رسانه چینی:

بازگشت واشنگتن به برجام یک ضرورت ژئوپلیتیکی است

"سی جی تی ان" تلویزیون انگلیسی زبان چین در تحلیلی به قلم «توماس او. فالک» تحلیلگر و مفسر سیاسی مستقر در لندن گزارش کرد بازگشت واشنگتن به برجام یک ضرورت ژئوپلیتیکی است.

بازگشت واشنگتن به برجام یک ضرورت ژئوپلیتیکی است

به گزارش منیبان، توماس در این تحلیل که روز دوشنبه منتشر شد با یادآوری مذاکرات پیش روی کمیسیون مشترک برجام با هدف بازگرداندن ایالات متحده به این توافق بین المللی نوشته است: این واقعیت که واشنگتن تمایل خود را - البته با اکراه - برای بازگشت به میز مذاکره با ایران نشان داده است، پیامدهای قابل توجهی برای جهان به ویژه برای خاورمیانه دارد.

در این گزارش آمده است: در سال ۲۰۱۵، برجام به بحران ۱۲ ساله برنامه هسته ای ایران پایان داد و به طور قابل توجهی خطر جنگ در منطقه را کاهش داد با این حال نابود شدن این توافق نتیجه معکوس خواهد داشت و خطر درگیری را به شدت افزایش خواهد داد و یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه ایجاد خواهد کرد.

نویسنده با بیان اینکه چنانچه ایران به یک قدرت هسته ای تبدیل  شود، اسرائیل بیکار نخواهد ماند نوشته است: تحرکات اسرائیل که در حال حاضر در حال انجام مانور با امارات متحده عربی است می تواند یک منطقه بی ثبات را به یک باتلاق تبدیل کند.

گزارش می افزاید: خروج کوته بینانه دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا از برجام، باعث وخامت اوضاع در منطقه شده است اما در حال حاضر دولت بایدن باید هرج و مرج ناشی از سلف خود و رویکرد «فشار حداکثری» را رفع کند.

توماس در این مطلب با بیان اینکه تنش دیپلماتیک بین واشنگتن و تهران به حدی شدید است که ایران خواستار لغو تحریم های ایالات متحده قبل از بازگشت به میز مذاکره است نوشته است: واشنگتن باید با لغو تحریم های ایران موافقت کند و امتیازات لازم را برای امکان پذیر ساختن مذاکرات به تهران بدهد به عنوان مثال، ایالات متحده می تواند تحریم های ثانویه علیه شرکت ها و موسسات در سایر کشورها را لغو کند و تحریم های مربوط به تجهیزات پزشکی و دارویی را پایان دهد.

نویسنده آورده است: علاوه بر این، واشنگتن ممکن است تمایل داشته باشد برخی از حسابهای مسدود شده ایران را آزاد کند با این حال به نوبه خود لازم است که ایران نیز از تولید سانتریفیوژهای جدید جلوگیری کند یا غنی سازی اورانیوم را به عنوان نشانه ای از حسن نیت خود محدود کند اما اینکه آیا هر دو طرف آماده امتیاز دادن به نفع برجام هستند، باید منتظر ماند.

در ادامه گزارش با اشاره به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در ایران آمده است: بر اساس نظرسنجی ها  مذاکره با دولت بعدی در ایران بسیار دشوارتر خواهد بود از سوی دیگر علاقه دولت فعلی ایران برای بازگشت به برجام و پایان دادن به وظایف خود با موفقیت در سیاست خارجی، نباید دست کم گرفته شود.

نویسنده در پایان با بیان اینکه  بایدن نیز تحت فشار است زیرا بازگشت به برجام نوید اصلی انتخاب وی بود آورده است: حضور در مذاکرات با دست خالی اولین احساس عالی او در تلاش برای «بازگشت آمریکا»  نخواهد بود.


ت ت
کدخبر: 12433 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها