پاسخ مثبت خانم نخست وزیر به رئیس جمهور فرانسه

نشست سران "جامعه سیاسی اروپا" (EPC) در پراگ، ۲۷ رهبر از اتحادیه اروپا به همراه ۱۷ رهبر از بریتانیا، ترکیه، نروژ و اوکراین – جوامعی که در حال حاضر خارج از این اتحادیه هستند – را گرد هم می‌آورد.

پاسخ مثبت خانم نخست وزیر به رئیس جمهور فرانسه

به گزارش مُنیبان، نشست سران "جامعه سیاسی اروپا" (EPC) در پراگ، ۲۷ رهبر از اتحادیه اروپا به همراه ۱۷ رهبر از بریتانیا، ترکیه، نروژ و اوکراین – جوامعی که در حال حاضر خارج از این اتحادیه هستند – را گرد هم می‌آورد.

تصمیم لیز تراس، نخست‌وزیر انگلیس جهت شرکت در نشست روز پنجشنبه به کشورش فرصتی می‌دهد تا پس از "بریگزیت"، یک انجمن جدید اروپایی را از داخل شکل دهد و همچنین می‌تواند کانون توجه را از آشفتگی‌های مالی و سیاسی که کشورش با آن‌ها رو به رو است، منحرف کند.

یک دیپلمات اروپایی به رویترز گفت: انگلیس یک تاکتیک بسیار عملگرایی را اتخاذ کرد؛ اگر نمی‌توانی ابتکار بیگانه را "بکُشی"، بهتر است عمیقا با آن درگیری شوی و آن را به شیوه خودت هدایت کنی.

دیپلمات‌ها می‌گویند که هدف EPC چندان شفاف نیست و بسیاری نسبت به آن مردد هستند زیرا بسیاری از جمله دشمنان و دوستان را کنار میز مذاکره خواهد نشاند، اگرچه طی این نشست مسائلی همچون انرژی، امنیت و مهاجرت که همه این کشورها درگیرش هستند، مورد بررسی و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

هدف کلیدی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه پذیرش و استقبال از کشورهایی است که کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا هستند و صبرشان در این خصوص رو به اتمام است، بدین ترتیب همچنین می‌خواهد با تلاش‌های روسیه و چین جهت نفوذ بر مرزهای جنوبی و شرقی قاره اروپا مقابله کند.

یک مقام رسمی فرانسوی گفت: یکی از مسائل این است که به کوزوو و آلبانی بگوییم که ما می‌توانیم با هم اقداماتی را انجام دهیم و آن‌ها نباید برای سرمایه‌گذاری به روسیه و چین متکی باشند.

ماکرون نگران است که مسیر طولانی عضویت در اتحادیه اروپا، کشورهای حوزه بالکان غربی را ناامید کند؛ اقدامی که منجر به افزایش پوپولیست‌ها و اروپاگریزی می‌شود.

فرانسه همچنین فکر می‌کند که برگزاری انجمنی جهت گفت‌وگو درخصوص مسئله امنیت با انگلیس – قدرت بزرگ نظامی اروپا – و پیرامون مسئله انرژی با نروژ – که در حال حاضر به اروپا کمک می‌کند تا وابستگی خود به گاز روسیه را متوقف کند – مهم است.

با این حال، ایده‌آل‌های ماکرون راجع‌به یک "خانواده اروپایی شاد" به طور گسترده به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

ابتدا پیشنهاد و ابتکار توسط کشورهای اروپای شرقی و به ویژه اوکراین مورد شک و تردید قرار گرفت و آن را به عنوان "حربه‌ای" توسط فرانسه تلقی کردند که صرفا برای کشور خودش سود دارد. اما مقامات فرانسوی چنین چیزی را رد می‌کنند و به این کشورها اطمنان خاطر داده‌اند.

یک دیپلمات از اروپای شرقی گفت: در ابتدا ترسیدیم که نکند EPC جایگزینی برای عضویت در اتحادیه اروپا باشد اما اکنون و هم‌زمان با پیشرفت این جامعه سیاسی، چنین فکری نمی‌کنم.

وی افزود: اما معقتدم که این انجمن صرفا "یاوه‌گویی و یک نمایش" خواهد بود. کشورهای زیادی با منافع زیادی وجود دارد. چگونه با وجود صربستان درخصوص روسیه صحبت می‌کنید؟ چگونه ترکیه را در مقابل یونان قرار می‌دهید؟ چگونه ارمنستان و جمهوری آذربایجان را دور یک میز می‌نشانید؟

از طرفی دیپلمات‌های اروپایی فکر می‌کنند که این ابتکار همچنین می‌تواند رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه را به اروپا "نزدیک‌تر" و از روسیه "دورتر" کند.

مقامات ترکیه دعوت‌نامه‌ای را جهت شرکت در این نشست دریافت کردند اما به اتحادیه اروپا هشدار دادند که "خیال نکنند آنکارا از امیدهای خود جهت پیوستن به این اتحادیه کوتاه خواهد آمد." ترکیه مذاکرات جهت عضویت در اتحادیه اروپا را از ۲۳ سال قبل آغاز کرد./ ایسنا


ت ت
کدخبر: 112889 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها