پیش بینی بورس فردا ۲۴ اسفند ۱۴۰۰

پیش بینی بورس امروز را می‌توان متاثر از روند معاملاتی بازار و صنایع مختلف طی هفته جاری در نظر گرفت به طوری که به دلیل عدم ایجاد تغییر مهمی در شرایط پیش آمده، انتظار بر تغییر در روند معاملاتی نیز وجود ندارد.

پیش بینی بورس فردا ۲۴ اسفند ۱۴۰۰

به گزارش منیبان؛ با توجه به ایجاد ابهام مجدد در دو محرک رشد بازار هفته گذشته یعنی بحث کاهش قیمت کامودیتی‌ها از سقف قیمتی به دلیل کاهش تنش بین روسیه و اوکراین و همچنین زمزمه‌هایی از احتمال رسیدن به توافق بین دو کشور و همچنین ایجاد وقفه در مذاکرات وین که هنوز دلیل قاطعی برای آن اعلام نشده است، بازار سرمایه این هفته کار خود را منفی شروع کرد و در ادامه شاهد معاملات کم رمقی بودیم.

کاهش ارزش معاملات از بالای ۵ هزار میلیارد تومان در هفته گذشته به زیر ۳ هزار میلیارد تومان در معاملات دیروز، در کنار خروج ممتد سرمایه افراد حقیقی، نشان از صبر خریداران برای مشخص شدن ریسک‌های موجود دارد. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که فروشندگان قدرتمندی نیز دیگر در بازار وجود ندارد و همین عامل باعث شده است که شاخص بورس با اندک نوسانی به کار خود پایان دهد. شاخص کل بورس دیروز تنها یک کاهش ۰.۰۴ درصدی را به ثبت رساند.

 

پایان ابهامات در انتهای سال؟

دو ابهام بسیار مهم این روزها کار را برای فعالان بازار سرمایه سخت کرده است. در ابتدا بحث بازارهای جهانی است که عامل اصلی روزهای خوش بورس در هفته گذشته بود. جنگ روسیه و اوکراین به تنهایی سوخت کافی را برای صعود دوباره قیمت کامودیتی‌ها ایجاد کرد و شاهد رشد قیمتی چشمگیری در برخی محصولات بودیم. نفت ۱۳۰ دلاری، مس ۱۰۷۵۰ دلاری، طلای ۲۰۵۰ دلاری و... ثمره جنگ روسیه به اوکراین در بازارهای جهانی بود. اکنون اما چند ابهام مهم نیز این رشد قیمت را تهدید می‌کند. افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث شده است که آمریکا رکورد ۴۰ ساله‌ای را در تورم خود با ثبت عدد ۷.۹ درصد تجربه کند که باعث می‌شود سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره از هر زمانی نزدیک‌تر باشد. از طرفی کاهش تنش بین روسیه و اوکراین و همچنین احتمال ورود دوباره ایران به بازار جهانی نفت با احیای دوباره برجام، احتمال کاهش قیمت نفت را افزایش داده است.

ابهام بعدی بحث مذاکرات وین و احیای دوباره برجام است. طی چند ماه گذشته خبرهای منتشر شده از این مذاکرات همواره بازار سرمایه مخصوصا صنایع برجامی را با نوسانات مهمی همراه کرده است. آخر هفته گذشته اما خبر توقف مذاکرات باعث شد که این صنایع با شوک منفی همراه شوند و این شوک کماکان نیز ادامه دارد و شاهد رشد قیمت خاصی در سهام این گروه نیستیم.

به نظر می‌رسد که در روزهای منتهی به پایان سال و یا در شروع سال جدید، به مرور نتیجه نهایی این موضوعات مشخص شود اما تا زمان برطرف نشدن این دو عامل انتظار می‌رود که بازار در محدوده انتظار و احتیاط به سر ببرد.

 

روندها نیز از روزی خنثی خبر می‌دهند

با توجه به روند شاخص کل بورس و همچنین تعداد و ارزش صف‌های خرید و فروش، می‌توان حدس زد که بازار امروز نیز روندی خنثی را دنبال خواهد کرد اگرچه در برخی صنایع قطعا تک‌سهم‌هایی که بتوانند راه خود را از کلیت بازار جدا کنند، وجود دارد.

شاخص کل بورس دیروز در ابتدا افزایشی بود اما به مرور با افزایش عرضه‌ها کار خود را در محدوده صفر تابلو به پایان رساند.

تعداد و ارزش صف‌های خرید و فروش نیز نشان از افزایش هم‌زمان و پایاپای عرضه و تقاضا دارد که می‌تواند با ایجاد یک فاز منفی یا مثبت، روند بازار امروز را مشخص کند.


ت ت
کدخبر: 72003 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها