سوریه رسما اعلام جنگ با ترکیه کرد؟

سازمان ملل درباره نتیجه تمدید نشدن ماموریت انتقال کمک‌های بشردوستانه از گذرگاه باب الهوی در مرزهای سوریه با ترکیه هشدار داد.

به گزارش مُنیبان از خبرگزاری آناتولی ترکیه، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی در دفتر دائم این سازمان در نیویورک ضمن هشدار درباره "تبعات" تمدید نشدن ماموریت انتقال کمک‌های بشردوستانه از گذرگاه باب الهوی در مرزهای سوریه با ترکیه، اظهار کرد: نیازهای انسانی بی‌سابقه هستند به شکلی که امروز ۱۴.۶ میلیون زن و مرد و کودک به کمک نیاز دارند و این نشان‌دهنده افزایش ۱.۲ میلیون نفری نسبت به سال ۲۰۲۱ بوده و بالاترین میزان از زمان آغاز بحران سوریه است.

دوجاریک در ادامه گفت: دلیل این افزایش سریع، بحران اقتصادی رو به وخامت، آوارگی و جنگ مستمر در برخی مناطق سوریه و شوک‌های آب‌وهوایی هستند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل افزود: همچنین بیش از ۹۰ درصد سوری‌ها در حال حاضر در فقر زندگی می‌کنند و نبود امنیت غذایی به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده است.

او در پاسخ به سوال این خبرنگاران که اگر شورای امنیت نتواند ماموریت فعلی از گذرگاه باب الهوی را تمدید کند، آیا سازمان ملل طرح جایگزینی دارد یا نه، گفت: در صورت تعطیلی این گذرگاه، مشکلات میلیون‌ها زن، مرد و کودک در سوریه افزایش خواهند یافت.

 دوجاریک در ادامه گفت: ما به ارسال کمک‌ها از طریق مرزها و نیز کمک‌رسانی از طریق دمشق نیاز داریم اما کمک‌رسانی تنها از این دو مسیر هرگز کافی نخواهد بود.

همچنین او تاکید کرد: سازمان ملل همراه با شرکای خود کمک‌های فرامرزی را به دست ۲.۴ میلیون تن دیگر در شمال غرب سوریه رسانده و به شدت امیدواریم این کار ادامه یابد.

دوجاریک افزود: سازمان ملل بسیار کمتر از یک چهارم از مبلغ ۴.۴ دلار مورد نیاز برای ادامه عملیات بشردوستانه سال جاری را جمع آوری کرد.

بر اساس قطعنامه شماره ۲۵۸۵ شورای امنیت که در ژوئیه سال گذشته تصویب شد، ماموریت فوق‌العاده کنونی این شورا برای کمک‌رسانی به شمال غرب سوریه از گذرگاه باب الهوی در مرزهای ترکیه، دهم ژوئیه آتی به پایان می‌رسد.


ت ت
کدخبر: 93387 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها