در میانمار؛

خونین‌ترین روز اعتراضات مردمی رقم خورد+جزییات

در ادامه اعتراضات مردم میانمار به کودتای نظامی در این کشور، روز یکشنبه ۱۱۴ نفر کشته شدند.

خونین‌ترین روز اعتراضات مردمی رقم خورد+جزییات

به گزارش منیبان؛ از شبکه سی ان ان، "آلیس وایریمو ندریتو" مشاور ویژه سازمان ملل در جلوگیری از نسل کشی و "میشل باشلت" کمیساریای عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر در بیانیه مشترک از ارتش میانمار خواستند تا بلافاصله کشتن افرادی که وظیفه خدمت و محافظت از آنها را دارند، متوقف کند.

مقامات سازمان ملل همچنین حملات گسترده، مرگبار فزاینده و سیستماتیک ارتش میانمار به معترضان صلح طلب و همچنین سایر موارد جدی نقض حقوق بشر از زمان به قدرت رسیدن خود در ۱ فوریه (۱۳ بهمن) ۲۰۲۱ را به شدت محکوم کردند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور میانمار با بیان اینکه ارتش این کشور در حال "قتل عام"  مردم است، از جهان خواست که حکومت نظامی را منزوی کرده و دسترسی به سلاح را متوقف کند.

طبق آخرین آمار انجمن کمک های غیر انتفاعی زندانیان سیاسی، از زمان کودتای نظامی در اول فوریه، حداقل ۴۲۳ نفر در میانمار کشته شده‌اند.

برخی کشورها در واکنش به سرکوب ستمگرانه و بی رحمانه مخالفان، تحریم‌هایی را بر شرکت‌های زیر نظر ارتش میانمار اعمال کرده‌اند.

میانمار از زمان کودتای ۱۳ بهمن در شرایط فوق العاده سراسری بوده و رهبران ارتش مسئولیت تمام امور دولتی را در دست دارند اما اعلام حکومت نظامی گسترده در شهر یانگون نشانه ای از عزم رهبران نظامی برای اداره گسترده تر امور امنیتی با سربازان ارتش بجای نیروهای پلیس است.

شبکه تلویزیونی دولتی میانمار اواخر اسفند ماه سال گذشته اعلام کرد که حاکمان نظامی در بخش‌های زیادی از شهر یانگون بزرگترین شهر این کشور حکومت نظامی اعلام کرده‌اند. ارتش میانمار که در مدت زیادی از ۶۰ سال گذشته حاکم بر این کشور بوده اما در یک دهه گذشته تا حدی قدرت را به غیرنظامیان داده بود، همواره با گروه‌های قومی در نبرد بوده و در سال ۲۰۱۷ کارزار پاکسازی قومی را علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در غرب کشور اجرا کرد و هزاران تن را به قتل رساند و ۷۰۰ هزار نفر را مجبور به مهاجرت به بنگلادش کرد که در شرایط دشواری به سر می‌برند.


ت ت
کدخبر: 10673 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها