ژاپن تلاش‌های خود را در رابطه با احیای برجام آغاز کرد+جزییات

وزیر خارجه ژاپن اعلام کرد که کشورش برای حل مساله برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) «تلاش های دیپلماتیک» خود را بکار خواهد گرفت.

 ژاپن تلاش‌های خود را در رابطه با احیای برجام آغاز کرد+جزییات

به گزارش منیبان؛ از تارنمای خبری «انی نیوز»، «توشیمیتسو موتگی» روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در توکیو گفت: با توجه به روابط دوستانه توکیو با تهران و همچنین روابط نزدیک با توکیو با واشنگتن، ژاپن به تلاش های دیپلماتیک در مورد حل مسئله برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دست خواهیم زد.

وی اظهار کرد: لازم است ژاپن رصد کند و ببیند چگونه روابط آمریکا و ایران به ریاست جو بایدن توسعه می یابد و توکیو امیدوار است که توافق هسته ای با ایران را که به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) شناخته می شود، عملی سازد.

این گزارش می افزاید: توافق هسته ای ایران موسوم به «برجام» در سال ۲۰۱۵ میلادی و با حضور کشورهای انگلیس، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران امضا شد. در این توافق نامه لغو تحریم های ایران در ازای کنترل برنامه هسته ای تهران پیش بینی شده بود، اما در ماه مه ۲۰۱۸، ایالات متحده به طور یک جانبه از این توافق خارج شد و تحریم های تهران را بازگرداند.

 ایران نیز در سال ۲۰۱۹، با کنار گذاشتن برخی محدودیت ها مانند تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم، کاهش تدریجی تعهدات خود در قالب این توافقنامه را اعلام کرد.

این گزارش حاکی است «جو بایدن» رییس جمهوری جدید آمریکا قول داده است دوباره به برجام بر گردد، اما ایران می گوید بازگشت تنها به برجام کافی نیست و واشنگتن باید در عمل تحریم های ایران را لغو کند.


ت ت
کدخبر: 1347 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها