نیروهای پیشمرگ در راه کرکوک!/توافق‌ها انجام شده است

تارنمای کردی «شفق نیوز» نزدیک به حزب دموکرات کردستان عراق اعلام کرد که نیروهای پیشمرگه به استان مهم و نفت خیز کرکوک باز می گردند.

نیروهای پیشمرگ در راه کرکوک!/توافق‌ها انجام شده است

به گزارش منیبان، شفق نیوز امروز (شنبه) به‌ نقل از یک مقام نظامی در پیشمرگه از بازگشت قریب الوقوع نیروهای پیشمرگه به استان کرکوک خبر داد.

این مقام که به نام و سمت او اشاره نشده است، گفته که نیروهای پیشمرگه اوایل هفته و پس از توافق با دولت فدرال عراق به استان کرکوک باز خواهند گشت.

وی ادامه داد که ۸ افسر از تیپ یکم و دوم پیشمرگه روز یکشنبه به اتاق عملیات مشترک در پایگاه «کی وان» خواهند پیوست.

این مقام پیشمرگه افزود که در مدت ۷ تا ۱۵ روز نخستین گروهان از نیروهای پیشمرگه برای نخستین بار پس از خروج در سال ۲۰۱۷ از این منطقه، به استان کرکوک باز خواهد گشت.

وی بیان کرد که پیشمرگه ها با مساعد شدن اوضاع به تدریج به کرکوک باز خواهند گشت تا جایی که با آغاز ماه اوت ۲۰۲۱، دو تیپ کامل از این نیروها در استان کرکوک حضور داشته باشند.

به دنبال همه پرسی که اقلیم کردستان عراق در سال ۲۰۱۷ برای استقلال برگزار کرده بود نیروهای پیشمرگه به منظور جلوگیری از درگیری با نیروهای فدرال عراق از کرکوک عقب نشستند.

پیش از این اتفاق، استان کرکوک به صورت مشترک بین طرفین اداره می شد.

بغداد و اربیل به تازگی بر سر ایجاد مراکز هماهنگی مشترک برای مبارزه با گروه تروریستی داعش به ویژه در مناطقی که خلا امنیتی دارند، به توافق رسیدند.

در همین پیوند، سرلشکر «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که مراکز هماهنگی میان نیروهای فدرال و پیشمرگه زیر پایش «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح فعالیت خواهد کرد.

سرلشکر رسول در نشست مطبوعاتی گفت که عناصر باقی مانده داعش در عراق، هسته‌های خفته‌ای هستند که به شکل ۵-۶ نفره و به صورت مخفیانه فعالیت می‌کنند و بعد از هر بار عملیات به عمق بیابان و یا مناطق سخت گذر در کوه‌ها پا به فرار می گذارند.

سخنگوی نظامی الکاظمی گفت: عملیات علیه داعش از اول ماه مه کنونی تا ۲۱ ماه جاری منجر به کشف ۲۰۲ بمب و ۹۶۳ سلاح شده است و در این عملیات‌‍ها بیش از ۲۰ تروریست داعشی به هلاکت رسیده است و عملیات علیه داعش در همه مناطق ادامه دارد.

رسول درباره مراکز هماهنگی مشترک میان ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه گفت: این مراکز با نظارت و فرماندهی ارتش و با حضور نمایندگان همه یگان‌های امنیتی و نظامی تحت نظر فرمانده کل نیروهای مسلح فعالیت خواهد کرد.

وی در پایان اظهار کرد که فعالیت این مراکز تنها هماهنگی میان همه یگان‌ها، جمع‌آوری اطلاعات امنیتی و هماهنگی عملیات علیه داعش خواهد بود.


ت ت
کدخبر: 21565 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      • در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، شاخص‌کل با افت ۰.۳۸‌درصدی همراه شد و به سطح ۲‌میلیون و ۱۰۶‌هزار‌واحدی رسید.…