در نشست خبری مطرح شد؛

امیرعبداللهیان: ۳۹۰ میلیون پوند از دولت انگلیس دریافت کردیم

وزیر امور خارجه گفت: از قبل از پیروزی انقلاب مبلغی در یکی از بانکهای بریتانیا بلوکه شده بود ما با احتساب سود آن توانستیم، ۳۹۰ میلیون پوند از دولت انگلیس دریافت کنیم این پول کاملا از مسیر بانکی بدست ما رسید.

امیرعبداللهیان: ۳۹۰ میلیون پوند از دولت انگلیس دریافت کردیم

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار گفت: در دستگاه دیپلماسی کارمان بدون حضور رسانه ها ناقص و ابتر است. صدای چالش های ما در مذاکرات دو جانبه و چندجانبه با حضور رسانه ها بهتر شنیده می شود. شما رسانه ها حرف و کلام ما را شفاف و دقیق بیان می‌کنید. صدای شما در طرف مقابل قوی است، حرف ما در کمتر از چند دقیقه انعکاس پیدا می کند.

امیرعبداللهیان با اشاره به آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران گفت: همواره اعلام کردیم از مسیر مذاکره فاصله نگرفتیم. تصمیم رییس جمهور از ابتدا این بود که از مسیر دیپلماسی برای رفع تحریم های یک جانبه آمریکا اقدام کنیم.در برجام توافقی انجام شده و بخش‌هایی از توافق حتما نقطه قوت مذاکرات و جمع بندی بوده است، ولی در عین حال به دلیل مجموعه شرایط مذاکراتی و پیگیری‌هایی که انجام شده، همکاران من در گذشته مذاکره کردند و به هر حال آنها آن مقداری که می‌توانستند در میز مذاکره به دست بیاورند تلاش کردند، ولی در بخش‌های این مذاکره، مذاکره یک طرف با چند طرف بوده و در ادامه نیز هست. بالاخره طرف مقابل هم در یک توافق ایده‌ها و طرح‌هایی دارد. ما هیچ گاه دنبال توافق موقت و توافق کم در مقابل کم، نبوده و نخواهیم بود. مسئله زندانیان انسانی است.  یکی از بحث‌هایی که در برجام وجود دارد این است که بر مبنای متن چند ده صفحه‌ای برجام، حتی اگر برجام به صورت کامل خوب کار کند، نمی‌تواند دلار را تاچ کند. حتما ما در هر نقطه‌ای از پیشرفت بازگشت طرف‌ها به تعهداتشان در برجام قرار بگیریم، باید بدانیم که تاچ نشدن دلار یک بخش آن با استفاده از ارزهای ملی و مکانیسم‌هایی که در قالب برخی ائتلاف چندجانبه پیش می‌رود حل و فصل می‌شود و بخش دیگر را باید در مسیر تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌ها و در چارچوب این سیاست دنبال کنیم.

وی با اشاره به تبادل زندانی با طرف آمریکایی گفت: در مسأله اخیر شاهدیم در پنجشنبه گذشته اموال و دارایی‌های ما نزد بانک‌های کره جنوبی به یک بانک اروپایی منتقل شد. در توافق اولیه که وجود داشت به دلیل اینکه حجم حدود ۶ میلیارد دلار دارایی انتقال آن توسط کره جنوبی شوک مالی به سیستم مالی کره وارد می‌کرد قرار شد چند مرحله منتقل شد ولی توافق شد این دارایی‌ها جز مبلغ محدودی برای باز بودن حساب باقی خواهد ماند بقیه به بانک اروپایی منتقل شد. تبدیل این مبلغ به یورو شدن یک روزه نخواهد بود یک روند چند روزه و حداکثر چند هفته را پیش بینی کردیم و بعد از انتقال به بانکی در یکی از کشورهای منطقه منتقل می‌شود. توافق ما این است که هر کالای غیرتحریمی که مایل هستیم و نیاز داریم از مسیر دارایی‌های خود دریافت کنیم. چالش در مسیر داشتیم اما این مرحله را پشت سر گذاشتیم. از قبل از پیروزی انقلاب مبلغی در یکی از بانکهای بریتانیا بلوکه شده بود ما با احتساب سود آن توانستیم، ۳۹۰ میلیون پوند از دولت انگلیس دریافت کنیم این پول کاملا از مسیر بانکی بدست ما رسید.  

امیرعبداللهیان با اشاره به اختلافات اخیر میان تهران به باکو گفت: در سفر به باکو دیدار ۲/۵  ساعته با الهام علی اف داشتم. در این دیدار یک دور همه سوتفاهم ها را مرور کردیم. اتفاقی که در سفارت آذربایجان در تهران افتاد شخصی بود اما مسئولیت حفاظت از اماکن دیپلماتیک با کشور میزبان است. کوتاهی نکردیم اما این اتفاق افتاد. گزارشی را به مقام عالی باکو ارایه کردم. انشااله بزودی شاهد صدور حکم قضایی باشیم. بعد از صدور حکم قضایی، مانع در توسعه روابط برداشته خواهد شد و نسبت به گام های بعدی اقدام می شود. 

امیرعبداللهیان درباره طولانی شدن زمان استقرار سفرای ایران و عربستان گفت: در جهان عرب معمولا بعد از عید قربان، تعطیلات طولانی دارند. بدلیل گرمای شدید در منطقه، تعطیلات تابستانی هم با تعطیلات عید قربان پیوند خورده است. این عامل باعث شد تا نتوانیم سفیرمان را به کشوری بفرستیم که پنج ماه زمان ببرد تا رونوشت استوارنامه او را دریافت کنند. این اقدام پروسه دارد. هر دو سفیر طی روزهای آینده مستقر می شوند. سفیر ما هم رسما ماموریت خود را با سفر من به عربستان آغاز می کند.

وی با اشاره به سفر هیات فنی درباره حق آبه هیرمند بیان کرد: هفته گذشته تیم فنی بر مبنای توافق سال ۱۳۵۱ از وضعیت آب در سد کجکی بازدید کردند. منتظر دریافت گزارش فنی هستیم تا حق آبه خود را از هیرمند پیگیری کنیم. اعلام کردند در افغانستان شاهد خشکسالی هستیم. اما گفتیم فقط خشکسالی ملاک نیست و باید گزارش فنی را ببینیم. 

امیرعبداللهیان درباره میدان نفتی آرش گفت: ما در این باره دو بار با وزیر خارجه کویت گفتگو کردیم. توافق کردیم این موضوع حقوقی است و رسانه ها نباید جنجال کنند و از مسیر حقوقی اختلافات درباره میدان نفتی آرش پیگیری شود. نباید سر سوزنی از تمامیت ارضی ما مورد خدشه وارد نشود. 

وی در ادامه تاکید کرد: حضور نیروهای نظامی در خلیج فارس آسیب پذیری را افزایش می دهد و نقطه قوت نیست. این هیاهوها کمکی به امنیت خلیج فارس نمی کند.

امیرعبداللهیان: امیدوارم در مسیر نگاه فنی، آژانس به همکاری با ایران ادامه بدهد و با نقشی که گروسی برای حل و فصل مسائل ایفا می‌کند، به نقطه مطلوب خود برسیم. در گفت‌وگوها با ایشان توافق کردیم که همکاری نیرومندتری بین دو طرف شکل گیرد و امیدوارم آژانس به همین مسیر دیپلماتیک با تاکید بر رویکرد فنی  ادامه دهد.

وزیر امور خارجه درباره از سرگیری روابط ایران و مصر گفت: ایران از بازگشت روابط ایران و مصر به بالاترین سطح استقبال کرد این موضوع را در مسیر دیپلماسی در دستورکار داریم.

امیرعبداللهیان درباره سفر به آفریقای جنوبی گفت: ایران به دنبال این است که تجار و بازرگانان و متخصصان ایرانی در کشورهای آفریقایی از تسهیلات کنسولی و شرایط اقامتی و خدماتی بهتری برخوردار شوند.

وزیر خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه فرا رسیدن سالگرد پیروزی مقاومت در جنگ ۳۳ روزه را تبریک می‌گویم، گفت: رژیم صهیونیستی از درون با بحران چند لایه‌ای روبروست و ما معتقدیم که آینده از آن منطقه است.


ت ت
کدخبر: 170945 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها