چرا کدورت‌ها میان اسلام‌آباد و همسایگان شرق و غرب پررنگ شد!

سریال تنش‌های اسلام‌آباد با دهلی نو و کابل به عنوان همسایگان شرق و غرب خود همزمان با دگرگونی‌ها در افغانستان تکرار می‌شود، تحولاتی که خلاء در تعاملات میان سه کشور را افزایش داده و به نظر می‌رسد تداوم این اختلافات تلاش‌ها برای کمک به حل بحران افغانستان را دشوارتر خواهد کرد.

چرا کدورت‌ها میان اسلام‌آباد و همسایگان شرق و غرب پررنگ شد!

به گزارش منیبان؛ اختلافات پاکستان و افغانستان با آغاز روند خروج نیروهای خارجی از این کشور وارد مرحله تازه‌ای شد و همزمان اظهارات دولت کابل مبنی بر کارشکنی اسلام‌آباد در روند صلح و یا چشم پوشی نسبت به استفاده عناصر جنگجو از خاک پاکستان برای ورود به درگیری‌ها در افغانستان نیز آتش این اختلافات را دوچندان کرد.

سخنرانی سران پاکستان و افغانستان در کنفرانس اخیر به میزبانی دولت ازبکستان نیز با سرزنش از عملکرد یکدیگر و بازی اتهام همراه بود. درحالی که اسلام‌آباد از رویکرد کابل شکایت دارد و همزمان رقیب سنتی خود یعنی دهلی نو را نیز به تلاش برای ایجاد سوء تفاهم میان پاکستان و افغانستان و انجام اقدامات پشت پرده برای تخریب وجهه اسلام‌آباد در مجامع منطقه‌ای و بین المللی متهم می‌کند.

ارتش پاکستان اخیرا با تاکید بر اینکه اجازه استفاده از قلمروی این کشور علیه همسایگان از جمله افغانستان را نمی‌دهد، مدعی شد که هند یک عنصر مهم در پیشبرد روند صلح افغانستان است و ما نگران اقدامات دهلی نو علیه نقش اسلام‌آباد برای کمک به بحران در همسایه غربی خود هستیم.

ماجرای ربایش دختر نجیب الله علی خیل سفیر افغانستان در پاکستان و تصمیم دولت کابل برای فراخواندن سفیر و دیپلمات‌های ارشد خود از اسلام‌آباد مرحله جدید تنش‌ها میان دو همسایه است. درحالی که اسلام‌آباد این حادثه را بخشی از یک توطئه بین المللی برای تخریب چهره پاکستان نزد افغانستانی‌ها و ضربه زدن به تلاش‌های صلح عنوان می‌کند.

وزیر کشور پاکستان نیز آژانس‌های جاسوسی هند را به دست داشتن در ماجرای ربایش دختر سفیر افغانستان متهم می‌کند و همزمان مرکز دیپلماسی دولت اسلام‌آباد ضمن ابراز تاسف از تصمیم کابل ابراز امیدواری کرد که افغانستان در تصمیم خود برای فراخواندن سفیر و دیگر دیپلمات هایش از اسلام‌آباد تجدید نظر کند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز ربایش دختر افغانستانی در اسلام‌آباد را حرکت ضدانسانی دانست و آن را محکوم کرد. طالبان از دولت پاکستان خواست تا عاملان این حادثه را شناسایی و مجازات کند تا جلوی هرگونه نفرت پراکنی میان مردم دو کشور گرفته شود.

رهبران سیاسی و نظامی پاکستان طی روزهای اخیر اعلام کردند که آنان طرفدار هیچ گروه یا جناحی در ارتباط با تحولات افغانستان نیستند و تنها به انتخاب مردم این کشور احترام می‌گذارند اما کابل باید مراقب کارشکنی برخی از عناصر داخلی و یا خارجی باشد، هشداری که اسلام‌آباد همواره آن را بارها تکرار کرده و رقیب سنتی خود دهلی نو را متهم به کارشکنی در روند صلح می‌کند.

در جبهه بین المللی و چالش برقرار ماندن پاکستان در فهرست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی (FATF) نیز باعث شده تا اسلام‌آباد، دهلی نو را به بروز این مشکلات متهم کند. به گفته طرف پاکستانی، هند از جایگاه اف‌ای تی اف برای دستیابی به اهداف سیاسی خود استفاده می‌کند و این مجمع را برای رقابت در منطقه به ویژه در بحث افغانستان انتخاب کرده است.

پاکستان که طی ماه‌های اخیر بارها بر لزوم توافق نهایی صلح در افغانستان پیش از پایان برنامه خروج آمریکا از این کشور تاکید کرده است، همزمان تنش‌ها با همسایه شرقی خود هند را به ضرر تلاش‌های اسلام‌آباد برای کمک به پیشبرد صلح در افغانستان تعبیر می‌کند.

ناظران سیاسی در پاکستان می‌گویند: حرکت جدید هند در بحث کشمیر بار دیگر تنش‌ها میان دو همسایه هسته‌ای را تشدید کرده تا جایی که هند قبل از اعلام رسمی تصمیم خود برای لغو امتیازات ویژه کشمیر، هزاران نفر از نظامیان خود را به این منطقه اعزام کرد.

تفاوت ۳۶۰ درجه در سیاست پاکستان و هند در قبال افغانستان، مخالفت دو کشور با نقش یکدیگر در روند صلح و حضور در افغانستان باعث افزایش کدورت‌های اسلام‌آباد با همسایگان شرق و غرب خود شده و در صورت ادامه این وضعیت به ویژه کاهش سطح روابط دیپلماتیک از سوی افغانستان مسیر کمک به حل بحران این کشور پیچیده‌تر از هر زمان دیگر خواهد شد.

پاکستان قرار بود شنبه این هفته میزبان کنفرانس صلح افغانستان باشد اما این برنامه به درخواست اشرف غنی طی دیدار با عمران‌خان در تاشکند به تعویق افتاد و قرار شد برگزاری آن به بعد از عید قربان موکول شود.

در همین حال نخست وزیر پاکستان قرار است امروز نشست بلندپایه‌ای را برای رایزنی با ذی نفعان سیاسی، نظامی، امنیتی و مذهبی این کشور در بحث افغانستان، تحولات منطقه و سناریوهای بین المللی را در اسلام‌آباد برگزار کند.


ت ت
کدخبر: 29795 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها