افشاگری مهم یک نماینده مجلس درباره وام ازدواج!/ این وام حذف شد+ فیلم
قاضیزاده هاشمی عضو کمیسیون تلفیق مجلس:دولت وام ازدواج را در بودجه سال آینده حذف کرده است اگر سندی دارد که خلاف این است ارائه کند.
به گزارش منیبان؛ وام ازدواج یک وام با سود کم از طرف دولت برای کمک به جوانان می باشد. وام ازدواج هر ساله بر حسب تورمی که در جامعه ایجاد می شود بدان افزوده می گردد. وام ازدواج به دلیل داشتن سود کم برای آغاز زندگی دو زوج جوان می تواند مناسب باشد.با حذف وام ازدواج در لایحه بودجه 1401 بحث های زیادی را به راه انداخته است.در ادامه آخرین خبرها از وام ازدواج را می خوانید.
مجلس حتما ردیف بودجهای برای این وام در سال آینده تدارک خواهد دید.
مهمترین حمایت عملیاتی نظام حکمرانی و قانونگذاری در موضوع تسهیل تشکیل نهاد خانواده و تحقق اصل دهم قانون اساسی را پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جوانان دانست.
شاید بتوان مهمترین حمایت عملیاتی نظام حکمرانی و قانونگذاری در موضوع تسهیل تشکیل نهاد خانواده و تحقق اصل دهم قانون اساسی را پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جوانان دانست. امری که هرساله در ذیل بند الف تبصره۱۶ قوانین بودجه سنواتی میزان و شرایط پرداخت آن مقرر می شود. اما در لایحه بودجه سال۱۴۰۱، با توجه به تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰/۷/۲۴ دولت اقدام به حذف مبلغ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جوانان، نحوه بازپرداخت آن و ... در ذیل تبصره۱۶ کرده است.
درحالی که طی سال های اخیر با توجه به رشد قابل ملاحظه نرخ تورم، مجلس اقدام به افزایش این تسهیلات به منظور حمایت و تسهیل ازدواج جوانان می کرد.
به گزارش مرکز پژوهش های مجلس، مقایسه متن بند الف تبصره ۱۶ در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نشان می دهد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ ، دولت مبلغی را برای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جوانان مشخص نکرده و در ذیل تبصره ۱۶تسهیلات تکلیفی به سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی و معاونت امور مناطق محروم تکلیف کرده که حداکثر یک ماه پس از ابلاغ قانون، آیین نامه اجرایی تبصره را که در آن موضوعات، ذینفعان، میزان تسهیلات پرداختی، دوره بازپرداخت مشخص کرده و به تصویب هیئت وزیران رسانند.
ین بدین معناست که دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ درخواست کرده شرایط ذینفعان، میزان تسهیلات پرداختی، دوره بازپرداخت و ... به تصمیم کارگروهی متشکل از سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی جمهوری و معاونت امور مناطق محروم واگذار شود.
این در حالی است که نگارش چنین بندی در لایحه دولت، مغایر با اصل هشتادوپنجم قانون اساسی است. از سوی دیگر مروری بر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جوانان در بودجه سنواتی نشان می دهد، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جوانان در سال های گذشته با توجه به افزایش نرخ تورم، ازسوی مجلس روند صعودی داشته؛ به نحویکه در فرایند تصویب قانون بودجه سال ۱۳۹۹ از ۳۰ میلیون به ۵۰ میلیون و در فرایند تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ از ۵۰ میلیون به ۷۰ میلیون تومان افزایش یافت.
مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: «پارسال در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ پیشنهاد کردیم و تصویب هم شد که اعتبارسنجی برای اعطای وام ازدواج به جوانان، مبنا شود.
لطفا اجرایی شدن جایگزینی اعتبارسنجی بجای وثیقه و ضامن را از آن زمان دنبال کنید.
دستور رییس جمهور، تعمیم این قاعده خوب و راهگشا به تمام تسهیلات برای مردم است.»
در تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال جاری که به سازوکارهای حمایت از ازدواج جوانان پرداخته شده، آمده است که بانک ها باید برای ضمانت صرفا یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یا یک ضامن و سفته و یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت بپذیرند.
بر اساس شرایط درج شده در سایت پرداخت تسهیلات ازدواج، بانکها موظفاند وام ازدواج را با در نظر گرفتن یک ضامن معتبر و یارانه زوجین پرداخت کنند.
به گفته رئیس کل بانکمرکزی قرار است ظرفیت وام ازدواج افزایش پیدا کند. این وام به زوجین حداکثر دو ماهه پرداخت شود.
اغلب بانکها برای پرداخت وام ازدواج از زوجها سه ضامن معتبر میخواهند و یارانه را به عنوان ضمانت قبول نمیکنند. با وجود این موضوع رئیس بانک مرکزی وعده پرداخت وام حداکثر دو ماهه و بدون ضامن را داده است.
بسیاری از بانکها با موضوع پرداخت وام با اعتبارسنجی مشکل دارند و حاضر نیستند وام را بدون ضامن معتبر پرداخت کنند.
متصدی یکی از بانک ها میگوید: درست است در اعتبارسنجی وضعیت مالی فرد بررسی میشود اما اگر مشکلی پیش آید، بانکها هیچ ضمانتی برای بازگشت پول خود ندارند.
وی ادامه میدهد: وام ازدواج سود چهار درصدی برای بانکها دارد. بازگشت آن نیز ۱۰ سال زمان میبرد. در نتیجه بانکها با بهانههای مختلف وام ازدواج را با تاخیر پرداخت میکنند.