نماینده ادوار مجلس:

ایران آماده عهدشکنی در برابر آمریکا شده و در بودجه سال آینده ۲۲ درصد سهم، برای نفت قائل شده‌اند

نماینده ادوار مجلس گفت: ایران و آمریکا چالش‌های خفته‌ای دارند، از چالش منطقه‌ای تا موضوع هسته‌ای و اگر این چالش به حدی گسترش پیدا کند، آسیب جدی آن در درجه اول متوجه سیاست انتخاباتی بایدن خواهد بود.

ایران آماده عهدشکنی در برابر آمریکا شده و در بودجه سال آینده ۲۲ درصد سهم، برای نفت قائل شده‌اند

حشمت‌الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس، درباره تلاش آمریکا بلوکه کردن پول‌های ایران در قطر به خبرنگار سیاسی منیبان گفت: تنها اتفاقی که در مورد پول‌های ایران در قطر افتاد طرحی است که در کنگره آمریکا با عنوان بازبلوکه کردن پول‌های ایران در قطر انجام شد. البته هنوز معلوم نیست که دولت بایدن و دموکرات‌ها این طرح را اجرا کنند.

او افزود: به نظر من اگر دولت بایدن با سیاست جمهوری خواهان و دموکرات‌های افراطی همراه شود یک آسیب جدی به سیاست منطقه‌ای آمریکا وارد می‌شود. بلوکه کردن دارایی‌های ایران به معنای نوعی عهدشکنی در قبال یک برجام کوچک به حساب می‌آید.

این نماینده پیشین مجلس گفت: ترامپ برجام را از بین برد و بزرگترین ضربه را به برجام وارد کرد، اگر بایدن هم این طرح را بپذیرد نوعی عهد شکنی نسبت به برجام کوچک به حساب می‌آید. از این نظر که ایران و آمریکا دو توافق داشتند و جمهوری خواهان آن را نقض کردند و دومین توافق هم دموکرات‌ها در حال نقض آن هستند و از طرف ایران واکنش جدی نشان خواهد داد به ویژه اینکه فقط ۶ میلیارد دلار پول ایران مطرح نیست. ایران و آمریکا نوعی تفاهم‌های نانوشته را صورت دادند که این تفاهم‌ها اجرایی شد ولی در شرایط کنونی بخشی از آن تحت الشعاع جنگ غزه قرار گرفت.

او با اشاره به جنگ غزه گفت: آمریکایی‌ها این پیام را از ایران و گروه‌های نیابتی می‌گیرند که اگر سیاستشان همراهی با نتانیاهو باشد منطقه روی آرامش به خود نمی‌بیند. در شرایط کنونی به خاطر موضوع غزه، روابط ایران و غرب با نوسان مواجه است اگر این وضعیت به بلوکه شدن پول‌ها برسد مدیریت شرایط برای آمریکا هم سخت خواهد شد. سیاست ایران تاکنون مدیریت تنش بوده است، ایران که نقشی در ۷ اکتبر نداشت سعی کرد تحولات را مدیریت کند اما دولت نتانیاهو سعی می‌کند مسئله را آخرالزمانی کند.

او در ادامه درباره سرنوشت تفاهم موقت اظهار کرد: در تفاهم نانوشته ایران و آمریکا یک میز قرمز در عمان برای مدیریت تنش درست کردند و نوعی تفاهم صورت گرفت. یکی از این تنش‌ها آزادسازی پول‌های ایران بود. ماهیت تفاهم‌های نانوشته این است که اگر یک بخش از آن هم دچار نقض شود کل تفاهم از بین می‌رود لذا باید شاهد بود که ایران و آمریکا چالش‌های خفته‌ای دارند، از چالش منطقه‌ای تا موضوع هسته‌ای و اگر این چالش به حدی گسترش پیدا کند، آسیب جدی آن در درجه اول متوجه سیاست انتخاباتی بایدن خواهد بود.

فلاحت پیشه گفت: من معتقدم میز قرمز میان ایران و آمریکا کماکان برجاست چون تفاهم صورت گرفت. اگر سرنوشت برجام کوچک برهم بخورد و بلوکه کردن مجدد پول‌های ایرانی انجام شود، تفاهم در همه بخش‌ها برهم خواهد خورد و آمریکا با چالش‌های جدی‌تر مواجه می‌شود. در سمت دیگر من معتقدم که در طرف ایرانی آمادگی لازم درباره عهدشکنی آمریکا در نظر گرفته شده بنابراین در بودجه سال آینده ۲۲ درصد سهم، برای نفت قائل شده اند هرچند بایدن هیچ آمادگی برای تنش‌های بعد از نقض تفاهم ندارد.


ت ت
کدخبر: 189993 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها