واکنش کنعانی به سند سپتامبر و بازداشت ۵۰۰ روزه کارمند اتحادیه اروپا در ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعا نیویورک تایمز درباره بازداشت ۵۰۰ روزه کارمند اتحادیه اروپا در ایران بیان کرد: شخص من اطلاع دقیقی ندارم.

واکنش کنعانی به سند سپتامبر و بازداشت ۵۰۰ روزه کارمند اتحادیه اروپا در ایران

به گزارش منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری درباره سند سپتامبر و اظهارات امیرعبداللهیان گفت: این را در رسانه ها دیدم و شاهد تحلیل و تفسیر مختلف بودیم. اظهارات امیرعبداللهیان شفاف بود. سند سپتامبر سند جدیدی نیست همان روند مذاکرات ایران و ۴+۱ بوده است. شهریورماه سال ۱۴۰۱ آماده بازگشت همه طرف ها به برجام بودیم اما امریکا و‌ شرکای آنها باتوجه به اغتشاشات و جنگ اوکراین از نهایی کردن آن در پی فرصت ایجاد شده، سر باز زدند. نشان دادند از اراده لازم برخوردار نیستند. اظهارات اقای وزیر شفاف است و این اظهارات را به صورت دقیق ببینید. 

ناصر کنعانی افزود: موضع ما درباره سوریه و ترکیه روشن است. ما با سوریه مسایل عدیده دو جانبه داریم. این موضوع در مذاکرات دمشق و در مذاکرات تهران با همتای ترکیه ای محل توجه بود. امیدوار هستیم مبتنی بر ضرورت اصلاح روابط دو کشور، این تلاش ها به نتیجه و منافع منطقه ای دو کشور منجر شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعا بلومبرگ درباره فروش نفت ایران بیان کرد: اظهارات رسانه ای بعضا با اهداف مختلف مطرح می شود. ما منتظر برجام و دولت آمریکا درباره صادرات محموله های نفتی و تجارت با کشورهای دیگر نمی مانیم. دولت های زیادی علاقمند به معاملات نفتی با ایران هستند به رغم تحریم نفت خود را به بازارهای جهان صادر و جایگاه خود را حفظ کردیم البته اما به این معنا نیست که تحت فشار تحریم نیستیم.

وی درباره درگیری های اخیر در کرکوک و تفاهم ایران و عراق بیان کرد: ما در امور داخلی عراق مداخله نداریم و عراق مسئول امنیت و ثبات در این کشور است. بی ثباتی و ناامنی در عراق هست البته شاهد اقدام دولت عراق درباره کرکوک بودیم.

ناصر کنعانی تاکید کرد: عنایتی، سفیر ایران در عربستان، مبتنی بر نقشه راه تعیین شده مسئولیت تقویت مناسبات دو جانبه میان ایران و عربستان را عهده دار خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره شرکت رییسی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت:  وزیر خارجه در مجمع عمومی شرکت می کند. همیشه در سطح عالی شرکت کردیم. در بازه زمانی دیگر اطلاع رسانی دقیق خواهیم کرد. 

ناصر کنعانی درباره ادعا نیویورک تایمز درباره بازداشت ۵۰۰ روزه کارمند اتحادیه اروپا در ایران بیان کرد: شخص من اطلاع دقیقی ندارم.

‎وی تاکید کرد: حمایت از استقرار ثبات در عراق و‌ سوریه جزو اولویت های جمهوری اسلامی است. هرگونه بی ثباتی تاثیراتش اقلیمی و منطقه ای خواهد بود. هرکجا از ما کمک بخواهند برای حل اختلاف میان جریان های داخلی عمل کردیم. عراق از اقتدار و توانایی برای ایجاد ثبات و حل و فصل اختلافات برخوردار است. اگر از ما درخواست کمک کنند‌ ما هم کمک خواهیم کرد. روند سیاسی سوریه هم باید بدون مداخله خارجی تکمیل شود و حضور نیروهای آمریکایی در سوریه اشغالگرایانه است. این سیاست اصولی ما است و هرکجا کمک بخواهند براساس همین اصول، عمل خواهیم کرد. 

‎ناصر کنعانی درباره توافق نامه امنیتی ایران و‌ عراق افزود: جزییات توافق روشن است باید در مورد تعیین شده دولت عراق به مسئولیت خود عمل کند. اجزای توافق روشن است و امیدوارم شاهد اجرای این توافق باشیم.

وی درباره زمان برداشته شدن محدودیت موشکی ایران طبق برجام گفت: ما به استقبال رخدادها نخواهیم رفت همه سناریوهای موجود را درباره برجام مدنظر قرار دادیم. براساس رفتار طرف مقابل اقدام کردیم. باید منتظر موعد مدنظر باشیم و رفتار طرف مقابل را ببینیم. این طور نیست که پیش بینی و برنامه ریزی نداریم. همه رخدادها و احتمالات را بررسی و پیش بینی کرده و در همان چارچوب اقدام خواهیم کرد. 

وی درباره تبادل زندانیان با آمریکا اظهار کرد: این روند تا الان امیدوارکننده است و انشاالله موضوع تبادل زندانیان در بازه زمانی تعیین شده انجام شود. 

ناصر کنعانی درباره نشست سه جانبه ایران، ترکیه و عربستان گفت: روابط ما با کشورهای منطقه دو جانبه و در حال توسعه است. امکان همکاری های دوجانبه هم وجود دارد. ایران متناسب با وضعیت منطقه ابتکاراتی را مطرح می کند و نیازمند رایزنی و تبادل نظر هستیم تا به چارچوب قابل قبول برسیم. ایران، ترکیه عربستان سه کشور مهم هستند و ظرفیت های سه کشور اثرگذار است. در رایزنی ها ایده ها و ابتکار عمل ها مطرح می شود تا شاهد نتایج باشیم. 

ناصر کنعانی درباره سفر امیرعبداللهیان به بیروت بیان کرد: انتخاب رییس جمهور و تشکیل دولت در لبنان برای ما اساسی است. بیروت و لبنان قلب منطقه است. بی ثباتی در لبنان در منطقه اثرگذار است. شاهد انسداد سیاسی در لبنان هستیم. تلاش می کنیم دیدگاه ها را نزدیک و این کشور را از انسداد سیاسی خارج کنیم. با همه طرف های لبنانی مشورت های خوبی داریم. ما اظهارات مثبتی درباره روند گفتگوهای سیاسی در لبنان شنیدیم. 

ناصر کنعانی تاکید کرد: روابط خارجی، اصل توسعه روابط ما با همه کشورها به استثنا مورد مشخص است. هیچ یک از کشورهای اسلامی، عربی و منطقه ای از این رویکرد جمهوری اسلامی مستثنی نیستند. هر کشوری که بدنبال از سرگیری روابط با ایران باشد نگاه ما هم مثبت خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: نسبت به شرایط نامناسب زندانیان بحرینی و ادامه اعتصاب غذای آنان به دلیل وضعیت نامناسب زندان‌ها به شدت نگران هستیم. خواستار اقدام سریع دولت بحرین در جهت پاسخگویی و رسیدگی انسانی و مسئولانه به خواسته‌های زندانیان این کشور هستیم. متاسفانه احکام غیرعادلانه و طویل‌المدتی برای زندانیان صادر شده که آلام روحی برای زندانیان و خانواده‌هایشان ایجاد کرده است. این وضعیت نیازمند برخورد خردمندانه، حکیمانه و انسانی است؛ از دولت بحرین می‌خواهیم که با فراهم آوردن شرایط مناسب، به تقاضاهای مشروع و قانونی زندانیان توجه کند.


ت ت
کدخبر: 174599 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها