اعتراف جنجالی کلینتون درباره پوتین!

بیل کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در اظهاراتی تاکید کرد، در مقام رهبری آمریکا نتوانست هیچ کاری برای اینکه جلوی رفتن ولادیمیر پوتین به "مسیر استبداد" و حمله به اوکراین را بگیرد، انجام دهد.

اعتراف جنجالی کلینتون درباره پوتین!

به گزارش مُنیبان از شبکه فاکس نیوز، بیل کلینتون، رئیس جمهور اسبق آمریکا در جریان یک سخنرانی در محل دانشگاه براون این کشور گفت: فکر نمی‌کنم کاری وجود داشته که ما می‌توانستیم با انجام دادنش جلوی این روند را بگیریم.

کلینتون اینکه دولتش در دهه ۱۹۹۰، به هنگام نظارتش بر گسترش ناتو پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در راستای منزوی کردن روسیه یا خصومت با شخص پوتین عمل کرده را رد کرد. کلینتون بیان کرد: این درست نیست که ما کاری برای منزوی کردن، تحقیر یا نادیده گرفتن پوتین انجام داده باشیم. این مهمل‌ترین حرفی است که شما می‌توانید بشنوید.

کلینتون گفت که تمایل پوتین برای ایجاد یک "دولت کلپتوکراسی" و از بین بردن دموکراسی در اولین دوره ریاست جمهوری او مشهود نبود. کلینتون درباره پوتین گفت: در پایان دوره دوم ریاست جمهوری‌اش، مشخص بود که او می‌خواهد مادام العمر رئیس جمهور بماند. من باور نمی‌کنم که همه کارهایی که ما می‌توانستیم انجام دهیم می‌توانست مانع آن بشود.

تصمیم دولت کلینتون برای گسترش ناتو، که به عنوان یک توافق دوران جنگ سرد بین کشورهای اروپایی و آمریکا برای مقابله با گسترش اتحاد جماهیر شوروی شروع شد، در جریان حمله دو ماهه روسیه به اوکراین مورد انتقاد قرار گرفت. پوتین گسترش ناتو به شرق و طرح مساله پتانسیل پیوستن اوکراین به ناتو را به عنوان توجیهی برای حمله خود به شهرهای اوکراین ذکر کرده است.

راجان منون، نویسنده کتاب "درگیری در اوکراین: گسستن نظم پس از جنگ سرد" استدلال می‌کند که دولت کلینتون، روسیه را پس از سقوط اقتصادش در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، از سیستم جدید اروپایی کنار گذاشت. اما کلینتون روز سه شنبه گفت که ناتو از ورود روسیه به آن استقبال می‌کرد.

کلینتون تصریح کرد: اگر روسها فکر می‌کردند بزرگترین تهدیدات امنیتی‌شان برآمده از سمت بازیگران غیردولتی است هیچ چیز مانع از پیوستن آنها به ناتو نبود.

کلینتون با پرداختن به اقدامات دولتش برای همکاری با روسیه، به یک مورد اشاره کرد که طی آن لفاظی‌های "نومحافظه‌کاران" آمریکا و پتانسیل روی کار آمدن یک رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه در آنجا، پوتین را از اینکه دست به خلع سلاح بیشتر بزند، ترساند.

کلینتون پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۰ گفت که با پوتین که در آن سال ریاست جمهوری روسیه را برعهده گرفت، ملاقات کرد و با او درباره یک توافق موجود با هدف خروج نیروهای ناتو، اتحادیه اروپا و روسیه از مرزهای هر کدام از طرفها به منظور کاهش تنش بین غرب و اتحاد جماهیر شوروی سابق گفتگو کرد.

کلینتون گفت: ما صحبت بسیار خوبی داشتیم، اما من کاملاً در مورد آنچه که (پوتین) قرار بود انجام دهد نامطمئن مانده بودم.

در این نشست، کلینتون یادآور شد که پوتین گفته است که نیروهای کشورش را از مرزها خارج نخواهد کرد در حالی که بوریس یلتسین، رئیس جمهور قبل از پوتین در روسیه با آن موافقت کرده بود؛ نگرانی پوتین از این بود که اگر جورج بوش در انتخابات آن زمان آمریکا پیروز شود، دولت جمهوری خواه او به توافق پایبند نباشد.

کلینتون شرح داد که پوتین به او گفت: "من همه چیزهایی را که این نومحافظه‌کارها می‌گویند خوانده‌ام و فکر نمی‌کنم آنها این کار را انجام دهند. فکر می‌کنم آنها این مساله را به شما مرتبط خواهند کرد."

به گفته کلینتون، پوتین پرسید که آیا بوش ممکن است در انتخابات پیروز شود و کلینتون گفت که بوش احتمالش هست که در انتخابات پیروز شود اما ال گور، معاون رئیس جمهور وقت آمریکا احتمالاً پیروز نهایی خواهد بود.

به گفته کلینتون، پوتین گفت: "بسیار خوب، اگر ال گور برنده شود، او به یک کار پیروزمندانه نیاز دارد. بنابراین ما این توافق را در مدت کوتاهی پس از روی کار آمدن او انجام خواهیم داد و او کمی تقویت خواهد شد، و من هم توافقی که خواستارش شدم را دریافت خواهم کرد."

رییس جمهور اسبق آمریکا تاکید کرد، این حکایت را بازگو کرده تا نشان دهد که "اولا پوتین باهوش بود و دوما، به طور خصوصی، او با من صادق بود."

رئیس جمهور اسبق آمریکا همچنین از تصمیم خود برای استقبال از چین در سازمان تجارت جهانی دفاع کرد.

او در خصوص چین پرسید: "آیا من اشتباه کردم که به آنها موقعیت ارجح‌ترین کشور را دادم؟ شما می‌توانید در این مورد بحث کنید، اما من با توجه به چیزهایی که در آن زمان می‌دانستیم اینطور فکر نمی‌کنم، زیرا من فرض کردم که بهتر است آنها را در سیستمی داشته باشیم که در آن حداقل بتوانیم یک مجمع قانونی برای به چالش کشیدن اقدامات غیرقانونی داشته باشیم و در آن حداقل آنها را تشویق می‌کنیم تا با بقیه جهان همکاری کنند."


ت ت
کدخبر: 79881 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها