سیگنال سیاسی از ایران به مقصد کرملین| مماشات سوال برانگیز دولت ابراهیم رئیسی!

موضع گیری ها پیرامون همراهی روسیه با اعراب در ماجرای اختلاف بر سر جزایر سه گانه، به این نقطه ختم نشد و دولت رئیسی نیز همزمان نوک پیکان انتقادات قرار گرفت و موضع انفعالی و مماشات دولت مستقر در پاستور با رفتارهای گاه و بیگاه روس ها علیه ایران خاصه در ماجرای جزایر سه گانه، مورد نقد این طیف قرار گرفت.

سیگنال سیاسی از ایران به مقصد کرملین| مماشات سوال برانگیز دولت ابراهیم رئیسی!

به گزارش منیبان، ششمین نشست مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه که روز چهارشنبه( ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲) در مراکش و با حضور سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و وزرای خارجه کشورهای عربی برگزار شد، با یک اقدام ضدایرانی روبرو بود. در بخشی از بیانیه پایانی این نشست، بر ارجاع پرونده جزایر سه گانه به محاکم بین المللی تاکید شده و از ایران خواسته شده بود به مذاکره بر سر این جزایر تن دهد.

گلایه بدون تعارف از اقدام ضدایرانی روسیه

این بیانیه نه از آن جهت که کشورهای عربی منطقه پای آن را امضا کرده بودند، بلکه از جهت همراهی روس ها با این اقدام ضدایرانی اعراب با واکنش هایی در داخل ایران روبرو شد. آنچنان که علی اکبر ولایتی مشاور مقام رهبری از اولین چهره هایی بود که نسبت به این اقدام اعتراض کرد و گفت؛«برخی فشارهای سیاسی بر روسیه در شرایط پیچیده فعلی موجب می شود که برای به دست آوردن امتیازی کم ارزش و دست نایافتنی نیز به اعتبار خود لطمه وارد کند.»

محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گلایه آمیز و همراه با کنایه توئیتی خطاب به مقامات روس زد و نوشت؛«مداخلات غیردوستانه روسیه در رابطه با تمامیت ارضی ‎ایران نباید تکرار شود. جزایر سه‌گانه، شبه‌جزیره کریمه نیست.»

واکنش ها حتی به روزنامه کیهان هم رسید و این رسانه نیز که از حامیان همیشگی رابطه ایران و روسیه خاصه در دولت فعلی است، در سرمقاله ای با قلم حسین شریعتمداری تاکید کرد؛ «این اقدام غیر از نفاق و دورویی در سیاست خارجی این کشور چه نام دیگری می‌تواند داشته باشد؟»

نکته عجیب اما آنجا بود که روزنامه ایران، رسانه دولت، با بی تفاوتی نسبت به این موضع گیری روس ها علیه ایران، بازهم به حمایت از روس ها پرداخت و نوشت؛ «مسأله جزایر سه‌گانه ایرانی تنها بندی از بیانیه نشست بررسی راه‌های تقویت همکاری کشورهای عربی و روسیه بود. با این حال شیطنت جریان رسانه‌ای ضدایرانی باعث شد برخی چهره‌های سیاسی و... در راستای تکمیل پروژه غربگرایان، اصل روابط ضدتحریمی تهران-مسکو را مورد انتقاد و تخریب قرار دهند. پیش از این نیز در ابتدای امسال همین پروژه رسانه‌ای از سوی غربگرایان داخلی تکرار شده بود.»

دولت رئیسی چرا مماشات می کند؟

موضع گیری ها پیرامون همراهی روسیه با اعراب در ماجرای اختلاف بر سر جزایر سه گانه، به این نقطه ختم نشد و دولت رئیسی نیز همزمان نوک پیکان انتقادات قرار گرفت و موضع انفعالی و مماشات دولت مستقر در پاستور با رفتارهای گاه و بیگاه روس ها علیه ایران خاصه در ماجرای جزایر سه گانه، مورد نقد این طیف قرار گرفت.

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی کنایه آمیز گفت؛ «وقتی همراهان رئیس جمهور ایران پله های کاخ کرملین را می شمردند،عوامل پوتین پیش نویش بیانیه ضد ایرانی جدیدی را در ابوظبی تهیه می کردند.»

سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در مصاحبه با خبرگزاری خبرآنلاین، با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم باید جدی تر با مسکو برخورد کند، گفت:«باید تغییر جدی در سیاست خارجی کشور و روابط بین‌الملل صورت بگیرد که از این موقعیت خارج شویم و طرف‌های مقابل احساس ضعف را در ما مشاهده نکنند.»

همچنین سیدحسین موسویان، دیپلمات سابق ایران با انتقاد تلویحی از حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین و طرفداران داخلی دولت پوتین اظهار کرد؛ «ایران هزینه سنگین حمایت از جنگ اوکراین را متحمل شد و اما مسکو از موضع اعراب در نقض تمامیت ارضی ایران دفاع کرد. در عین حال برخی هنوز معتقدند که روسیه «متحد استراتژیک» است!»

از میان پارلمان نشینان، فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با انتقاد از اینکه وزارت خارجه تاکنون اقدامی در پاسخ به این اقدام روسیه انجام نداده است، خطاب به حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه تصریح کرد: امیدواریم وی با شناختی که از روس‌ها دارد تفهیم کند که چنین خطای راهبری انجام ندهند.

منبع: خبرآنلاین


ت ت
کدخبر: 193437 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها