با مسدود شدن کانال سوئز؛

تشدید بحران اقتصادی اروپا و آمریکا+جزییات

به گل نشستن یک کشتی غول پیکر باری در کانال سوئز در مصر به جلوگیری از حرکت ناوبری در این کانال محدود نیست بلکه ممکن است محدوده این مشکل فراتر رود و موانع و مشکلات بیشتری را برای تهیه محصولات خرده فروشان اروپایی و آمریکایی به وجود آورد.

تشدید بحران اقتصادی اروپا و آمریکا+جزییات

به گزارش منیبان، روزنامه الشرق الاوسط عربستان امروز ( یکشنبه ) در گزارشی با اشاره به مسدود شدن کانال سوئز در پی به گل نشستن کشتی غول پیکر «EVER GREEN» نوشت: بحران کشتی غول‌پیکر «EVER GREEN» که از روز سه شنبه گذشته در کیلومتر ۱۵۱ کانال سوئز به گل نشسته ممکن است هفته ها ادامه داشته باشد و این بحران، عملیات واردات جهانی را در شرایطی که مصرف کنندگان به دلیل بیماری همه گیر کرونا مجبور به ماندن در خانه های خود شده اند مورد هجمه قرار داد. 

شرکت ایکیا بزرگترین تولید کننده مبلمان در جهان و شرکت لوازم خانگی الکتریکی «دیسکون کارفون» مستقر در لندن ، به خبرگزاری رویترز گفتند که آنها از جمله شرکت های خرده فروشی هستند که کالاهایی را در کشتی به گل نشسته دارند.

شرکت لوازم خانگی بلوکر مستقر در آمستردام تایید کرد که با مشکل تاخیر در ورود کالاهای خود مواجه شده است اما اما جزئیاتی در این باره ارائه نداد.

 شرکت ناظر بر اقدامات امداد و نجات کشتی «EVER GREEN» گفت که تلاش ها برای نجات این کشتی غول پیکر که در هنگام طوفان شن در کانال سوئز پهلو گرفته، ممکن است هفته ها بطول انجامد.

این در حالی است که اروپا و آمریکا به دلیل شیوع بیماری همه گیر کرونا به افزایش واردات نیاز دارد و مسدود شدن کانال سوئز موجب شده تا کانتینرهای حمل بار در مناطق مبدا بصورت خالی نگهداری شود.

بحران به وجود آمده موجب شده انباشت کالا و ایجاد گلوگاه در بندرهای دریایی شده است که این امر بر بخش حمل و نقل تأثیر می گذارد و هزینه حمل و نقل را افزایش خواهد داد و اوضاع اقتصادی جهان را وخیم تر خواهد کرد.

بر اساس برآورد روزنامه تخصصی حمل و نقل « لویدز لیست » روزانه تقریباً ۹.۶ میلیارد دلار کالای کانتینری از کانال سوئز عبور می کند.

کارشناسان اقتصادی می گویند که هزاران کانتینر پس از خالی شدن مواد آنها در بازارهای جهانی از طریق کانال سوئز به کارخانه های آسیا بازگردانده می شود.

شرکت مبلمان ایکیا حدود ۱۱۰ کانتینر در کشتی به گل نشسته در کانال سوئز دارد و در حال بررسی تعداد جعبه های محصول در کشتی های دیگر است که منتظر ورود به کانال سوئز هستند.

«هانس مارد»  سخنگوی شرکت ایکیا گفت: بسته به چگونگی ادامه این کار ( به حرکت در آمدن مجدد کشتی) و مدت زمان لازم برای اتمام این روند ممکن است منجر به محدودیت در زنجیره تامین کالای ما شود.

«ریچارد روش» رئیس کمیته فرعی در انجمن ملی گمرک و شرکت های نمایندگی حمل و نقل کالا آمریکا  به گل نشستن کشتی یاد شده در کانال سوئز را  یک رویداد ویرانگر در بازار از قبل پرتنش که تقاضای زیادی در آن وجود دارد دانست و افزود : این بحران  باعث تاخیر ورود کالا به بازارهای جهانی و مانع رسیدن به موقع کالاهای وارداتی به قفسه های فروشگاه ها می شود.

وی افزود: این بحران، مشکلات مربوط به کانتینرهای حمل و نقل در اروپا جایی که بندرهای بزرگی مانند أنتویرب در بلژیک و فیلیکسستو در انگلیس در رنج قرار دارند را بیشتر می کند.

آمریکا به سمت شرق و سواحل خلیج فارس باز است اما کارشناسان می گویند حدود ۴۵ درصد از حجم بار در نیویورک و نیوجرسی از کانال سوئز عبور می کند.

شرکت های آمریکایی مانند نایک و بیلوتون با طرح ادعای گرفتن میلیون ها دلار هزینه به خاطر تاخیرهای حمل و نقل و ایجاد اختلال در تحویل کالا عناوین اصلی اخبار روزنامه ها را به خود اختصاص دادند. 

به اعتقاد کارشناسان ادامه بحران مسدود شدن کانال سوئز می تواند تقاضای مصرف کننده را تقویت کرده و پیش بینی می شود که بسته کمکی که توسط رئیس جمهور جو بایدن ، با هدف تحریک کمک اقتصادی برای مقابله با پیامدهای کرونا  به ارزش ۱.۹ تریلیون دلار تایید شده است را تحت تاثیر قرار خواهد داد و فشارها بر اقتصاد آمریکا را تشدید کند.

«الیور چابمان» شریک انگلیسی در هلدینگ زنجیره تأمین واردات (OCI) گفت: ۱۳۴ کانتینر تجهیزات بهداشتی از جمله دستکش و ماسک که قرار است به سازمان هایی مانند سرویس بهداشت ملی انگلیس و نورثویل هیلث در نیویورک ارسال شود در ۹ کشتی قرار دارد که پشت کشتی به گل نشسته در کانال سوئز سرگردان هستند.

در همین حال سرلشکر «اسامة ربیع» رئیس اداره کانال سوئز در نشست خبری اعلام کرد که کاپیتان کشتی به گل نشسته ، اولین و آخرین مسئول بحران است زیرا او ناخدای کشتی است.

وی اظهار داشت که شرایط جزر و مد و سرعت باد حل بحران را دشوار می کند اما فعالیت های شدیدی برای حل این بحران در حال انجام است.

به گزارش شبکه روسیه الیوم،  اسامه ربیع با بیان اینکه کانال سوئز کشتی های بزرگتر از کشتی بحران زده را تحمل کرده است، افزود: همین کشتی پیش از این بارها از کانال سوئز بدون هیچ مشکلی عبور کرده بود .

وی تاکید کرد که مقامات مسئول در کانال سوئز مشغول تحقیق در مورد بحران به وجود آمده هستند .

وی افزایش قیمت نفت با بحران به وجود آمده را بی ارتباط دانست و گفت: کشتی های نفتی که به دلیل به گل نشستن کشتی  «EVER GREEN» در کانال سوئز در این آبراهه متوقف شدند ، دلیل گرانی قیمت نفت نبود.

رئیس اداره کانال سوئز گفت که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر روزانه پیشنهاداتی را برای مقابله با بحران به وجود آمده ارائه می دهد و تحولات مربوط به آن را دنبال می کند.

همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از اداره کانال سوئز گزارش داد که در چارچوب تلاش ها برای رهاسازی کشتی بحران زده ۲۷ هزار متر مکعب شن و ماسه به عمق ۱۸ متر از اطراف این کشتی غول پیکر برداشته شده است.


ت ت
کدخبر: 10631 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها