دولت آمریکا پس از ۶ ماه یک زندانی گوانتانامو را به کشورش بازگرداند

دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با انتقال نخستین زندانی از بازداشتگاه خلیج گوانتانامو به کشور مغرب (مراکش) پس از گذشت ۶ ماه، کار دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین را در این زمینه که در دوره دونالد ترامپ متوقف شده بود، ازسرگرفت.

دولت آمریکا پس از ۶ ماه یک زندانی گوانتانامو را به کشورش بازگرداند

به گزارش منیبان؛ از روزنامه نیویورک تایمز؛ بایدن و دستیارانش تلاش کرده اند برای پرهیز از برانگیخته شدن دوباره حساسیت سیاستمداران این کشور به ویژه جمهوری خواهان و کنگره، کاهش شمار بازداشتی ها در این پایگاه نظامی نزدیک کشور کوبا را بدون سروصدا و جنجال از سرگیرند.   

 عبدالطیف ناصر ۵۶ ساله که هیچ گاه به ارتکاب جرمی متهم نشده، قرار بود در سال ۲۰۱۶ آزاد شود، اما در دوره چهار ساله ترامپ رئیس جمهوری پیشین در این اردوگاه باقی ماند.

این بازداشت شدگان به کشورهای انتقال داده می شوند که قول داده اند آنها را با اقدامات امنیتی زیر نظر نگهداری کنند.    

در حالی که اکنون تنها ۳۹ زندانی در گوانتانامو باقی مانده که ۱۱ تن آنان به ارتکاب جرایمی متهم شده اند، اما در سال های پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، حملات و تهاجم ارتش آمریکا به افغانستان، جمعیت زندانیان این اردوگاه به ۶۷۵ تن نزدیک شده بود.   

  اما تصمیم های بسیار دشوارتری در انتظار دستیاران و دولت بایدن است مانند انتقال محمد القحطانی شهروند سعودی که در گوانتانامو شکنجه شده و تصور می شود یکی از هواپیماربایان بالقوه در ماجرای حملات ۱۱ سپتامبر به نیویورک و واشنگتن بوده است.    

 یک هیئت بخشش فدرال انتقال ۱۰ تن از ۲۸ زندانی باقیمانده را که در طول ۲۰ سال بازداشت در این اردوگاه، هیچ گاه متهم نشده اند و به عنوان زندانیان جنگی در مبارزه مسلحانه با القاعده نگهداری می شوند با ترتیبات و اقدامات امنیتی توصیه کرده است.   

کاخ سفید در دوره بایدن با وجود حمایت از هدف تعطیل شدن این زندان، رویکرد کم اهمیتی در مورد آن در پیش گرفته است. اما بسته شدن این بازداشتگاه از  سیاست های اصلی دولت اوباما بود که دستور بسته شدن آن را در نخستین سال ریاست جمهوری داده بود، اما به علت مخالفت شدید کنگره نتوانست به آن جامه عمل بپوشاند. بایدن و دستیارانش به منظور پرهیز از برانگیخته شدن حساسیت مشابهی، بی سروصدا برای کاهش شمار زندانیان تلاش می کند.

تنها یک زندانی در دوره ترامپ و در شرایط بسیار متفاوتی آزاد شد که یک تروریست عضو القاعده بود که اعتراف کرده بود و براساس توافقنامه پیشین دوجانبه برای گذراندن باقیمانده دوره محکومیتش به عربستان سعودی بازگردانده شد.   

دولت آمریکا تاکنون و با گذشت ۶ ماه از دوره زمامداری بایدن، هنوز حتی یک نفر را از بازداشتگاه نظامی گوانتانامو آزاد نکرده بود.  وعده های مبهم کاخ سفید و تاخیر در آزادسازی بازداشت شدگانی که بی گناه و بی خطر شناخته شده اند، حامیان و وکیلان آنان را نگران کرده و به نظر می رسد که  بایدن برای تعطیل کردن بازداشتگاه نظامی گوانتانامو، اولویتی قائل نیست.  

 از ۴۰ نفری که هنوز در گوانتانامو نگهداری می شدند ۱۱ تن در روند دشوار بررسی و تجدیدنظر دولت، تبرئه شده و بی گناه شناخته شده اند که به این معنا بوده که فرستادن آنان به میهن خودشان یا کشورهای دیگر خطری ندارد. از این شمار تعدادی از سال ها پیش تبرئه شده اند و هیچ توضیحی در باره ادامه نگهداری آنان برای مدت نامعلوم و بدون مطرح شدن اتهام، داده نشده است.  

دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین در هفته های پایانی دوره اش در سال ۲۰۱۶، به سرعت برای رها کردن و انتقال بازداشت شدگان تبرئه شده از گوانتانامو، پیش از آغاز به کار دونالد ترامپ جانشین او تلاش می کردند که در مبارزات انتخاباتی اش گفته بود نه تنها این بازداشتگاه را باز نگه خواهد داشت، بلکه افراد بیشتری را در آن زندانی خواهد کرد. افراد باقیمانده در این بازداشتگاه، به احتمال اقدام سریع بایدن برای رهایی خود امید بسته بودند، هر چند بسیاری از آنان به میزان فزاینده ای از دورنمای رهایی خود ناامید شده اند.  

ارتش آمریکا این بازداشتگاه نظامی را در سال ۲۰۰۲ در دوره دولت جرج دبلیو بوش در خلیج گوانتاناموی کوبا افتتاح کرد و از صدها نفری که در عملیات نظامی آمریکا به ویژه در افغانستان دستگیر و به این مکان انتقال داده شده بودند به اتهام وابستگی به القاعده یا دیگر گروه های تروریستی، اکنون ۴۰ تن باقی مانده اند.  

شبکه ان بی سی ماه گذشته (ژوئن) گزارش داد که دولت بایدن رویکرد غیرعلنی را برای بستن گوانتانامو به امید کاهش دادن زیان ها و آسیب های سیاسی ناشی از آن، در پیش می گیرد.


ت ت
کدخبر: 29849 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها