سه گانه کرونا در عراق؛

آغاز محدود واکسیناسیون، تردد ممنوع، وضعیت قرمز

در حالیکه دو روز متوالی عراق شاهد جهش آمار کرونا بود و تعداد مبتلایان از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر فراتر رفت با ورود محموله واکسن آسترازنکا، واکسیناسیون محدود در این کشور آغاز شد.

آغاز محدود واکسیناسیون، تردد ممنوع، وضعیت قرمز

به گزارش منیبان؛ کرونا در عراق طی یک هفته ۴ بار رکورد زد و در آخرین مورد آمار مبتلایان در روز پنجشنبه گذشته به ۶۵۱۳ رسید تا طوفانی که وزیر بهداشت این کشور از آن سخن گفته بود بار دیگر شدت بگیرد.

چهارشنبه گذشته نیز آمار ۶ هزار و ۵۱ نفر مبتلا ثبت شد که رکورد جدیدی از آغاز شیوع کرونا در عراق به شمار میرفت اما امروز به یکباره تعداد مبتلایان یک هزار نفر کاهش یافت و عدد ۵ هزار و ۶۲ در اطلاعیه روزانه وزارت بهداشت عراق درج شد.

عراق در موج دوم کرونا به سر می برد و از اوایل ماه جاری میلادی (اسفند ۹۹) تعداد مبتلایان غالبا با افزایش روبرو بوده است؛ وزارت بهداشت این کشور هفته گذشته چندین مرتبه نسبت به رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی هشدار داد.

درهمین پیوند امروز اخباری درباره ممنوعیت تردد گسترده یک هفته ای منتشر شد که وزارت بهداشت عراق آنرا تکذیب کرد اما ساعتی بعد از انتشار اخبار مزبور این وزارتخانه بیانیه ای درباره واکسیناسیون صادر کرد .

انعقاد قرارداد برای ۲۰ میلیون دوز و دریافت حدود ۳۸۰ هزار دوز واکسن

وزارت بهداشت عراق با بیان اینکه در طول همه گیری تحقیقات علمی جهانی را به دقت رصد می کرده، اعلام کرد این وزارتخانه به منظور وارد کردن واکسن به سرعت اقدام کرده و در سپتامبر سال ۲۰۲۰ (شهریورماه ۹۹) با شرکت های کواکس، فایزر و سینوفارم قرارداد بسته است که در نتیجه برای خرید ۲۰ میلیون دوز برای واکسیناسیون ۵۰ درصد از شهروندان توافقنامه ای منعقد شد.

وزارت بهداشت عراق اعلام کرد: ۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم برای گروه های پرخطر و کارکنان پزشکی و بهداشتی، سرویس های امنیتی و افراد مبتلا به بیماری های مزمن توزیع شده است، همچنین توزیع مردمی ۳۳۶ هزار دوز واکسن آسترازنکا ارسالی از کواکس که پنج شنبه هفته گذشته دریافت شده، در بیش از ۶۰۰ هزار مرکز مشخص شده توسط دولت آغاز شده است.

در ادامه این اعلامیه، امروز شنبه نخستین روز آغاز ثبت نام الکترونیکی برای دریافت واکسن اعلام شد؛ شهروندان عراقی می توانند با ثبت آنلاین اطلاعات شخصی خود، با پیامک از زمان و مکان دریافت واکسن خود مطلع شوند.

به گفته مسوولان وزارت بهداشت عراق، محموله های بعدی واکسن، از این پس به طور هفتگی تحویل این کشور داده می شود تا جمعیت قابل ملاحظه ای واکسیناسیون شوند.

گزارش ایرنا حاکیست، توزیع واکسن های دریافتی در پایتخت و برخی استان ها آغاز شده و وزارت بهداشت عراق اعلام کرده محموله های واکسن به تمامی استان ها رسیده است.

روز پنجشنبه یونیسف و سازمان بهداشت جهانی در بیانیه مشترکی اعلام کردند که عراق ۳۳۶ هزار دوز واکسن ویروس کرونا آسترازنکا را از طریق مرکز کواکس دریافت کرده است.

وزیر بهداشت عراق هفته گذشته با شدت گرفتن تب کرونا در کشورش از شرکت های سازنده واکسن برای تاخیر در ارسال انتقاد کرده بود.

عراق در اوایل ماه مارس (اسفند ۹۹) اولین محموله از دوزهای واکسن کرونا را به طور رسمی از چین دریافت کرد.

پکن ۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم چینی را مشروط به آنکه بغداد مقادیر دیگری از واکسن را خریداری کند به عراق هدیه داد.

به گزارش ایرنا در پی شیوع کرونای انگلیسی در عراق و انتقال آن به استان خوزستان توسط مسافران، مرزهای دو کشور از سوی ایران بسته و پروازها نیز لغو شد.

به گفته حسین قاسمی مدیرکل امور مرزی وزارت کشور ایران؛ بعد از بحث افزایش بیماری در استان خوزستان و اعلام وزیر بهداشت مبنی بر این که کرونای انگلیسی از کشور عراق وارد این استان شده درخواستی مبنی بر توقف ترددهای مسافری از مرزهای مشترک ایران با عراق مطرح و بلافاصله ترددهای مسافرتی محدود شد.


ت ت
کدخبر: 10494 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها