امیرعبداللهیان: با صدای بلند به بلینکن می گویم راه حل در جنگ نیست/ ابراز نگرانی وزیر خارجه هند از حملات اخیر

کنفرانس مطبوعاتی حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه با سوبرامانیام جایشانکار وزیر خارجه هند در تهران برگزار شد.

امیرعبداللهیان: با صدای بلند به بلینکن می گویم راه حل در جنگ نیست/ ابراز نگرانی وزیر خارجه هند از حملات اخیر

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در نشست خبری با وزیر امور خارجه هند گفت: خوشحالم که میزبان وزیر خارجه هند در تهران هستم. سفر ایشان یک گام رو به جلو در همکاری های تهران و دهلی نو است. ما به عنوان دوستهای دیرینه و شرکای قابل اعتماد گفتگوی مهمی را در راستای منافع دو ملت داشتیم. همکاری های اقتصادی اتصالات راهبردی و تاکید بر توسعه بندر چابهار مسیر ترانزیتی شمال - جنوب، توسعه روابط ملت - ملت با استفاده از ظرفیت موجود و همکاری دو جانبه مورد تاکید ما قرار داشت. بر همکاری فنی، علمی، اقتصادی، تجاری، گردشگری و فناوری تاکید کردیم، موانع و مناسبات موجود در اجرای توافقات را بررسی کردیم. قرار شد تیم های کارشناسی دو کشور  برای رفع موانع و سرعت بخشیدن توافقات، جلسات دوجانبه برگزار کنند.

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه «تاکید داریم که باید از حضور ۲ کشور در سازمان شانگهای و بریکس و ظرفیت‌های موجود در این ۲ سازمان به نحو مطلوب برای گسترش روابط استفاده کنیم» افزود: در این جلسه همچنین در مورد همکاری‌های ۲ کشور در سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل نیز رایزنی و گفت‌وگو کردیم.

امیرعبداللهیان افزود: مقامات صنعا در سفر دو هفته پیش به ما اطمینان دادند تا زمانیکه جنگ در غزه ادامه دارد در مسیر دریانوردی اختلال ایجاد نمی کنند اما نسبت به ممانعت کشتی های رژیم اسراییل و کشتی هایی که به مقصد اسراییل در حرکت هستند اقدام خواهند کرد بنابراین ریشه در توقف جنگ و نسل کشی در غزه است. آمریکا نمی تواند کنار اسراییل با تمام توان قرار بگیرد و در کشتن هزاران زن و کشتن ۱۲ هزار کودک سهیم باشد و دیگران را دعوت به سکوت و خویشتن داری کند.  نمی شود آمریکا به ما پیام بدهد و اقدام به جنگ با یمن و در دریای سرخ کند. با صدای بلند به اقای بلینکن می گویم راه حل در جنگ نیست. صد روز پیش به شما اعلام کردیم دست خود را در غزه به خون مردم بی گناه آلوده نکنید و سرنوشت خود را به نتانیاهو گره نزنید. تاریخ نتانیاهو رو به پایان آمده است.  به آمریکا و انگلیس هشدار می هیم جنگ علیه یمن را متوقف کنند. راه حل هرگز نظامی نخواهد بود. 

او با بیان اینکه «ایران و هند بر جلوگیری از گسترش جنگ تاکید دارند»، گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده‌ایم که باید از گسترش جنگ جلوگیری شود. بر موضوع امنیت فضانوردی و کشتیرانی تاکید داریم و این موضوعی است که در روابط دوستانه ما با دولت نجات ملی یمن نیز مورد تاکید قرار داده‌ایم و دولت نجات ملی یمن نیز در صنعا بر این موضوع تاکید دارد.

وزیر خارجه ایران همچنین بار دیگر با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه گفت: در این مدت در پیام‌های مختلفی که از طریق سفارت سوئیس در تهران و یا کانال‌های دیپلماتیک دیگر به صورت رسمی داده‌ایم. بارها به مقامات آمریکا و کاخ سفید تاکید کرده‌ایم و به آن‌ها هشدار داده‌ایم که آمریکا نمی‌تواند از یک سو داعش در منطقه را خلق کند و از دیگر سو صحبت از مبارزه با داعش کند.

سوبرامانیام جایشانکار وزیر خارجه هند نیز گفت: تبادل نظر مفیدی با امیرعبداللهیان داشتم. امروز با رییسی دیدار می کنم و سلام اقای مودی را ابلاغ خواهم کرد. امروز صبح ملاقات خوبی با مهرداد بذرپاش داشتم و با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار خواهم کرد. اقای مودی به رییسی تسلیت گفت من هم کشته شدن مردم کرمان را به ملت ایران تسلیت میگویم. مودی با رییسی طی نامه در تماس هستند. امروز به خاطر تعاملات زیاد، همکاری های خوبی داریم. امروز در زمینه اقتصادی و سیاسی با امیرعبداللهیان تمرکز کردیم. ادبیات، زبان و فرهنگ ایران و هند مشترک است. ما در هند فارسی را در سیاست گذاری ها به رسمیت شناختیم.

وزیر خارجه هند با بیان اینکه در دیدار امروز پیشرفت پروژه‌ها و توافقات انجام شده بین ۲ کشور را مورد ارزیابی قرار دادیم و بر رفع موانع موجود برای گسترش روابط تاکید کردیم، تصریح کرد: همان‌طور که وزیر خارجه ایران اشاره کردند، ما هر ۲ نگران تحولات و گسترش جنگ در منطقه هستیم و تاکید داریم که باید از گسترش خصومت‌ها و خشونت‌ها در منطقه جلوگیری شود و قرار است در دور بعدی مذاکرات در این زمینه رایزنی‌هایمان ادامه پیدا کند.

جایشانکار با بیان اینکه «هند دارای موضعی خدشه‌ناپذیر در مقابله با تروریست و افراطی‌گری است»، گفت: همچنین در دیدار امروز در ارتباط با تحولات در غزه و اراضی اشغالی نیز رایزنی و گفت‌وگو کردیم. ما بر توقف جنگ تاکید داریم.

وزیر خارجه هند گفت: باید ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم غزه تسهیل شود و هند در این زمینه کمک‌هایی به مردم غزه داشته و به این موضوع ادامه می‌دهد. موضع دهلی‌نو حمایت از راهکار ۲ دولتی در فلسطین است و در همین چارچوب معتقدیم هر ۲ طرف باید از حرکات تحریک‌آمیز اجتناب کرده و به دیالوگ و دیپلماسی روی بیاورند.

وزیر خارجه هند افزود: حملاتی را در نزدیکی هند دیدیم که برای هند و جامعه بین المللی نگران کننده است و روی اقتصاد و انرژی هند تاثیر گذاشته که به نفع هیچ کس نیست. به تحولات افغانستان مختصر پرداختیم اما بیشتر خواهیم پرداخت. این اولین سفر من به ایران بعد از عضویت ایران در بریکس است. هند از عضویت ایران در بریکس حمایت کرده و خوشحال هستیم. 

وی در ادامه بیان کرد: ما همیشه بدنبال آبادی، رفاه و پیشرفت در کشورمان بودیم به خصوص در دنیای الان که پرتنش است.


ت ت
کدخبر: 196773 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها