کارشناس اوراسیا در گفتگو با منیبان:

لابی صهیونیست در بیانیه ضدایرانی در مراکش نقش داشت!

کارشناس اوراسیا درباره نشست مجمع همکاری کشور‌های عربی و روسیه در مراکش و موضع گیری درباره جزایر سه گانه ایران گفت: لابی‌های رژیم صهیونیستی بر روابط ایران و روسیه تاثیر می گذارد که باعث بروز این بیانیه نیز شده است.

لابی صهیونیست در بیانیه ضدایرانی در مراکش نقش داشت!

علی بمان اقبالی، کارشناس اوراسیا، درباره عوامل موثر بر بیانیه اخیر روسیه و اعراب درباره جزایر سه گانه ایران به «منیبان» گفت: عوامل متکثر و متنوعی در این موضوع نقش دارند. نوع روابط روسیه و کشورهای عربی در سال های مختلف در این بیانیه نقش دارد و با روند گسترش روابط ایران و روسیه، اعراب به سراغ روس‌ها رفته اند. در خود روسیه هم عده ای هستند که خیلی با این روند موافق نیستند. لابی های رژیم صهیونیستی نیز بر روابط ایران و روسیه تاثیر می گذارد که باعث بروز این بیانیه شده است.

او در ادامه افزود: ما در این سال ها شاهد روابط رو به رشد ایران و روسیه در مباحث دفاعی و سیاسی بودیم. در حال حاضر  که روسیه درگیر مباحث تحریمی است از امارات استفاده زیادی کرده و ناچار است که در کنار آن ها بایستد. روس ها شناخت جامع و کافی از حساسیت افکار ایران نسبت به تمامیت ارضی خصوصا جزایر سه گانه ندارند. روس ها اگر شناخت کافی از ایران داشتند پشت سر این بیانیه نمی ایستادند.

او در ادامه درباره اهمیت سیاسی و اقتصادی بیانیه روس ها و اعراب بیان کرد: عرب ها یک انتخاب اقتصادی-توسعه ای دارند که این انتخاب در تضاد با درگیری و تنش در خلیج فارس است. به نظر من اعراب با این بیانیه ها بیشتر بدنبال مبادلات پولی، مالی و اقتصادی با روسیه هستند. بخشی از الیگارشی روسیه، امارات را مکان فعالیت خود قرار داده است. این بیانیه ها با وجود اینکه از نظر افکار عمومی و مقامات ایران اهمیت دارد اما جنبه های اقتصادی آن پررنگ تر است هرچند مسئولین ایرانی بارها تاکید کردند که عدم خدشه به تمامیت ارضی برای ایران خیلی مهم است.

بمان اقبالی درباره ابزار ایران برای مقابله با این رویکرد گفت: اعراب از سال ها پیش این روند را شروع کردند و هر کجا که حس کردند پول بیشتری وجود دارد سعی کردند استفاده های سیاسی نیز داشته باشند. اعراب این بیانیه ها را بارها تکرار کردند اما مبنا حقوقی و بین المللی ندارد لذا من فکر نمی کنم خیلی تاثیر میدانی داشته باشند. در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، بحث تمامیت ارضی کشورها یک موضوع غیرقابل مذاکره و خدشه ناپذیر است. این تمامیت ارضی در اوکراین باشد یا جزایر سه گانه یا کشورهای منطقه مهم نیست هر کجا تمامیت ارضی به خطر بیفتد ایران مخالف است.


ت ت
کدخبر: 193349 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها