندهای بکسل، روتور و شفت و وسایل گیربکس از لوازم‌یدکی موردنیاز در این خودروهای سنگین‌وزنی مانند جرثقیل هستند.

سخن پایانی

لوازم جانبی خودروها، از خریدهای اجباری و الزامی در دنیای امروزی است. شما نمی‌توانید خودرو را بدون هیچ‌گونه هزینه جانبی داشته باشید. سرویس و تعمیرات خودروها اجتناب‌ناپذیر هستند و بخش چشمگیری از درآمد سالانه افراد، صرف خودروها می‌شود. در این میان، تناسب کیفیت و هزینه قطعات از اهمیت بالایی برخوردار است و اصل بودن قطعات تنها می‌تواند از طرف فروشنده تضمین شود. سایت ایستگاه به‌عنوان یک مرجع بزرگ در ارائه آگهی های لوازم یدکی خودرو برای شما این امکان را فراهم خواهد کرد که بتوانید عرضه‌کنندگان مختلف را بیابید و آنها را از نظر ارائه کالا و یا خدمات، سرعت در ارائه خدمات و قیمت با یکدیگر مقایسه کنید.


ت ت
کدخبر: 4654 تاریخ انتشار
در رسانه های دیگر بخوانید
ارسال نظر

پربیننده‌ترین