نکاتی درباره تبلیغات نیتیو و دیگر انواع تبلیغات اینترنتی
طبیعتا با گسترش استفاده افراد از فضای اینترنت و وبسایتها، صاحبان مشاغل گوناگون به فکر بازاریابی و نمایش دادن تبلیغات خود به مخاطبین آنلاین میافتند.
مزیت تبلیغات اینترنتی نسبت به تبلیغات سنتی این است که نرخ بازگشت سرمایه تبلیغدهنده در آن قابل محاسبه و شفاف است. برخلاف تبلیغات سنتی که این دادهها در آن نامشخص بود. بنابراین در دسترس بودن اطلاعات کاربرها و امکان هدفگذاری مخاطب مناسب تبلیغات دیجیتال، مزایایی هستند که صاحبان کسبوکارها را به این حوزه علاقهمند میکند. صاحبان کسبوکار، پیشرفت و شکوفایی صنعت تبلیغات را مدیون وجود اینترنت هستند زیرا با کمک تبلیغات اینترنتی توانستند بسیار بیشتر از گذشته به اهداف خود نزدیک شوند.
تبلیغات در وبسایت یکی از نمونههای اولیه و رایج دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود. از گونههای رایج مورد استفاده در این نوع مارکتینگ میتوان به تبلیغات نیتیو یا همسان اشاره کرد که ویژگیهایی نظیر جذب مخاطب، افزایش آگاهی از برند و افزایش ترافیک وبسایت را دارد.
تبلیغات نیتیو
تبلیغات نیتیو (Native Ads) نوعی از تبلیغات هستند که بهصورت یکپارچه با محتوای پلتفرمی که در آن قرار میگیرند، نمایش داده میشوند. از آنجا که تبلیغات همسان در قالب ظاهر رسانه میزبان نمایش داده میشوند، کمتر شکل تبلیغاتی دارند و برای کاربر ایجاد مزاحمت نمیکنند. تبلیغات نیتیو که به آن تبلیغات بومی نیز گفته میشود، به دلیل سازگاری با تجربه مخاطب تقریبا در همهجا وجود دارند.
تبلیغات نیتیو به دو نوع معمولی و ریتارگتینگ تقسیمبندی میشوند. در نوع معمولی تبلیغات شما با توجه به محدودیتهایی که در ابتدای کمپین تنظیم کردهاید به تمامی کاربران نمایش داده میشود. اما در مدل ریتارگتینگ، تبلیغات تنها به کاربرانی نمایش داده میشود که قبلا از سایت شما خرید کردهاند و یا از آن بازدید داشتهاند.
مهمترین مزایای تبلیغات نیتیو را میتوان در موارد زیر بازگو کرد:
- به کمک تبلیغات نیتیو یا همسان به روشی متفاوت میتوانید به مخاطبان هدف خود دست پیدا کنید. زیرا این نوع محتوا به دلیل نداشتن شکل تبلیغاتی، از حالت اجباری و ایجاد مزاحمت برای کاربر خارج میشود و تجربه خوب و متفاوتی ایجاد میکند.
- تبلیغات نیتیو به دلیل فرمتی که دارند امکان ارتقای تبلیغات را به صاحب آن میدهند. مثلا میتوان از متنی طولانیتر یا تصاویر بزرگتری استفاده کرد و با افزایش نقطه تماس محتوا با کاربر، تبدیل (conversion) را بالا برد.
- تبلیغات نیتیو میتوانند بسیار خلاقانه ارائه شوند و نسل جدید کاربران اینترنت را جذب خود کنند.
- اگر با کمک پلتفرمهای حرفهای این شیوه تبلیغاتی را در پیش بگیرید، میتوانید در سایتهای پرمخاطب دیده شوید و در نتیجه این بازدید زیاد، به برندی محبوب و حرفهای در دنیای تبلیغات دیجیتال تبدیل میشوید.
- استفاده از یک سرویس تبلیغات آنلاین، ترافیک باکیفیت و بازدیدهای روزانه شما را با تبلیغات سایت افزایش میدهد و رتبه الکسای سایت شما بهبود پیدا میکند.
تبلیغات بنری و نمایشی
تبلیغات بنری یا نمایشی اولین مدل از تبلیغات آنلاین غیر رایگان است که به شکل گرافیکی و در قالبهای مختلف مثل متن، تصاویر، ویدئو و … پیش چشم کاربران ظاهر میشود و در صورت کلیک بر روی آنها، مرورگر اینترنت شما را به وبسایت تبلیغکننده منتقل خواهد کرد. تبلیغات بنری هم به صورت ثابت و هم به شکل متحرک به نمایش درمیآیند.
تبلیغات شبکههای اجتماعی
وقتی صحبت از فضای آنلاین میشود شاید اولین چیزی که به ذهن برسد شبکههای اجتماعی باشند. امروزه با وجود میلیونها کاربر در فعال در اینترنت رونق شبکههای اجتماعی به بالاترین حد خود تاکنون رسیده است. بهعنوان مثال کمتر کسی است که اینستاگرام را نشناسد. همین موضوع باعث شده شبکههای اجتماعی هدف استفاده تبلیغدهندگان مختلف قرار بگیرند.
کسب درآمد از تبلیغات وبسایت
یکی از راههای کسب درآمد از سایت، تبلیغات بر روی سایت است که در فضای آنلاین از بهترین راههای کسب درآمد محسوب میشود. اگر صاحب سایت هستید، با ایجاد رابط کاربری مناسب و با کمک تبلیغات مرتبط با محتوای سایتتان میتوانید افراد را جذب کنید و از این راه درآمد بهدست آورید. از جمله مزایای این روش آن است که میتوانید بدون مختل کردن تجربه کاربران به هدف خود برسید. مزیت دیگر این روش آن است که برای صاحب وبسایت امکان اطلاع از جزییات فرآیندهای مالی مرتبط با تبلیغات وجود خواهد داشت و این شفافسازی به مدیریت بهتر این روند منجر خواهد شد. کسب درآمد از وبسایت روشهای زیادی دارد. تبلیغات نیتیو را پیش از این شرح دادهایم، علاوه بر این مدل رایجترین نمونههای کسب در آمد از وبسایت عبارتند از:
تبلیغات در ازای هر کلیک
تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) یک استراتژی محبوب برای سایتهایی است که بازدیدکنندگان زیادی دارند. هرچه سایتتان سئوشدهتر باشد، ترافیک بیشتری از سمت موتورهای جستجو بهسمت سایت میآید و برای کسب درآمد از تبلیغات کلیکی شانس بیشتری خواهید داشت. در این روش معمولا بر اساس هر کلیک بر تبلیغاتِ تبلیغدهنده به شما به عنوان ناشر آن تبلیغات مبلغی پرداخت میشود.
تبلیغات ویدئویی
ناشران میتوانند تبلیغات نیتیو را به جای متن و تصویر، در قالب ویدئوها و تیزرهای تبلیغاتی در وبسایت خود قرار دهند. فقط باید موضوع این ویدئوها با کار آنها همخوانی داشته باشد تا تبلیغات بیربط به نظر نرسند.
حتما تیزرهای تبلیغاتی ویدئویی را که پیش از شروع یا هنگام پخش ویدئوی اصلی در سایتها نمایش داده میشوند، دیدهاید. این مدل تبلیغاتی بیشتر مناسب وبسایتهایی است که محتواهای ویدئویی تولید میکنند و میتوانند بر اساس پارامترهای مختلف با تبلیغدهندگان کار کنند.
افیلیت مارکتینگ
افیلیت مارکتینگ نوعی از کسب درآمد از وبسایت است که در آن شما به عنوان ناشر (نشردهنده) تبلیغ در قسمتی از سود تبلیغدهنده شریک میشوید. در این روش سایت ناشر با تبلیغ محصولات و خدمات تبلیغدهنده (که تولیدکننده یا فروشگاه دیگری است)، در ازای فروشی که از طریق سایت خود انجام میشود از تبلیغدهنده کمیسیون میگیرد. به عبارت سادهتر ناشر جایگاه تبلیغاتی موجود در سایت خود را به محصول تولیدکننده دیگری اختصاص میدهد. اگر وبسایت شما بازدیدکنندگان زیادی داشته باشد شانس دیده شدن تبلیغ بالا میرود و احتمالا فروش بیشتر میشود. شما هم در مبلغ این فروش با فروشنده آن سهیم خواهید بود.
ریپورتاژ آگهی
ریپورتاژ آگهی نوعی تبلیغات نامحسوس است که خواننده بی آنکه متوجه باشد که این یک تبلیغ است، قرار است بهوسیله آن تحت تاثیر تبلیغات قرار بگیرد. رایجترین و شناختهشدهترین ریپورتاژآگهی نوع متنی و خبری آن است که در سایتهای معتبر منتشر شده و با لینکدهی داخل این مطلب به موضوع مورد نظر قدرت میبخشد.
یک رپورتاژ آگهی خوب معمولا بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ کلمه نوشته و در متن آن از کلمات کلیدی استفاده میشود. همچنین حتما از مزیت لینکدهی به صفحه مربوط به کالا یا خدمات مورد تبلیغ نیز در آن استفاده میشود. فقط به یاد داشته باشید که بیش از حد از کلیدواژهها و لینکها استفاده نکنید.