سخنگوی وزارت امور خارجه:

امیرعبداللهیان به ریاض می‌رود/ مسیر برجام بسته نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پولهای بلوکه شده ایران گفت: کالاها و منابع غیر تحریمی را می توانیم به اندازه نیاز خریداری کنیم و استفاده مقتضی از منابع می شود و به سپرده جمهوری اسلامی ایران سود هم تعلق می گیرد.

امیرعبداللهیان به ریاض می‌رود/ مسیر برجام بسته نیست

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری گفت: حمله شوم به سومین حرم اهل بیت در شهر شیراز را که منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادی از زائران شد را محکوم می کنم. با تلاش نیروهای امنیتی و محافظان امنیت مردم، این تروریست کوردل در لحظات اولیه دستگیر شد و مراجع ذیصلاح به موضوع رسیدگی خواهند کرد. حمله به زائران بی گناه اقدامی جنایت آمیز بوده که برای انتقام از ضربات سهمگینی بود که از نیروهای شجاع امنیت خوردند.

ناصر کنعانی درباره آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران و کاهش یک میلیاردی پولهای ایران گفت: مسئولان بانک مرکزی در این باره پاسخ دادند. آزادسازی منابع جمهوری اسلامی ایران که بدلیل فشار دولت آمریکا صورت گرفته و مسدود شده بود در دستورکار جدی دولت و وزارت خارجه بو‌د.  پیگیری حقوق ایرانیان که تحت پیگرد قضایی رژیم امریکا قرار داشتند همواره مورد توجه ما قرار داشت. اتفاقی که رخ داد نتیجه پیگیری در استیفای حقوق ملت ایران بود. نمی خواهم به جزییات ورود کنم. موضوعاتی که نیاز بود را مطرح کردند. مذاکرات دو سال به طول انجامید. ایران تضمین لازم را برای اجرای مفاد آن دریافت کرده و در چارچوب پیش می رود. پیش از این ورود به جزییات صحیح نیست. تبادل زندانیان در چارچوب روند قضایی صورت می گیرد. این روند با جدیت ادامه دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ادعای شبکه خبری الجزیره مبنی بر این که ۲۳ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران براساس توافق حاصله آزاد شده است که حدود ۵ میلیارد آن مربوط به دارایی‌های ایران در ژاپن است، خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: نه عدد ۵ میلیارد را تایید می‌کنم و نه رقم دیگری که اشاره کردید.

وی افزود: حادثه و جنایت در حرم شاهچراغ همگان را به نقش سردار سلیمانی برای مبارزه با تروریسم واقف کرد. اگر مجاهدت های این قهرمان بزرگ نبود معلوم نبود شجره داعش چه به روز ملت های منطقه می آورد. اگر حمایت رژیم های شناخته شده نبود این میزان گروه های تروریستی افزایش نمی یافت اینها این گروه های شوم را به جان منطقه انداختند. نقش سردار سلیمانی تعیین کننده و بی نظیر است. همواره کارشناسان سیاسی و امنیتی به نقش ایشان واقف بودند. ترور شهید سلیمانی به دستور ترامپ و به دلیل نقش سردار سلیمانی در ریشه کنی خلافت خودخوانده داعش انجام شد. چهارشنبه هفته گذشته در تقویم ملی ما روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم بود امروز هم روز مقاومت لبنان در جنگ نابرابرانه ۳۳ روزه با اسراییل است. سردار سلیمانی نقش سازنده در مبارزه با تروریسم و گروه های تکفیری مثل داعش داشت. آمریکایی ها انتقام از فردی گرفتند که نقش تعیین کننده در تهدید رژیم صهیونیستی داشت.

وی درباره فرآیند توافق ایران و آمریکا و تبادل زندانیان گفت: در چارچوب تفاهم دو جانبه و تلاش دولت قطر در دوره نسبتا طولانی، توافق برای تبادل زندانی انجام شد. میخواستیم شهروندان ایرانی آزاد شوند و دارایی های دولت و ملت ایران که بلوکه شده بود رفع انسداد شود. هر دو نتیجه و وصول کامل هر دو نتیجه برای ما حائز اهمیت بود. با آمریکا به تفاهم دست یافتیم. اصل برای ما اخذ تضمین کافی برای تحقق این دو هدف بود. این روند به بازه زمانی نیازمند است. طرح جزییات در این مقطع کمک کننده نیست. تلاش می کنیم تا نتیجه لازم را در چارچوب هدفگذاری ها بگیریم و به چارچوب تفاهم پایبند هستیم.

ناصر کنعانی با اعلام یک خبر گفت: دعوت پادشاه عربستان از رییس جمهور انجام شده ولی تاریخی برای سفر رییسی در نظر گرفته نشده است. روابط میان دو کشور گام به گام در حال پیشرفت است. سفر امیرعبداللهیان به ریاض را در بازه زمانی نزدیک در حال انجام داریم. این سفر انجام می شود. در این سفر درباره موضوعات دو جانبه گفتگو خواهیم کرد. احیای همکاری های دوجانبه و مشورت ها در موضوعات منطقه ای، بین المللی و  اقتصادی در دستورکار قرار دارد.

ناصر کنعانی تاکید کرد: تا این لحظه خبر تایید شده ای از ملت و تابعیت عامل تروریستی حادثه تلخ شیراز دریافت نکردم. مثل شما اخبار را دیدم. در جایگاهی نیستم نظر بدهم. نیروهای امنیتی در این باره توضیح می دهند.

ناصر کنعانی درباره کیفیت دسترسی ایران به منابع آزاد شده پولهای بلوکه شده ایران اظهار کرد: ایران براساس تفاهم صورت گرفته امکان دسترسی کامل به منابع مدنظر خود را خواهد داشت. کالاها و منابع غیر تحریمی را می توانیم به اندازه نیاز خریداری کنیم و استفاده مقتضی از منابع می شود و به سپرده جمهوری اسلامی ایران سود هم تعلق می گیرد. مقایسه ها، غیر دقیق و مبتنی بر گمانه زنی ها است. 

ناصر کنعانی افزود: برجام مسیر خودش را دارد و بسته نیست. روند تبادل زندانیان و آزادسازی منابع مسدود شده ایران با موضوع مذاکرات برجام ارتباطی ندارد اما موضوعات می توانند بر هم تاثیر داشته باشند و کمک کننده باشد. ایران به مسیر دیپلماتیک برای رفع تحریم ها پایبند است. 

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد ایرانیان آزاد شده در توافق با آمریکا بیان کرد: درباره زندانیان ایرانی توضیح دادم بسنده کنید تا کار پیش برود. 

ناصر کنعانی درخصوص میزان پولهای بلوکه شده ایران در ژاپن گفت: درباره منابع مالی ایران در ژاپن اقای امیرعبداللهیان توضیح دادند. در چارچوب تفاهمات دوجانبه با همکاری دولت ژاپن بخشی از منابع را دریافت کردیم اما بخش محدودی از منابع ایران در بانکهای ژاپن باقی است. این موضوع در سفر امیرعبداللهیان به ژاپن بررسی شد. خوشبین هستیم و گفتگوها مثبت است. امکان استفاده از منابع مالی ما با ژاپن هم انشاالله میسر خواهد شد. در مواردی پیشرفت هایی داشتیم.

ناصر کنعانی درباره انتقال منافقین به کانادا گفت: این خبر را از رسانه ها دریافت کردیم. خبر تایید شده ندارم. اقداماتی دولت آلبانی علیه این فرقه انجام داد. امیدواریم باتوجه به شناختی که از این فرقه وجود دارد دولت آلبانی اقدامات خود را تکمیل کند و از هر اقدامی استقبال می کنیم. دولت آلبانی میزبان این گروهک تروریستی بوده انشاالله اقدامات با گام های بعدی تکمیل شود. کشورها از این فرقه میزبانی نکنند و اجازه برگزاری همایش به آنها ندهند. ترورهای کور و جمعی شهروندان و اقدامات غیرقانونی که به عنوان جرم شناخته می شود و پولشویی و انجام عملیات سایبری و نقض حقوق اعضای خانواده های سازمان از منظر حقوق بین الملل، همگی جرم است. هر حمایت از این فرقه تروریستی مسئولیت بین المللی خواهد داشت. کشورها اشتباهات گذشته را تکرار نکنند و در صورت حمایت، ما واکنش مقتضی نشان خواهیم داد.

وی همچنین  در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده در رسانه‌ها در مورد دیوار مرزی کشیده شده بین ایران و افغانستان و برخی مسائل حاشیه‌ای که این روزها در رسانه‌ها مطرح می‌شود،  گفت: اطلاعات بروز شده‌ای در این خصوص ندارم و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای را نیز نمی‌توانم تایید کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین  در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که گفته می‌شود براساس این دیوار مرزی بخشی از زمین‌های کشاورزی ایران به طالبان و افغانستان داده شده است و آیا اقدامی برای بازپس‌گیری آنها انجام خواهد شد؟  تصریح کرد: زمینی داده نشده که بخواهیم پس بگیریم. جمهوری اسلامی ایران حاکمیت کامل خود را بر مرزهای تعریف شده‌ اعمال کرده و می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که گفته می‌شود براساس این دیوار مرزی بخشی از زمین‌های کشاورزی ایران به طالبان و افغانستان داده شده است و آیا اقدامی برای بازپس‌گیری آنها انجام خواهد شد؟ تصریح کرد: زمینی داده نشده که بخواهیم پس بگیریم. جمهوری اسلامی ایران حاکمیت کامل خود را بر مرزهای تعریف شده‌ اعمال کرده و می‌کند.

کنعانی درباره اعزام هیأتی از ایران به افغانستان برای بازدید از سد کجکی  و اخبار منتشر شده در این زمینه گفت: در چهارچوب معاهده ۱۳۵۱ میان ایران و افغانستان، با توجه به پیگیری‌های مکرر که دولت جمهوری‌اسلامی‌ایران و دستگاه دیپلماسی برای استیفای حقابه ایران داشت، هیئتی فنی متشکل از کارشناسان فنی وزارت نیرو و تعدادی از معتمدین و مسئولان از استان سیستان و بلوچستان با هماهنگی مقامات افغانستان به این کشور سفر  و از ایستگاه آبسنجی دهراود بازدید کردند. گزارش‌های این هیئت در جلسات تخصصی و کارشناسی در حال ارائه و تبادل نظر است. ما در این مرحله می‌توانیم بگوییم تنها یک درخواست از درخواستهای جمهوری‌ اسلامی‌ایران دایر بر بازدید از ایستگاه آبسنجی دهراود مورد تایید و اجابت قرار گرفته است.


ت ت
کدخبر: 170904 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها