پیجرهای منفجر شده در لبنان تولید یک شرکت اروپایی بود

یک منبع ارشد امنیتی لبنان مدعی شد که سازمان جاسوسی موساد اسرائیل مواد منفجره‌ای را به داخل ۵ هزار پیجر جاسازی کرده است.

پیجرهای منفجر شده در لبنان تولید یک شرکت اروپایی بود

به گزارش منیبان، موسس و مدیر عامل شرکت «گلد آپولو» تایوان روز چهارشنبه ۲۸ شهریور گفت که شرکت او پیجرهایی را که در لبنان منفجر شدند، تولید نکرده است.

 سو چینگ کوانگ تاکید کرد که پیجرهای مورد استفاده عوامل حزب‌الله لبنان در شرکتی در اروپا تولید شده‌اند که حق استفاده از برند این شرکت تایوانی را دارد.

او بدون ذکر نام این شرکت اروپایی افزود: «محصول متعلق به ما نبود. فقط نام تجاری ما روی آن بود.»

روزنامه نیویورک تایمز از قول برخی مقامات که هویت آنها را فاش نکرد، گزارش داد پیجرهایی که حزب‌الله به شرکت «گلد آپولو» در تایوان سفارش داده بود، قبل از رسیدن به لبنان دست‌کاری شده بودند.

طبق این گزارش، دو تن از این مقامات گفتند مواد منفجره به اندازه یک تا دو اونس (۲۸ تا ۵۶ گرم) در کنار باتری پیجر، جاسازی و یک سوئیچ هم برای فعال کردن مواد منفجره از راه دور، در آنها تعبیه شده بود.

به گفته منابع این روزنامه، پیجرها ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه بعدازظهر سه‌شنبه پیامی دریافت کردند که به نظر می‌رسید از سوی رهبری حزب‌الله ارسال شده است، اما در اصل پیامی برای فعال کردن مواد منفجره داخل پیجر بود.

چند تن از این مقام‌ها گفتند که بیش از ۳ هزار پیجر به گلد آپولو سفارش داده شد و بعد از تحویل، حزب‌الله آنها را بین اعضای خود در لبنان توزیع کرد و برخی هم به متحدان حزب‌الله در ایران و سوریه رسید.

میکو هیپونن، متخصص تحقیقات در شرکت نرم‌افزار ویت‌سکیور و مشاور جرایم سایبری یوروپل، می‌گوید پیجرها احتمالاً به نحوی اصلاح شده‌اند تا این نوع انفجارها را ایجاد کنند؛ اندازه و قدرت انفجار نشان می‌دهد فقط باتری نبوده است.

یک منبع ارشد امنیتی لبنان مدعی شد که سازمان جاسوسی موساد اسرائیل مواد منفجره‌ای را به داخل ۵ هزار پیجر جاسازی کرده است.

به گفته این منبع امنیتی لبنانی، زمانی که یک پیام کدگذاری شده به پیجرها ارسال شد، ۳ هزار پیجر به‌طور همزمان منفجر شدند و مواد منفجره داخل آن‌ها فعال شد.


ت ت
کدخبر: 236607 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها