نخستین روز سفر رئیس جمهور به قطر/پزشکیان به اسرائیل هشدار داد

پزشکیان در نخستین روز سفر خود به قطر با مقامات این کشور، وزیر امورخارجه عربستان و همچنین رئیس دفتر سیاسی حماس گفت‌وگو کرد.

نخستین روز سفر رئیس جمهور به قطر/پزشکیان به اسرائیل هشدار داد

به گزارش منیبان؛ روز گذشته مسعود پزشکیان، رئیس جمهور،‌ با هدف دیدار رسمی دوجانبه و شرکت در اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا عازم قطر شد.

بامداد چهارشنبه، بلافاصله پس از مراسم استقبال از پزشکیان از سوی امیر قطر، مذاکرات دوجانبه هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار و سپس سران دو کشور به صورت خصوصی با یکدیگر ملاقات کردند.

اسرائیل درصورت ارتکاب خطای دیگری پاسخ کوبنده‌تر دریافت می‌کند

سپس مقامات عالی‌رتبه ایران و قطر شش سند و یادداشت تفاهم همکاری در بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری، فرهنگی، آموزشی و ورزشی به امضا رساندند.

مسعود پزشکیان رئیس جمهور اسلامی ایران در سخنانی تاکید کرد که استمرار جنایات رژیم صهیونیستی منجر به پاسخ قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران شد و قطعاً این رژیم در صورت ارتکاب کوچکترین خطای دیگری، پاسخی به مراتب کوبنده‌تر و محکم‌تر دریافت خواهد کرد.

رئیس جمهور با انتقاد شدید از رفتار ریاکارانه آمریکا و کشورهای غربی در حمایت از رژیم صهیونیستی با ژست دموکراسی و ادعای دفاع از حقوق بشر، گفت: این کشورها که مدام دم از حقوق بشر و کرامت انسانی می‌زنند، با حمایت خود از این رژیم جنایتکار ثابت کرده‌اند که با این مفاهیم به کلی بیگانه‌اند، جان انسان‌ها به ویژه زنان و کودکان برای آنها هیچ ارزشی ندارد و همه ادعاهای آنها دروغ است.

پزشکیان با اشاره به قول و وعده دروغ کشورهای غربی برای دعوت ایران به خویشتنداری و عدم پاسخ به ترور شهید هنیه در ازای آتش‌بس و توقف کشتار مردم بی‌گناه در غزه، اظهار کرد: استمرار جنایات رژیم صهیونیستی منجر به پاسخ قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران شد و قطعاً این رژیم در صورت ارتکاب کوچکترین خطای دیگری، پاسخی به مراتب کوبنده‌تر و محکم‌تر دریافت خواهد کرد.

پزشکیان تاکید کرد: آنچه که ما به دنبال آن هستیم و چه در داخل کشورمان و چه در میان کشورهای همسایه و اسلامی آن را پیگیری می‌کنیم، تاکید بر استحکام روابط برادرانه و وفاق برای عزتمندی و سربلندی امت اسلامی است که در صورت تحقق آن طنین صدای واحد مسلمانان هر تجاوزگر و جنایتگری را از تعدی به حقوق امت اسلامی باز می‌دارد؛ امیدواریم خدای متعال همه ما را به این مسیر هدایت فرماید.

دیدار پزشکیان با وزیر امور خارجه عربستان

پزشکیان و فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان در این دیدار درباره آخرین تحولات منطقه و جهان گفت‌وگو و رایزنی کردند.

رئیس جمهور در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از روند رو به گسترش روابط دو کشور، بر علاقمندی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه تعاملات با عربستان در همه زمینه تاکید کرد و گفت: ما کشورهای اسلامی از جمله عربستان را برادران خود می‌دانیم و بر لزوم کنار گذاشتن اختلاف نظر و همگرایی و هم‌افزایی بیشتر با یکدیگر تاکید داریم چرا که معتقدیم آنچه موجب گسترش اسلام در جهان شد، دوستی و برادری میان مسلمانان بود.

رئیس جمهور در ادامه گفت: همانگونه که بارها اعلام کرده‌ایم ما به هیچ عنوان از افزایش تنش و بحران در منطقه استقبال نمی‌کنیم و عملیات قاطعانه اخیر نیروهای مسلح ما نیز پاسخی مشروع به استمرار جنایات این رژیم پس از وعده دروغین آتش‌بس در غزه در ازای خویشتن‌داری جمهوری اسلامی ایران بود.

پزشکیان تصریح کرد: اگر امروز رژیم صهیونیستی به خود جرات جنایت و نسل‌کشی در غزه را داده است، ناشی از چند دستگی و بی‌تفاوتی کشورهای اسلامی است و اگر ما در مقابله با این تجاوزگری متحد و یکپارچه نشویم، امروز غزه و لبنان و فردا نوبت دیگر شهرها و کشورهای اسلامی است.

رئیس جمهور همچنین بر اهمیت نقش و جایگاه عربستان به عنوان یکی از کشورهای بزرگ اسلامی در توقف جنایات رژیم صهیونیستی از مسیر رایزنی با کشورهای غربی تاکید کرد.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام‌های گرم ولیعهد عربستان به پزشکیان و تاکید بر عزم این کشور برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: ما بنا داریم صفحه اختلاف نظرها میان دو کشور را برای همیشه ببندیم و مانند دو کشور دوست و برادر به حل مسائل و توسعه روابط میان خود بپردازیم.

وزیر امور خارجه عربستان با اشاره به شرایط بسیار حساس و بحرانی منطقه در سایه تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان و همچنین تلاش این رژیم برای گسترش دامنه جنگ به دیگر نقاط منطقه گفت: ما به حکمت و درایت شما در کنترل شرایط و همچنین ایفای نقش در مسیر تحقق آرامش و صلح در منطقه اطمینان داریم.

دیدار رئیس جمهور با رئیس دفتر سیاسی حماس

در ادامه این دیدار محمد اسماعیل درویش، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار با پزشکیان و تبریک مجدد موفقیت وی در کسب اعتماد ملت ایران، روابط ایران با محور مقاومت به ویژه جنبش حماس را روابطی عمیق و مستحکم توصیف کرد و گفت: ما امروز در مرکز ثقل جهان و مرکز تمدن‌های دینی و الهی هستیم و بدون شک هرکس بر این منطقه سیطره یابد نقش و تاثیر به سزایی بر کل جهان خواهد داشت.

او در ادامه ضمن مرور وقایع تاریخی اشغال سرزمین فلسطین توسط صهیونیست‌ها تا مرحله عادی‌سازی روابط با این رژیم توسط برخی کشورهای عربی و اسلامی، گفت: اساس و فلسفه پروژه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مختومه کردن پرونده فلسطین و از بین بردن کامل حقوق فلسطینیان بود که با هوشمندی جبهه مقاومت این پروژه با شکست مواجه شد.

محمد درویش همچنین ضمن تشریح ابعاد مختلف عملیات طوفان الاقصی علیه رژیم صهیونیستی و دستاوردهای این عملیات بزرگ برای ملت فلسطین، تصریح کرد: عملیات طوفان الاقصی به رغم تحمیل شکست‌های بزرگ به رژیم صهیونسیتی، خسارت‌های زیادی نیز بر ملت ما وارد کرد، اما مردم فلسطین و مقاومت هرگز از هم جدا نخواهند شد و بار دیگر غزه را آباد خواهند کرد.

خالد مشعل دیگر عضو دفتر سیاسی جنبش حماس نیز در ادامه ضمن تجلیل از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های گروه‌ها و بخش‌های مختلف جریان مقاومت از جنبش حزب‌الله لبنان تا انصارالله یمن، مقاومت اسلامی عراق و در رأس همه آنها جمهوری اسلامی ایران از مقاومت اسلامی فلسطین اظهار کرد: عملیات غرورآفرین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای بزرگی داشت که شاید مهمترین آنها ترمیم و احیای بازدارندگی جبهه مقاومت بود.

او گفت: توقف این جنگ وحشیانه نیازمند یکپارچه کردن همه تلاش‌ها و پشتیبانی‌ها از مقاومت فلسطین است و امیدواریم روزی دوشادوش یکدیگر در قدس شریف نماز بخوانیم.


ت ت
کدخبر: 239708 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها