سخنگوی وزارت امور خارجه:

اظهارات غیرمسئولانه سران کشورهای خارجه درخواست مردم را به اغتشاش کشاند/ نمی‌توانیم به کره جنوبی درس مدیریت و اخلاق بدهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اظهارات مداخله جویانه کشورهای غربی در امور ایران گفت: در تحولات اخیر ایران شاهد اظهارات غیرسازنده و غیرمسئولانه بودیم که عملا درخواست های بخشی از مردم را به اغتشاش کشاندند و شرایط نامناسبی ایجاد کردند و زمینه را برای افرادی که به دنبال اظهارات مسالت آمیز بودند به اغتشاش کشاندند.

اظهارات غیرمسئولانه سران کشورهای خارجه درخواست مردم را به اغتشاش کشاند/ نمی‌توانیم به کره جنوبی درس مدیریت و اخلاق بدهیم

به گزارش خبرنگار سیاسی مُنیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز ( دوشنبه 9 آبان ماه ) در نشست خبری خود گفت: آنهایی که خودشان مدعی باغ نشینی و دیگران را مدعی جنگل نشینی می دانند زبان به کام گرفتند و سخن نمی‌گویند. اینها مدعی دفاع از حقوق زنان و کودکانی هستند که به فراموشی سپرده اند. این کشورها نقش خودشان را در دامن زدن به خشونت، تحریک و اقدامات تروریستی و تلخ به فراموشی سپرده اند. اگر نقش برجسته ایران و سردار ایرانی علیه داعش نبود قطعا جامعه جهانی و مدعیان حقوق بشر درگیر جنایات تروریستی بودند.

کنعانی با اشاره به اظهارات مداخله جویانه کشورهای غربی در امور ایران افزود: در تحولات اخیر ایران شاهد اظهارات غیرسازنده و غیرمسئولانه بودیم که عملا درخواست های بخشی از مردم را به اغتشاش کشاندند و شرایط نامناسبی ایجاد کردند و زمینه را برای افرادی که به دنبال اظهارات مسالت آمیز بودند به اغتشاش کشاندند. این اظهارات مداخله جویانه و توام با دروغ گویی است. آنهایی که از حقوق زنان حرف می زنند چرا به تحریم های یک جانبه که شامل زنان و‌ دختران ایرانی هم شد سکوت کردند. این کشورها باعث شدند صدای مسالمت امیز منتقدان هم شنیده نشود و زمینه ناآرامی را هم فراهم کرد.

کنعانی با اشاره به تحریم سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: اظهارات مقامات کشور آلمان و تحریم سپاه در صورت مبادرت به چنین اقدامی در ادامه اقدامات غیرسازنده این کشور در ارتباط با جمهوری اسلامی خواهد بود و همچنین ناشی از ادامه رویکرد غلط انها است. سپاه پاسداران نهاد نظامی رسمی ایران است. امیدوارم دولت آلمان به نتیحه اقدامات غیرسازنده خود توجه کند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه اظهار کرد: دولت استرالیا جزو کشورهای مدعی حقوق بشر هست و‌ از جایگاه کشور مدعی اظهارنظر می کند. استرالیا سالهاست که حقوق پناهندگان استرالیایی و بومیان را نقض می کند. گزارش های متعددی از وضعیت پناهجویان در استرالیا منتشر شده بنابراین شعارها با عمل همخوانی ندارد.

کنعانی همچنین تاکید کرد: بارها مواضع ایران اعلام شده و دیدگاه ایران روشن هست. ما صادرکننده سلاح به روسیه نیستیم. ما موافق جنگ در اوکراین و سوریه نیستیم.

کنعانی با اشاره به اظهارات و نقش عربستان در تحولات داخلی ایران گفت: رویکرد تک تک کشورها را بررسی کردیم و در ارتباط با کشورهایی که نیاز بود آنی واکنش نشان دادیم. مواضع کشورها را رصد می کنیم و البته این مواضع از دید ملت ایران نادیده گرفته نمی شود. این موضوع با عربستان هم مصداق دارد. کشورهایی که همسایه ایران هستند توام با منافع همسایگی به تحولات نگاه و به تحولات ایران مسئولانه عمل کنند. 

کنعانی با اشاره به موضع ضعیف کره جنوبی درباره تحولات داخلی ایران افزود: ما واکنش مسئولانه و انسانی نشان دادیم. ما مسایل سیاسی و انسانی را در هم نمی‌آمیزیم. ما رابطه خوبی با کره جنوبی داشتیم اما این کشور با اعمال فشار امریکا بسیار غیرمسئولانه عمل کرد. درباره مسایل داخلی ایران موضع غیرسازنده اتخاذ کردند. با سو تدبیر جان دهها نفر که ۲۰۰ نفر اعلام شده، گرفته شد و ده ها نفر مصدوم شدند. ما نمی توانیم به انها درس اخلاق و‌ مدیریت بدهیم. رویکرد ما انسانی بود و موضع انسانی گرفتیم. بنده به خانواده های داغدار ایرانی تسلیت عرض می کنم.

وی با اشاره به اظهارات مقام ارشد سابق افغانستان درباره فرستادن کماندوهای افغانی به روسیه توسط ایران تصریح کرد: ایران مستقیم و غیرمستقیم عضو کمپین جنگ در اوکراین نیست. ایران خواهان حل و فصل جنگ در اوکراین است. اینها خبرسازی علیه جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: دستگاه دیپلماسی از مجاری دیپلماتیک نظر خود را به عربستان مطرح کرده است. عملکرد این شبه‌ رسانه (ایران اینترنشنال)، یک اتاق جنگ و عملیات علیه ملت ایران است و فعالیت‌های آن شبیه فعالیت‌های یک رسانه تروریستی است. ایران تا الان اقداماتی را از طرق مختلف انجام داده و اقدامات تکمیلی را برای برخورد حقوقی این شبکه در دست پیگیری دارد.

کنعانی با اشاره به اظهارات ضد ایرانی رابرت مالی و تاثیر آن بر مذاکرات اظهار کرد: اظهارات رابرت مالی فرافکنی است و ایران یک طرف جنگ در اوکراین مانند امریکا نیست. اگر امریکا اراده سیاسی دارد ایران برای توافق اماده هست. ایران پایبند به میز مذاکره هست. 

کنعانی با اشاره به برنامه های ضدایرانی پخش شده در آذربایجان خاطرنشان کرد: پیام ما به همسایگان صلح و دوستی و توام با احترام متقابل است. انتظار داریم طرف های مقابل در این چهارچوب پایبند به اصول همسایگی باشند. از عبارت نادرست با کشورهای دوست پرهیز کنند زیرا سازنده نخواهد بود. رسانه ای که از الفاظ غیر درست استفاده می کند ما چون می خواهیم سازنده عمل کنیم در این تریبون از این الفاظ، استفاده نکنیم. 

وی با اشاره اظهارات کربی درباره برجام بیان کرد:  مواضع سیاسی آمریکا یک چیز و پیام های رد و بدل شده انها چیز دیگری است. دچار رکورد سیاسی در نقل  و انتقال پیام نیستیم اما اگر اراده سیاسی باشد به پیشبرد برجام کمک خواهد کرد. ما منتظر توافق نیستیم و روابط خارجی خود را به برجام گره نزدیم. مذاکرات تبادل زندانیان با امریکا از طریق طرف های ثالث صورت گرفته و رویکرد انسان دوستانه داشتیم. تابحال امریکا اقدام  مثبتی انجام نداده است. 

کنعانی یادآور شد: ما طرفدار اتش بس از نوع شکل گیری حل بحران در یمن هستیم. ما خواهان شکل گیری و تثبیت آتش بس هستیم. یمن ‌درخواست هایی دارد که طرف مقابل پاسخگو نبوده است. ایران پای ثابت برای تمدید آتش بس و حل ریشه ای بحران یمن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تصمیم نیوزلند در مورد تعلیق گفت‌وگو با ایران در مورد مسائل حقوق بشر به خاطر تحولات داخلی ایران گفت : این اقدامات غیر مسئولانه ، احساسی و عملا مبتنی بر رویکرد سیاسی است.

وی در پاسخ به سوالی با توصیه به اروپا که منافع خود را به منافع آمریکا گره نزند، گفت : ایران مایل نیست که وارد یک روند تقابلی با اتحادیه اروپا شود و موضع ایران گفت‌وگو و تعامل مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است.

کنعانی در ادامه گفت‌وگوی خود در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که سیستم مالی دو جانبه ایران و روسیه در چه مرحله‌ای است و آیا قرار است کشورهای دیگر نیز به این سیستم بپیوندند گفت: تا آنجایی که در این زمینه اطلاع دارم پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته تا دو کشور بتوانند از شبکه پرداخت متقابل در سیستم بانکی استفاده کنند و این امکان برای شهروندان دو کشور فراهم شود در این زمینه اشکالات تکنیکی و فنی کوچکی وجود داشت که طرفین در تلاش برای حل و فصل آن بودند. از آخرین وضعیت این موضوع اطلاع دقیقی ندارم ولی همانطور که اشاره کردم تا آنجا که می‌دانم تحقق این موضوع پیشرفت بسیار خوبی داشته است.


ت ت
کدخبر: 118443 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها