واکنش تند روسیه نسبت به این تحریم جدید انگلیس!+جزییات

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه،تحریم جدید ضدروسی انگلیس به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی برای مسموم کردن الکسی ناوالنی منتقد اصلی حکومت روسیه را غیرقانونی خواند.

واکنش تند روسیه نسبت به این تحریم جدید انگلیس!+جزییات

به گزارش منیبان، زاخارووا روز شنبه در کانال خود در شبکه تلگرام نوشت: لندن می بایست واشنگتن را بخاطر خودداری از اجرای کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی و نقض تعهد خود برای امحای زرادخانه تسلیحات شیمیایی خود تحریم می کرد.   

انگلیس روز جمعه هفت تبعه روسیه را در پرونده استفاده از سلاح شیمیایی برای مسموم کردن الکسی ناوالنی تحریم کرد.

فهرستی از نام های هفت تبعه روسی در سایت وزارت خارجه انگلیس منتشر و ادعا شده است که این افراد ماموران سازمان امنیت فدرال روسیه هستند.  

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه مطلب خود در تلگرام به بیانیه دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس اشاره کرد که گفته بود اعمال تحریم ها در مورد ماموران سازمان امنیت فدرال روسیه نشان می دهد که انگلیس و شرکای آن در آینده هم مقصران و مسوولان (در مسمومیت ناوالنی) را تحت پیگرد قرار می دهد و از مفاد کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی دفاع خواهد کرد.

 زاخارووا نوشت: انگلیس بجای دور شدن از واقعیت ها شهامت داشته و سازمان های مربوطه آمریکا را بخاطر خودداری از اجرای مفاد کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی در مساله امحای زرادخانه شیمیایی این کشور تحت پیگرد قرار دهد.  

ناوالنی یکی از اصلی‌ترین منتقدان پوتین و از داوطلبان شرکت برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ میلادی روسیه بود که به دلیل محکومیت قبلی از نامزدی در انتخابات منع شد.

وی بیستم ماه اوت سال ۲۰۲۰ (سی ام مرداد سال گذشته) در بازگشت از سیبری به مسکو بیمار شد. ناوالنی  پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستانی در شهر تومسک سیبری منتقل شد و سپس به یک مرکز درمانی در برلین انتقال یافت و پزشکان  اعلام کردند نشانه‌هایی از مسمومیت وی با ماده سمی نوویچوک وجود دارد.  

روسیه بارها از آمریکا خواستار امحای تسلیحات شیمیایی خود به عنوان بزرگترین زرادخانه شیمیایی جهان شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ با انتقاد از پایبند نبودن واشنگتن به تعهد نابودی ذخایر تسلیحات شیمیایی، گفت: بر خلاف آمریکا، روسیه آخرین مانده جنگ افزارهای شیمیایی را از بین برد.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه با بیان اینکه آمریکا و روسیه بزرگترین زرادخانه سلاح های شیمیایی را داشتند، اظهار کرد: متاسفانه واشنگتن از نابودی ذخایر تسلیحات شیمیایی خود شانه خالی می کند.

وی افزود: آمریکا سه بار به بهانه کمبود منابع مالی، نابودی سلاح های شیمیایی را به تعویق انداخت که این استدلال عجیب می نماید، اما باز هم بردباری می کنیم.

 موجودی زرادخانه تسلیحات شیمیایی روسیه که از اتحاد شوروی سابق بجای مانده بود، ۳۹ هزار تن و ۹۶۷ کیلوگرم اعلام شده بود و این زرادخانه چهار سال پیش بطور کامل نابود شد.


ت ت
کدخبر: 34359 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها