چگونه به بچه کلاس اول درس یاد بدیم – 3 نکته ضروری برای کلاس اولی ها

اگر از ثبت‌نام و خرید کتاب کلاس اول دبستان برای فرزند خود بازمانده یا به هر دلیلی احتیاج به تهیه‌ی دوباره‌ی آن‌ها دارید، بایستی کتاب‌های درسی آزاد را در اسرع وقت خریداری نموده تا یادگیری دانش‌آموز در ابتدای مسیر تحصیلی دچار اشکال و اختلال نشود.

چگونه به بچه کلاس اول درس یاد بدیم – 3 نکته ضروری برای کلاس اولی ها

اولین سال دبستان برای کودکان و والدین آن‌ها تاحد زیادی چالش‌برانگیز، پراهمیت و خاطره‌ساز است. در این مسیر بایستی نقش حائزاهمیت خود را به‌عنوان مشوق، همراه، دوست و نخستین معلم وی بشناسید، بپذیرید و برای ایفای آن به بهترین نحو، اقدام نمایید.

کلاس اول

در ابتدا بهتر است با حفظ حمایت از فرزند، بر عملکرد او نظارت داشته باشید، سطح درسی و یادگیری او در مدرسه را جویا شوید، از وی در رابطه با تجربه‌ها و چیزهایی که یاد می‌گیرد با اشتیاق بپرسید و اگر به‌دلیل دریافت تدریس ناکافی یا اختلال‌های محیطی، فردی و... نیاز به کمک در تمرین، مطالعه و بازیادگیری دروس دارد، با برنامه‌ریزی مناسب هر آن‌چه که برای این هدف و اجرا شدن برنامه نیاز است، تهیه نمایید تا مطلوب‌ترین نتیجه را به‌دست آورید.

آماده‌سازی محیط منزل برای درس خواندن

در ابتدا باید با انجام کار های زیر محیط منزل را برای فرزند خود به بهترین شکل فراهم کنید.

محدودیت استفاده از تکنولوژی

  •  خاموش کردن تلویزیون زمان انجام تکالیف درسی
  •  استفاده‌ی محدود و در زمان از پیش تعیین‌شده از تلفن‌همراه، تبلت یا... تا پایان یافتن انجام تکالیف

مطالعه و انجام تکالیف به‌صورت روزانه

  •  انجام منظم تمرینات درسی توسط خود دانش‌آموز
  • استفاده از روش‌های کارآمد، خلاقانه و باعث افزایش انگیزه برای مطالعه، مرور مطالب درسی، یادگیری مباحث جدید و...

حذف یا کمرنگ کردن هرگونه عوامل برهم‌زننده‌ی تمرکز و آرامش ذهنی دانش‌آموز

  •  مرتفع کردن اشکالات یا اختلالات فرزندتان در یادگیری مطالب یا انجام فعالیت‌های درسی با شناسایی به موقعِ سبک و سیاق درس خواندن او
  • مشخص کردن زمان و روتین مطالعاتی و انجام تکالیف با شناسایی میزان توانمندی و نحوه‌ی درس خواندن فرزندتان

 مطالعه و تمرین در منزل به‌وسیله‌ی کتب درسی

کلاس اول1

شما در ابتدا به‌دلیل این‌که کودکتان هنوز خواندن و نوشتن را بلد نیست یا در حد مختصری یاد گرفته، باید با اشتیاق و توجه با او تمرینی هرروزه داشته باشید. این کار بایستی طبق برنامه‌ریزی اصولی، متناسب با ویژگی‌های شخصی دانش‌آموز، با هدف مشخص باشد؛ این تمرین هرروزه ابزار گوناگونی می‌طلبد و ساده‌ترین، ضروری‌ترین و در دسترس‌ترین آن‌ها، کتاب‌های درسی‌ست، نه فقط موجب تقویت مهارت گوش دادن، بلکه سبب تقویت و ارتقاء توانمندی و عملکرد فرزند شما، در خواندن، نوشتن، صحبت کردن، تفکر کردن و... می‌شود.

مهم‌ترین روش‌های تمرین با کلاس اولی‌ها با استفاده از کتاب‌های درسی

از مهم‌ترین تمرینات ساده با این هدف که علاوه‌بر تقویت مهارت شنیداری او، سبب ایجاد علاقه و انگیزه‌ی خواندن می‌شود، با صدای بلند خواندن متن کتاب درسی، هم‌چون کتاب فارسی (بخوانیم) در منزل و برای فرزندتان است. همچنین از او بخواهید برای شما شروع به خواندن متن و داستان‌های کتاب کند؛ اگر کلمه‌ای را اشتباه تلفظ کرد، از او بپرسید آیا درست خوانده‌ست؟ و مجدد بلندخوانی کند.

از دیگر کتاب‌های موثر بر این هدف، همانند کتاب‌های داستانی ویژه‌ی سن ابتدایی یا کتاب‌های کمک‌درسی نیز می‌توانید کمک بگیرید.

از روی کتاب‌های درسی که دانش‌آموز با آن‌ها آشنایی بیشتری دارد، املا بگویید و گاها بررسی و تصحیح کردن دیکته را به خود او واگذار کنید؛

برای درس پراهمیتی همچون ریاضی، حل کردن تمرینات و نمونه سوالات متعدد به دانش‌آموز در سهولت و افزایش سرعت یادگیری او کمک ویژه‌ای می‌نماید؛ در این مورد از کتاب ریاضی اول دبستان نباید غافل شد و فعالیت‌ها و سوالات این کتاب را بایستی با جدیت و دقت به‌عنوان اولین منبع آموزشی درس ریاضی، حل کرد. در کنار فرزند خود بمانید و بر پاسخ‌دهی او توجه کافی داشته باشید و او را در رفع‌اشکال و بهبود سطح تمرکز و آموختن یاری کنید.

باتوجه به مباحثی که قدم‌به‌قدم در کلاس درس آموزش می‌بینند، جهت تثبیت آموخته‌ها و بهبود عملکرد او، درس‌های تدریس شده را بررسی و با فرزند خود به‌شیوه‌ای که برای او بهتر جواب‌دهی دارد، کار کنید. یعنی تمرینات کتاب‌های درسی در منزل به‌عنوان تکلیف جهت ساماندهی درس خواندن او، حل و انجام شود.

توجه داشته باشید که هرگز فعالیت‌های درسی و تمرینات دانش‌آموز را شما انجام ندهید. جهت حفظ احساس مسئولیت و تقویت مهارت‌های مختلف او بایستی روزانه تکالیف را خودش انجام دهد، و هرجا که دچار اشکال بود، در حد توان خود رفع‌اشکال نمایید.

ویژگی‌های کتاب درسی برای آموزش کلاس اولی‌ها

کتاب‌های درسی دارای محتوای نوشتاری- تصویری استاندارد آموزشی و دربرگیرنده‌ی هر آن‌چه که کودک برای سوادآموزی باید فرا بگیرد، هستند.

کتاب‌های درسی به شما امکان طرح نمونه سوال و پرسیدن بخش‌های مهم و ضروری هر مبحث از فرزند خود به مثابهء یک امتحان شفاهی را می‌دهند.

همچنین اولین منبع دیکته‌ی شب، تمرین املا و یادگیری خواندن و نوشتن واژگان مهم یا سخت، کتاب درسی فارسی (بخوانیم) و کتاب درسی نگارش (بنویسیم) می‌باشد.

کتاب‌های درسی و خواندن دقیق آن‌ها به وسعت بخشیدن به دیدگاه او نسبت به دنیای پیرامون وسعت می‌بخشد؛ این امر به‌ویژه در کتاب درسی علوم تجربی اول به‌خوبی رعایت شده و سبب کنجکاو کردن او و پاسخ‌دهی به پرسش‌های وی در رابطه با رخدادهای اطراف می‌شود.

انجام فعالیت‌ها، آزمایش‌ها و تمریناتی که در کتاب‌های درسی و برای دانش‌آموزان متناسب با شرایط سنی‌شان طراحی شده است، به رشد و پرورش ذهن آن‌ها برای گام برداشتن در مسیر تحصیلی کمک قابل توجهی می‌نماید؛ همچنین فضای درس خواندن را از حالت خشک و رسمی خارج کرده و اشتیاق و علاقه‌ی او را برای یادگیری بیشتر می‌کند.

بهتر است بسیاری از این تمرینات و فعالیت‌ها را به‌شکل‌های جذاب و جدید برای فرزند خود اجرا کنید یا محیط انجام آن‌را به‌شیوه‌ی متنوع و نو برای او آماده نمایید.

خرید کتاب درسی آزاد کلاس اول دبستان

اگر از ثبت‌نام و خرید کتاب کلاس اول دبستان برای فرزند خود بازمانده یا به هر دلیلی احتیاج به تهیه‌ی دوباره‌ی آن‌ها دارید، بایستی کتاب‌های درسی آزاد را در اسرع وقت خریداری نموده تا یادگیری دانش‌آموز در ابتدای مسیر تحصیلی دچار اشکال و اختلال نشود.

تهیه‌ی کتاب‌های درسی که اولین رکن سوادآموزی برای فرزند شما محسوب می‌شوند، کار سختی نیست؛ در کوتاه‌ترین زمان قابل خریداری‌ست و به‌صورت آزاد در تمامی ایام امکان‌پذیر می‌باشد.

کتاب‌های درسی آزاد همان کتاب‌هایی هستند که در مدارس تدریس و به دانش‌آموزان ارائه می‌شوند؛ در تعداد نامحدود و به دفعات قابل خریداری و تهیه کردن می‎‌باشد.

استفاده انواع کتاب های کمک درسی برای کلاس اولی ها

کتاب های کمک درسی مختلفی برای دانش آموزان کلاس اولی وجود دارد که می توانید با توجه به توضیحات زیر هر کدام را که نیاز دارید انتخاب کنید.

کلاس اول2

استفاده از کتاب‌های کمک‌درسی و خودآموز

استفاده از کتاب‌هایی که محوریت آموزشی دارند و برای آموزش مفهومی مطالب درسی به دانش‌آموزان طراحی و تالیف شدند؛ اولین منبع مناسب آموزشی برای استفاده در منزل است. از این کتاب‌ها همانند کتاب‌کارها برای تک‌درس و برخی همانند منابع امتحانی برای کلیهء دروس در قالب کتاب‌های جامع تولید شده‌اند.

کتاب های مخصوص امتحان

کتاب‌های کمکی که برخی از آن‌ها مشخصا برای امتحانات پایان نیم‌فصل اول و پایان سال طراحی شدند، در سطح استانداردهای مدارس، امتحانات کلاسی و پایان‌ترم و در حد کتاب‌های درسی‌اند؛ این کتاب‌ها به‌ویژه برای دانش‌آموزان ضعیف‌تر یا والدینی که به‌دنبال فهم بهتر مطالب درسی هستند تا در منزل با فرزند خود تمرین کنند؛ مناسب می‌باشد،

کتاب هایی با سطح بالاتر از کتاب درسی

برخی از کتاب‌های کمک‌درسی درسنامه‌های کوتاه‌تر و کاربردی‌تر داشته یا ندارند؛ اما سوالات امتحانی و نمونه سوالات متنوع و استانداردی از مباحث تالیف کرده‌اند. استفاده از این کتاب‌ها علاوه‌بر تقویت مهارت‌های فرزندتان در درس خواندن، وظیفه‌ی شما را سهل کرده و دیگر دغدغه‌ی طرح سوال و امتحان در خانه نخواهید داشت.


ت ت
کدخبر: 156685 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها