قائم پناه:

امیدوارم تمام ایرانی‌ها بتوانیم با دانایی به کشور خدمت کنیم

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه امیدوارم تمام ایرانی‌ها بتوانیم با دانایی به کشور عزیزمان خدمت کنیم، درباره مشکلات بازار دارویی و جامعه داروسازی کشور صحبت کرد.

به گزارش منیبان؛ محمدجعفر قائم‌پناه در چهل‌وششمین همایش ملی روز داروسازی که امروز، چهارشنبه، ۲۴ مرداد ماه در سالن همایش رازی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: گرامیداشت و نامگذاری روزهایی مانند روز «داروساز»، «پزشک»، «مهندس»، «معلم» فقط به منظور گرامیداشت افراد نیست؛ بلکه با هدف بزرگداشت علم و دانایی است. بزرگداشت روزهایی از این دست به معنای بزرگداشت دانایی است.

وی ادامه داد: امیدوارم تمام ایرانی‌ها بتوانیم با دانایی به کشور عزیزمان خدمت کنیم. اگر خواهان توانایی ایران هستیم باید دانایی را پاس‌بداریم. به گفته حکیم ابوالقاسم فردوسی «توانا بود هرکه دانا بود/ ز دانش دل پیر برنا بود»؛ حکیم فرودسی به درستی و زیبایی، دانایی را عامل توانایی برشمرده است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به درخواست‌های انجمن داروسازان ایران و جامعه داروسازی کشور اظهار کرد: اگرچه در بطن حوزه داوریی حضور نداشته‌ام اما به واسطه طبابت و مواجهه مستقیم با بیماران از وضعیت دارویی کشور اطلاع دارم. گاهی‌اوقات، دارویی مانند «بتامتازون» برای بیماران تجویز می‌کردم اما بیماران برای تامین این دارو با مشکل مواجه می‌شدند.

قائم‌پناه با بیان اینکه میزان بازار داروسازی کشور در سال ۱۴۰۰ معادل ۶۵همت بود، افزود: با توجه به افزایش نرخ ارز و افزایش نرخ تورم، میزان بازار دارویی کشور در سال ۱۴۰۲ به ۱۶۰ همت رسید که خود مشکل جدی برای بحث تولید ایجاد کرده است.

وی با اشاره به برخی مشکلات در حوزه تخصیص‌های ارزی دارو که تولید دارو را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با بیان اینکه کاهش تولید سبب بروز مشکلاتی شده، ادامه داد: تخصیص ارز از دیگر مشکلات حوزه دارویی به حساب می‌آید. تغییر نرخ ارز از ۴هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان نیز مزید بر علت شده است. هنگامی که ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی به ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان تبدیل می‌شود باید تامین منابع تولیدکنندگان را در کانون توجه قرار دهیم.


ت ت
کدخبر: 230373 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها