ارز دیجیتال لونا با ریزش بیت کوین سقوط کرد

این نخستین مرتبه‌ای نیست که شاهد سقوط شدید قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال هستیم، اما این مرتبه اتفاقی ناگوار رخ داد که تا همیشه در تاریخ کریپتو به یاد خواهد ماند. متاسفانه این حادثه با از بین رفتن دارایی تعداد زیادی سرمایه گذار همراه شد؛ ارز دیجیتال لونا که حتی موفق شد از نظر کل ارزش بازار (مارکت کپ) خود را به فهرست ده رمز ارز برتر نیز برساند، طی یک هفته نابود شد و از صدر جدول به قعر آن رسید.

ارز دیجیتال لونا با ریزش بیت کوین سقوط کرد

علت ریزش بیت کوین طی دو هفته اخیر و از دست رفتن حمایت بسیار مهم 30 هزار دلار، افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا و فشار فروش هولدرهای تازه وارد بود. اما علت سقوط لونا چیز دیگری بود. LUNA در اصل برای زنده کردن یک ارز دیجیتال دیگر از بین رفت، اما متاسفانه آن رمز ارز نیز نجات پیدا نکرد! در ادامه به بررسی ماجرای سقوط تاریخی قیمت خرید و فروش لونا خواهیم پرداخت.

علت سقوط قیمت خرید و فروش لونا چه بود؟

ترا (Terra) یک بلاک چین است که به منظور ایجاد رمز ارزهای پایدار (استیبل کوین) که به شکل الگوریتمی ارزش آن‌ها ثابت نگه داشته می‌شود، کاربرد دارد. لونا (LUNA) به عنوان رمز ارز بومی این بلاک چین به منظور ثابت نگه داشتن قیمت استیبل کوین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهمترین رمز ارز پایدار در این شبکه ترا یو اس دی (UST) نام دارد که به دست خود بنیاد ترا ایجاد شده است. این رمز ارز به اندازه‌ای موفق بود که توانست تا رتبه سوم برترین استیبل کوین‌ها از نظر ارزش بازار صعود کند و پشت سر تتر و یو اس دی کوین قرار بگیرد، اما متاسفانه این موفقیت زیاد دوام نداشت.

ترا یو اس دی از حدود یک هفته قبل دچار فشار بالایی شد، به همین دلیل تناسب عرضه و تقاضای آن بیش از حدی قابل کنترل بهم ریخت، تعادل دلاری آن از بین رفت و قیمتش به زیر 1 دلار سقوط کرد! این برای یک استیبل کوین که قرار است پناهگاهی امن برای سرمایه گذاران باشد و همواره قیمتش ثابت بماند، فاجعه‌بار است. سقوط UST تا جایی ادامه پیدا کرد که در روز جمعه 23 اردیبهشت قیمت به حدود 0.17 رسید! اگر وضعیت بازار را طی هفته اخیردنبال کرده باشید، باید بدانید سقوط ترا یو اس دی و به دنبال آن لونا در بحبوحه ریزش شدید قیمت خرید و فروش بیت کوین و در کل بازار ارز دیجیتال رخ داد.

از بین رفتن اعتمادها به UST و از بین رفتن تعادل دلاری آن، کاهش 99.99 درصدی قیمت ارز دیجیتال LUNA را در پی داشت. در اصل لونا در حال فداکاری برای زنده نگه داشتن ترا یو اس دی بود، اما در نهایت هر دو خاموش شدند. اگرچه روز شنبه 24 اردیبهشت ماه توسعه‌دهنده بلاک چین ترا از برنامه خود برای ایجاد یک هاردفورک و جبران خسارت هولدرهای آن صحبت کرد، اما با توجه به خسارت وارد شده به آن‌ها اجرای این ایده بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

تشریح همبستگی ارز دیجیتال  لونا و ترا یو اس دی

کاربرد لونا پشتوانه مالی معادل‌سازی دلاری قیمت استیبل کوین ترا یو اس دی است. زمانی که قیمت هر واحد UST از یک دلار بیشتر می‌شود، مقداری LUNA سوزانده و به جای آن UST ایجاد خواهد شد. به این ترتیب با بالا رفتن عرضه استیبل کوین، قیمت آن کاهش پیدا می‌کند. این روند تا معادل‌سازی ارزش با 1 دلار آمریکا ادامه خواهد داشت. حال زمانی که قیمت از 1 دلار کمتر می‌شود، عکس این روند را خواهیم داشت، به طوری که مقداری ترا یو اس دی سوزانده و لونا ایجاد می‌شود.

وقتی به خاطر اتفاقات متعدد از جمله ترس هولدرهای UST و سقوط بازار بیت کوین و ارزهای دیجیتال قیمت این استیبل کوین به زیر 1 دلار کاهش پیدا کرد، ربات‌های الگوریتمی بلاک چین ترا مشغول به کار شدند تا مجددا ارزش آن را برابر کنند. در نتیجه شروع به سوزاندن UST و ضرب LUNA کردند. متاسفانه وضعیت ترا یو اس دی به روال سابق برنگشت، به همین دلیل چرخه عرضه لونا همینطور ادامه پیدا کرد.

وضعیت بازار بیت کوین و لونا چه خواهد شد؟

اگرچه بیت کوین در روز پنجشنبه حتی به زیر 27 هزار دلار سقوط کرد، اما خیلی زود حمایت شد و به بالای 30 هزار دلار برگشت. اکنون نیز در تقلا برای نگه داشتن خود بالای این مرز بسیار مهم است و حوالی آن نوسان می‌کند. تا زمانی که فشار خرید قابل توجهی از سمت نهنگ‌ها و مخصوصا سازمان‌ها وجود نداشته باشد یا یک خبر خوشحال‌کننده نظیر قانونی شدن بیت کوین در کشوری با اقتصاد بزرگ یا قبول آن به عنوان روش پرداخت در یک شرکت بزرگ به گوش نرسد، نمی‌توان با قاطعیت درباره پایان یافتن این چرخه نزولی صحبت کرد و همچنان سناریوهای سقوط به زیر 24 هزار دلار و سپس 20 هزار دلار مطرح هستند.

اما درباره لونا نمی‌توان حداقل برای آینده نزدیک امیدوار بود. بنیان‌گذار بنیاد ترا روز شنبه 24 اردیبهشت از برنامه خود برای زنده کردن پروژه به وسیله ایجاد یک هارد فورک صحبت کرد، به طوری که قرار است ارز دیجیتال بلاک چین جدید بین هولدرهای کنونی توکن LUNA تقسیم شود، اما باید دید این پروژه تا کجا پیش خواهد رفت. آیا اعتماد از دست رفته به بنیاد ترا اجازه می‌دهد سرمایه گذاران مجدد روی ارز دیجیتال پلتفرم جدیدی که آن‌ها ایجاد می‌کنند، سرمایه گذاری کنند؟


ت ت
کدخبر: 83389 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها