فرانسه گرفتار تر از همیشه/بحران‌ها یکی پس از دیگری

یک کارشناس فرانسوی گفت فرانسه از پاییز ۲۰۱۸ با بحران های سیاسی بی پایان دست و پنجه نرم می کند و رکورد بی سابقه عدم مشارکت فرانسوی ها در انتخابات منطقه ای، مهر تاییدی بر شکست مکرون در جهت آشتی دادن شهروندان با سیاست و بازگرداندن اعتماد آنها به اقدامات سیاسی است.

فرانسه گرفتار تر از همیشه/بحران‌ها یکی پس از دیگری

به گزارش منیبان، برونو کوترس، پژوهشگر علوم سیاسی در موسسه مطالعات سیاسی پاریس/Sciences Po در گفت و گو با نشریه فرانسوی «ژورنال دودیمانش» به تشریح چالش های پیش رو امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه پس از شکست سنگین حزب وی در انتخابات منطقه ای و در فاصله باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری این کشور پرداخت.

به گفته وی،  اگرچه رکورد تاریخی عدم مشارکت فرانسوی ها در انتخابات منطقه ای در همه اقشار اجتماعی و همه طیف های گوناگون واجدین شرایط گزارش شده اما در جوانان به خصوص جوانانی که دچار فقر و بی ثباتی اقتصادی هستند، بیشتر نمود یافته است.

این کارشناس این وضعیت را «نگران کننده» توصیف کرد و گفت: فرانسه از پاییز ۲۰۱۸ و در پی جنبش جلیقه زردها، با بحران های بی پایانی دست و پنجه نرم می کند؛ این در حالی است که شمار معدودی از کشورهای اروپایی چنین تنش های دموکراتیک را تجربه کرده اند.

وی افزود: در ماه فوریه (بهمن/اسفند)، با همکارانم به این نتیجه رسیدیم که شکاف دموکراتیک در فرانسه از زمان انتخاب امانوئل مکرون هنوز پر نشده است، اگرچه برخی شرایط در حال بهبود است.

به گفته این پژوهشگر،  در آغاز بحران جلیقه زردها در فرانسه،  امانوئل مکرون در گفت و گویی با رادیو فرانس انتر با تصدیق خشم و لبریز شدن کاسه صبر مردم و با اذعان به ناتوانی در آشتی دادن فرانسوی ها با رهبرانشان تاکید کرد: این طلاق (مردم با رهبران سیاسی) در قلب همه دموکراسی های غربی تبلور یافته است.

اما پرسشی که مطرح می شود این است که پس از پایان انتخابات منطقه ای که آخرین آزمون انتخاباتی پیش از پایان دوره تصدی ریاست جمهوری مکرون محسوب می شود،  راهکارهای مکرون برای برون رفت از بحران عدم اعتماد فرانسوی ها به عرصه سیاست و همچنین تمهیدات وی برای فروکش کردن خشم و نگرانی آحاد جامعه چیست؟

وی در ادامه تصریح کرد: اگر چه محبوبیت رئیس جمهوری کنونی فرانسه در سطح بالاتری نسبت به اسلاف وی است و اکثر نظرسنجی ها محبوبیت وی را بین ۴۰ تا ۵۰ درصد ارزیابی می کنند؛ اما نتایج انتخابات منطقه ای فرانسه، عملکرد مکرون را به چالش کشیده و نقاط ضعف استراتژی حزب وی را بیش از پیش نمایان ساخته است.  

برونو کوترس یادآور شد: حزب جمهوری به پیش فرانسه پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷، متحمل شکست های پی در پی شده است؛  شکست در انتخابات اروپا در مه ۲۰۱۹؛ انتخابات شهرداری ها در بهار ۲۰۲۰؛ و همچنین شکست سنگین انتخابات منطقه ای ۲۰۲۱.

وی خاطرنشان کرد: اساساً سه سوال در مورد امانوئل مکرون برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲ فرانسه مطرح خواهد شد:

۱) درحالی که فرانسه در پایان ریاست جمهوری مکرون با بحران های سیاسی، دموکراتیک و بهداشتی مواجه است، او از این بحران های پی در پی چه آموخته و نحوه مدیریت و خط مشی های وی در آینده چیست؟

۲) چرا او به دوره دوم ریاست جمهوری نیازمند است؟ پاسخ ساده تمدید اصلاحات به خودی خود کافی نیست چراکه افق اقتصادی این کشور بحران زده در حال حاضر تیره و تار به نظر می رسد.

۳) متحدان مکرون در دوره دوم ریاست جمهوری وی چه کسانی خواهند بود؟ آیا ائتلاف مکرونیسم با حزب راست جمهوری خواه رخ خواهد داد؟


ت ت
کدخبر: 26993 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها